surr?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

surr?

Inlägg av xfredrikx »

Har aldrig upplevt något jobbigt surr med min Fender Aerodyne men när jag spelar den genom Thunderverb'en 200 så surrar det något enormt när jag inte spelar.

Vad kan det bero på? När jag drar ner ton-kontrollen på basen så surrar det lite mindre intensivt. Likaså när jag tar på stallet med fingrarna. Surret är fortfarande kvar men det lugnar ner sig lite.

Vad kan man göra för att förminska surrandet så mycket som möjligt?
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Är stärkaren kopplad till ett jordat uttag?
Vad är det för mickar på Aerodynen?
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Jag har ärligt talat ingen aning om det är jordat uttag eller inte, kontakten jag sätter i den är en vanlig "rund" väggkontakt.

Basen har "1 split single-coil precision pickup (mid), 1 single-coil jazz pickup (bridge)"-mickar.

Har ju upplevt vanligt surr tidigare från andra fender-basar. Men det här är så frenetiskt och intensivt surr.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Om det blir bättre när du rör i stallet är det väl jordfel nånstans?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Brummar det även om du bara kör på p-micken?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

xfredrikx skrev:Jag har ärligt talat ingen aning om det är jordat uttag eller inte, kontakten jag sätter i den är en vanlig "rund" väggkontakt.
Tillhör nästan allmänbildningen för musiker att veta om uttaget är jordat eller inte. Ojordat = nätbrum och surr.

Så här ser ett jordat uttag ut. Det är de små kontaktblecken på sidan (kl 6 och kl 12) som är jorden. Observera plasten kl 3 och kl 9 som förhindrar att du trycker in en ojordad (=helt rund) kontakt i uttaget.

http://www.eidhagensel.se/img/uttag.jpg
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Okej, då är det ojordade uttag som är problemet. Då vet vi det. :D

Och då har jag lärt mig något nytt.

Jag skyller på att jag bara är 18 år och inte lärt mig det än, eller lärt det mig någon gång och bara tyckt det var onödigt att veta för att jag är ung och rebellisk. ;) ;)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jag är en snäll kille som menar väl, men jag kanske uttrycker mig lite hårt ibland... :)

Det är inte så vanligt nu för tiden att man har ojordade uttag. Allt som byggs nytt, byggs jordat. Inte bara i kök och badrum, där det finns större fara för liv och lem om någon apparat pajar, utan även i sovrum.

Prova förstärkaren i något rum som har jordat uttag, så att du vet att det är felet. Om du har ett gammaldags element (=vattenradiator) i lokalen så kanske man kan tänka ut någon lösning att jorda förstärkaren med en separat liten sladd, men först borde du veta säkert att detta är problemet.

Hoppas du blir av med brummet!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar