Löda miniswitch till MM

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Löda miniswitch till MM

Inlägg av Surfin' »

Testade en OLP Stingray idag och den var lödd så här
http://www.seymourduncan.com/support/wi ... sive_2v_1t

Kan man löda en mini switch som går "hals raden"/Båda raderna/"Stall raden"? Hur gör jag? Ska inte använda tonkontroll så den är inte intressant.

Helt otroligt vilka ljudmöjligheter man fick med denna lödning! Hals raden hade ett lite mer fläskigt "p-aktigt" ljud och stall raden lät mer J och båda raderna ihop lät klassisk Stingray MM mick!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Men blir det inte onödigt med en switch , nu har du ju möjlighet att mixa steglöst med båda volymkontrollerna ?? Det som skulle ge ännu mera fläsk är att kunna köra spolarna i serie...

Här är en bild på serie/parallellswitch för en jazz, men om du tänker dig varje rad i MM-micken som en jazz-mick så borde du kunna fixa det med en microswitch eller push/pull-pot. OBS ! I serie-läge så är bakre volympoten inaktiv.

Bild
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Jag tror nog att jag föredrar en switch, provade om jag gillade möjligheten med separata volymkontroller men en switch känns mer som det jag behöver. Min mick är lödd i serie.
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Med en sån här switch funkar det som du vill: http://www.banzaimusic.com/MEC-M-80007- ... -DPDT.html
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Ok, fattade som att du redan gjort om din bas enligt schemat (2 volymkontroller, ingen preamp osv...) Jag har en on-on-on switch till min MM-mick med serie-single-parallell val, men då har jag kvar preamp, 1 vol, treble-boost, bass-boost. Det finns ett schema på SD för det också, men du vill väl egentligen då ha single(f)-serie-single(b).

Det kanske finns nåt här som funkar..

http://www.1728.com/guitar.htm

single(f) - parallell - single(b) gör du med en DPDT on-on-on som Hrodvitner beskrev.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

BB5000 skrev:men du vill väl egentligen då ha single(f)-serie-single(b).

Exakt BB5000, det är så jag vill ha det! :) läste igenom sidan men hittade ingen sån exakt lödning. Går det kanske inte att löda så?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Mumin skrev:
BB5000 skrev:men du vill väl egentligen då ha single(f)-serie-single(b).

Exakt BB5000, det är så jag vill ha det! :) läste igenom sidan men hittade ingen sån exakt lödning. Går det kanske inte att löda så?
Njae, alltså att köra spolarna i serie och samtidigt ha 2 singlecoil-val på samma switch får jag inte ihop i alla fall..
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

BB5000 skrev:single(f) - parallell - single(b) gör du med en DPDT on-on-on som Hrodvitner beskrev.
Men det går alltså att köra i parallell? Hur löder jag i parallell?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Mumin skrev:
BB5000 skrev:single(f) - parallell - single(b) gör du med en DPDT on-on-on som Hrodvitner beskrev.
Men det går alltså att köra i parallell? Hur löder jag i parallell?
Du har ju tre par stift i switchen

1 2 3
o --- o --- o
o --- o --- o
4 5 6

1 = Främre radens signal
2 = Till volymkontroll (bara en volymkontroll utnyttjas)
3 = Bakre radens signal
4 = Främre radens jord
5 = Till jord på pot
6 = Bakre radens jord

I främre läget ska alltså främre raden funka, i mittenläget båda raderna parallellt och i bakre läget den bakre raden..

Inga modifieringar av preampkontroller behövs, du kan fortfarande köra basen aktivt. Den lär låta lite tunnare än med spolarna i serie (parallell är visserligen MM original) och singlecoil lägena kan brumma lite mer så mitt förslag är att du testar först innan du borrar hål i plattan för switchen.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Ingetdera. Den ena är ON-ON och den andra är ON-OFF-ON. Det ska vara ON-ON-ON.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

BB5000 skrev:Njae, alltså att köra spolarna i serie och samtidigt ha 2 singlecoil-val på samma switch får jag inte ihop i alla fall..
Detta borde väl funka?
enpolig on-off-on switch

Bild

edit: du kanske inte vill köra rätt mot jacket, dra tåtarna till volympoten i stället då.. :D
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Du läser mina tankar Ahab, direkt till jacket är tanken! :D Är det en sån här switch du syftar på? http://www.kjell.com/?item=36021&path=2 ... ,261500000
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Ahab skrev:
BB5000 skrev:Njae, alltså att köra spolarna i serie och samtidigt ha 2 singlecoil-val på samma switch får jag inte ihop i alla fall..
Detta borde väl funka?
enpolig on-off-on switch

Bild

edit: du kanske inte vill köra rätt mot jacket, dra tåtarna till volympoten i stället då.. :D
Ja, det ser ju ut att stämma , serie och 2 single-coil :D Måste arkiveras !
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Mumin skrev:Du läser mina tankar Ahab, direkt till jacket är tanken! :D Är det en sån här switch du syftar på? http://www.kjell.com/?item=36021&path=2 ... ,261500000
Japp :tummenupp:
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

okej switchen är inhandlad och lödningen är gjord men jag är inte helt 100% nöjd. När jag är i single lägena så blir det en sänkning i volymen och ALL bas gröps ur så jag har ett Väldigt middigt ljud, är detta en naturlig reaktion då micken inte längre är i humbucker läge eller har jag möjligtvis lött fel eller är det något annat som gör att detta händer? Behövs det en preamp som kan kompensera de förlorade frekvenserna? Eller är det switchens fel och det är bättre att löda två volymkontroller istället?

*EDIT:* Får ungefär hälften så mycket volym i single lägena. Själva grundljudet i lägena är det inget fel på men vart försvann basen och volymen?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

På min MM är det en jäkla skillnad på bastryck mellan serie och singlecoil...låter rätt plonkigt..
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Men påverkas volymen att du byter från serie till single? Ska det kunna vara switchen som är The Bad guy i dramat? Är det bättre att löda två volymer kanske?

*EDIT:* Efter en sökning på nätet så ska tydligen serie ha högre output och parallell ska vara mer i samma volym som single läget så funderar på att testa parallell löda istället, skulle det funka att köra med en koncentrisk volympot typ denna (4485-000)? http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Serie har absolut mest fläsk, parallell lite mindre, single minst + brusar mer pga att humbuckingeffekten är borta då du bara har 1 single coil.

Ska du köra parallellt med switch så ska du ha en 2-polig on-on-on switch, ex ELFA art nr: 35-223-64. Koppla som jag visade längre upp i tråden.

Switchen har inget med signalförlusten att göra.

Istället för switch kan du också har en koncentrisk vol.pot som du visar där du drar outputen från resp pot till jacket och rullar av och på resp. single coil. Med båda på max blir det parallell koppling. Jag köpte en koncentrisk pot av GMF + rattar men det visade sig att axeln var för grov, så kolla med dem så att du får nåt som passar.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Okej hade två potar hemma så jag lödde 2 vol till jack (ingen ton) som på schemat i första inlägget. Jag får ljud i basen men ingen av potarna påverkar ljudet konstigt nog? Tog några bilder (kunde konstigt nog bara ladda upp en i inlägget nu, provar med resten senare) med min mobilkamera (ursäkta kvalitén men det är den enda kameran jag har tillgång till). Vad kan felet vara?
Bild
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Har du kopplat både jacket och mickkabeln till mittbenet på poten?

Isåfall är det lätt löst:
Låt jordarna vara på ena sidan som dom här.
Låt kabeln från micken vara kvar på mittbenet.
Flytta kabeln från jacket till den fria pinnen på poten.
Klart!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Tack Ahab! Nu funkar den bakre radens volym delvis, man kan justera volymen men inte ta bort volymen helt och på den främre radens volympot händer ingenting. Värsta vad mycket bök det skulle vara :?
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Det är enkelt om man gör rätt från början, men då lär man sig ju inget 8)

Har du switch och två volymer inkopplat?
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Jag lödde om helt och har nu två on-on switchar för single/single/parallell/serie. Ärligt talat gillar jag bara micken i serie så ska nog löda tillbaka haha :D

Men tack för all er hjälp alla som svarat i tråden!
Skriv svar