Sänka stränghöjd
- Noelredding
- Medlem++
Sänka stränghöjd
Hur gör man det...?
Antar att man får fila på nått sätt på stallet, men ska man göra det över eller under så att säga? och är det svårt att göra?

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Kolla vilken forumdel det är shadewind 
Du kan ju köpa ett höj/sänkbart stall? Har själv filat ned stränghöjden på min kontra men den är ju lite av ett vrak, vet inte om jag skulle göra det själv på en finare kontra. Annars är det väl bara att fila med lämplig fil, se till att minst 50% av strängen ligger ovanför spåret, när man behöver ned djupare får man alltså fila lite av träet vid sidan av spåret också.
Fast det finns dom som kan det här bättre än jag tror jag...

Du kan ju köpa ett höj/sänkbart stall? Har själv filat ned stränghöjden på min kontra men den är ju lite av ett vrak, vet inte om jag skulle göra det själv på en finare kontra. Annars är det väl bara att fila med lämplig fil, se till att minst 50% av strängen ligger ovanför spåret, när man behöver ned djupare får man alltså fila lite av träet vid sidan av spåret också.
Fast det finns dom som kan det här bättre än jag tror jag...
- Noelredding
- Medlem++
fanGunk skrev:Det är ingenting som skall göras på måfå iaf!

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
- criss
- Medlem+
nä inte måfå men om du tar det försiktigt och tar lite i taget. lägger lite blyerts i spåren och om det (ve och fasa) skulle bli för lågt lägger ett vikt papper under strängen så är du safe.Noelredding skrev:fanGunk skrev:Det är ingenting som skall göras på måfå iaf!hade vart skönt att få sänkt strängarna nån millimeter, fast vill ju inte förstöra min kontra heller. får rådgöra med min baslärare eller kanske köpa ett ställbart
det är inte kvantfysik. lite sunt förnuft bara.
om du sen skulle vilja vara duktig så lägger du basen på rygg och travar lite böcker ovanpå locket(för att ha lite tryck på ljudpinnen) tar bort stallet och filar bort det "extra trä" som nu ev finns mellan strängskårorna som ju blivit lite djupare så får du en extra klapp på huvet av kontrapuritaner. ställ tillbaka stallet på samma ställe(viktigt)
kör bara!
om ljudpinnen trillar(händer sällan) är det ingen katastrof. stäm bara inte upp basen utan den på plats. den sätter du på plats igen medelst lite köksredskap och fantasi.(en stekspade har hjälpt mig många gånger.)
var ljudpinnen ska stå finns det info om på nätet.
du förstör inte kontran, du kanske rentav lär dig något om hur den funkar och tjänar massa pengar på kuppen.
ta en sträng i taget och ta lite åt gången.
om du undrar något så hojta!
lycka till!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Noelredding
- Medlem++
Låter bra! ska ta tag i det när jag har tid för det. och intervjua min baslärare om det med.criss skrev:nä inte måfå men om du tar det försiktigt och tar lite i taget. lägger lite blyerts i spåren och om det (ve och fasa) skulle bli för lågt lägger ett vikt papper under strängen så är du safe.Noelredding skrev:fanGunk skrev:Det är ingenting som skall göras på måfå iaf!hade vart skönt att få sänkt strängarna nån millimeter, fast vill ju inte förstöra min kontra heller. får rådgöra med min baslärare eller kanske köpa ett ställbart
det är inte kvantfysik. lite sunt förnuft bara.
om du sen skulle vilja vara duktig så lägger du basen på rygg och travar lite böcker ovanpå locket(för att ha lite tryck på ljudpinnen) tar bort stallet och filar bort det "extra trä" som nu ev finns mellan strängskårorna som ju blivit lite djupare så får du en extra klapp på huvet av kontrapuritaner. ställ tillbaka stallet på samma ställe(viktigt)
kör bara!
om ljudpinnen trillar(händer sällan) är det ingen katastrof. stäm bara inte upp basen utan den på plats. den sätter du på plats igen medelst lite köksredskap och fantasi.(en stekspade har hjälpt mig många gånger.)
var ljudpinnen ska stå finns det info om på nätet.
du förstör inte kontran, du kanske rentav lär dig något om hur den funkar och tjänar massa pengar på kuppen.
ta en sträng i taget och ta lite åt gången.
om du undrar något så hojta!
lycka till!
Tack för hjälpen!
- Noelredding
- Medlem++
Det är nog bra.Janne skrev:Rätt eller fel vet jag fortfarande inte men, eftersom jag har dålig koll på kontror så mätte och märkte jag så att jag filade samma för alla strängar.
Ska se till att jag får samma "båge" på stallet också, och att jag sätter tillbaks det på samma ställe som det stog på från början. Man får vara försiktig.
- Backlund
- Medlem++
Även om du köper ett ställbart stall får du nog räkna med en injustering, dvs slipa skåror för strängarna och slipa till stallets fötter.Noelredding skrev:fanGunk skrev:Det är ingenting som skall göras på måfå iaf!hade vart skönt att få sänkt strängarna nån millimeter, fast vill ju inte förstöra min kontra heller. får rådgöra med min baslärare eller kanske köpa ett ställbart
- criss
- Medlem+
Jag satte just ett ställbart stall på min nya bas. På orginalstallet kunde man inte montera min favorit-Kandypick så -it had to go..Backlund skrev:Även om du köper ett ställbart stall får du nog räkna med en injustering, dvs slipa skåror för strängarna och slipa till stallets fötter.Noelredding skrev:fanGunk skrev:Det är ingenting som skall göras på måfå iaf!hade vart skönt att få sänkt strängarna nån millimeter, fast vill ju inte förstöra min kontra heller. får rådgöra med min baslärare eller kanske köpa ett ställbart
det är MYCKET trä att få bort för att få ett stallämne till att bli ett stall.
Fötterna är jobbiga att få till att passa perfekt. jag tog 6 timmar på mig. Sen tog själva formen på stallet sin modiga tid också.
sen ska man ju tunna ut ämnet också.
det tar helt enkelt tid att få till ett stall från ett stallämne men det är kul och inte alls omöjligt även för den normalhändige.
Sen kan man ju fråga sig varför man sätter dit ett ställbart. Folk verkar sätta höjden och sedan aldrig röra den igen.

R.I.P Jr Eric
- criss
- Medlem+
Oj, glömde nästan det bästa tipset:
Gör det här först - risken är att du inte känner att du behöver fila på stallet sen.
sadeln!
strängskårorna vid huvudet...
fila ned dem så att du får in ett vanligt plastkort(tex bank) mellan strängen och greppbrädan uppe vid sadeln. ev kan man fila ned ännu mer men ta det lugnt. detta brukar göra mer skillnad på "lättspeladheten" än att sänka strängarna nere vid stallet. iaf i de lägre positionerna.
igen - en sträng i taget, blyerts i skårorna.
Gör det här först - risken är att du inte känner att du behöver fila på stallet sen.
sadeln!
fila ned dem så att du får in ett vanligt plastkort(tex bank) mellan strängen och greppbrädan uppe vid sadeln. ev kan man fila ned ännu mer men ta det lugnt. detta brukar göra mer skillnad på "lättspeladheten" än att sänka strängarna nere vid stallet. iaf i de lägre positionerna.
R.I.P Jr Eric
- Backlund
- Medlem++
Precis. Har pratat med flera stycken som har bytt till ställbart, men alla har ställt in en höjd dom är nöjd med och sen aldrig ändratcriss skrev:Jag satte just ett ställbart stall på min nya bas. På orginalstallet kunde man inte montera min favorit-Kandypick så -it had to go..Backlund skrev:Även om du köper ett ställbart stall får du nog räkna med en injustering, dvs slipa skåror för strängarna och slipa till stallets fötter.Noelredding skrev:fanGunk skrev:Det är ingenting som skall göras på måfå iaf!hade vart skönt att få sänkt strängarna nån millimeter, fast vill ju inte förstöra min kontra heller. får rådgöra med min baslärare eller kanske köpa ett ställbart
Fötterna är jobbiga att få till att passa perfekt. jag tog 6 timmar på mig. Sen tog själva formen på stallet sin modiga tid också.
det tar helt enkelt tid att få till ett stall från ett stallämne men det är kul och inte alls omöjligt även för den normalhändige.
Sen kan man ju fråga sig varför man sätter dit ett ställbart. Folk verkar sätta höjden och sedan aldrig röra den igen.

- criss
- Medlem+
ja, det där är kul.Backlund skrev:Precis. Har pratat med flera stycken som har bytt till ställbart, men alla har ställt in en höjd dom är nöjd med och sen aldrig ändratcriss skrev:Jag satte just ett ställbart stall på min nya bas. På orginalstallet kunde man inte montera min favorit-Kandypick så -it had to go..Backlund skrev:Även om du köper ett ställbart stall får du nog räkna med en injustering, dvs slipa skåror för strängarna och slipa till stallets fötter.Noelredding skrev:fanGunk skrev:Det är ingenting som skall göras på måfå iaf!hade vart skönt att få sänkt strängarna nån millimeter, fast vill ju inte förstöra min kontra heller. får rådgöra med min baslärare eller kanske köpa ett ställbart
Sen kan man ju fråga sig varför man sätter dit ett ställbart. Folk verkar sätta höjden och sedan aldrig röra den igen.Då kan man väl lika gärna ha ett vanligt, som dessutom förmodligen låter bättre. Tycker jag då...
tanken är väl att man ska på fredagen köra ett rockabillygig med slap och sen till lördagen sänka strängarna till jazz sen på onsdagen är det rep med kammarorkestern och då får man höja strängarna lite för stråkspel.
fast det brukar ofta vara tre olika basister till de där gigen.
ang ljud så har man väl uppmätt extremt små skillnader, men stallet måste ju bli vingligare och mer känsligt för att stämma upp och ned?
R.I.P Jr Eric
- dustbinday
- Medlem
- criss
- Medlem+
om du menar uppe vid sadeln så tror jag att du har muskler som en brottare. ja, nästan som två...dustbinday skrev:Det är ganska underligt. Jag slipade stallet på kontran idag. Man kunde få in en kattunge under strängarna.

R.I.P Jr Eric
- Backlund
- Medlem++
Ja, iaf två olika basistercriss skrev:ja, det där är kul.Backlund skrev:Precis. Har pratat med flera stycken som har bytt till ställbart, men alla har ställt in en höjd dom är nöjd med och sen aldrig ändratcriss skrev:Jag satte just ett ställbart stall på min nya bas. På orginalstallet kunde man inte montera min favorit-Kandypick så -it had to go..Backlund skrev:Även om du köper ett ställbart stall får du nog räkna med en injustering, dvs slipa skåror för strängarna och slipa till stallets fötter.Noelredding skrev:fanGunk skrev:Det är ingenting som skall göras på måfå iaf!hade vart skönt att få sänkt strängarna nån millimeter, fast vill ju inte förstöra min kontra heller. får rådgöra med min baslärare eller kanske köpa ett ställbart
Sen kan man ju fråga sig varför man sätter dit ett ställbart. Folk verkar sätta höjden och sedan aldrig röra den igen.Då kan man väl lika gärna ha ett vanligt, som dessutom förmodligen låter bättre. Tycker jag då...
tanken är väl att man ska på fredagen köra ett rockabillygig med slap och sen till lördagen sänka strängarna till jazz sen på onsdagen är det rep med kammarorkestern och då får man höja strängarna lite för stråkspel.
fast det brukar ofta vara tre olika basister till de där gigen.
ang ljud så har man väl uppmätt extremt små skillnader, men stallet måste ju bli vingligare och mer känsligt för att stämma upp och ned?

Ang ljudskillnaden talade jag av egen erfarenhet, trodde jag... Spelade på en bas medfast stall som senare byttes ut som ett ställbart stall och ljdet blev annorlunda. Det jag hade glömt bort nu var att även strängarna byttes

- Noelredding
- Medlem++
Haha det är lugnt! hade varit skönt om det varit så lätt på kontra medshadewind skrev:Hahahaha... epic fail för min del, ber om ursäkt för den felaktiga informationenJanne skrev:Kolla vilken forumdel det är shadewind

- Noelredding
- Medlem++
Gött! ska prova det först!criss skrev:Oj, glömde nästan det bästa tipset:
sadeln!
- Backlund
- Medlem++
Ah, det finns alltså folk som nyttjar möjlighetendaionsavage skrev:Jag har ändrat höjden nu i vinter då torkan gjort att greppbrädan ändrat form... ingenting man gör ofta eller gärna, men det käns bra att ha möjligheten att ändra.Backlund skrev:
Precis. Har pratat med flera stycken som har bytt till ställbart, men alla har ställt in en höjd dom är nöjd med och sen aldrig ändratDå kan man väl lika gärna ha ett vanligt, som dessutom förmodligen låter bättre. Tycker jag då...

- Benny Brum
- Medlem
Kolla så att greppbrädan inte är "bucklig" innan du börjar sänka på stallet. Då kommer du att få strängdurr. Har du en stålskala (Biltema) kan du kolla med denna.
Ta bort strängarna, lägg stålskalan i översadeln och längs greppbrädan på den höjden du vill ha strängen. Projicera stålskalan på sadeln och markera. Fila. Hellre för lite i taget än för mycket då
Översadeln är lätt att bortse från. Denna måste självklart vara korrekt injusterad innan du plockar fram stålskalan.
Som jag har uppfattat det så är det hur bra formen är på greppbrädan som avgör hur mycket det går att sänka strängarna och därmed få den mer lättspelad. Så ur min synvinkel är det A och O.
Benny
Ta bort strängarna, lägg stålskalan i översadeln och längs greppbrädan på den höjden du vill ha strängen. Projicera stålskalan på sadeln och markera. Fila. Hellre för lite i taget än för mycket då

Översadeln är lätt att bortse från. Denna måste självklart vara korrekt injusterad innan du plockar fram stålskalan.
Som jag har uppfattat det så är det hur bra formen är på greppbrädan som avgör hur mycket det går att sänka strängarna och därmed få den mer lättspelad. Så ur min synvinkel är det A och O.
Benny
-
- Kontot är inaktiverat
Kan ge ett litet tips om en ide`jag fick som funkar väldigt bra.
Man kan göra en provisorisk sänkning av strängarna om man
vill provspela sin kommande stränghöjd innan man gör den
oåterkallerliga operationen av stallet.
Detta är på intet sätt ultimat för varken ton eller intonering,
men ett enkelt sätt att få känslan av vad som komma skall.

Jag brukar även använda mig av detta trick när jag får en lånebas
som har E-strängen för högt. Funkar förvånansvärt bra vid slapspel.
Ja jag vet att strängskårorna är för djupa...tjata...är ej klar med slipjobbet.
Man kan göra en provisorisk sänkning av strängarna om man
vill provspela sin kommande stränghöjd innan man gör den
oåterkallerliga operationen av stallet.
Detta är på intet sätt ultimat för varken ton eller intonering,
men ett enkelt sätt att få känslan av vad som komma skall.

Jag brukar även använda mig av detta trick när jag får en lånebas
som har E-strängen för högt. Funkar förvånansvärt bra vid slapspel.
Ja jag vet att strängskårorna är för djupa...tjata...är ej klar med slipjobbet.

- TommyLove
- Medlem
Anledningen till att jag inte har ställbart stall är att de ÄR vingligare. De står helt enkelt inte lika stadigt för att fötterna vandrar omkring på locket och till sist välter det. De flesta gånger stall har vält för mej så har det varit ställbara. Har man en billigare bas (under 15000-20000SEK) tycker jag gott du kan experimentera lite själv med att fila ner stallets överdel med sandpapper och skära ut strängskåror men kniv. Ta lite i taget bara.
Som sagt, det är ju inte rocketscience...
Som sagt, det är ju inte rocketscience...
www.myspace.com/tommylovesweden
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.