PRODUCENTER!
PRODUCENTER!
Skivproducenter!
Plattor med grym produktion, producentens betydelse eller eventuella brist på betydelse i olika sammanhang. Vem är bra, vem är kass?
Diskuteras ständigt i min bekantskapskrets.
Kör hårt!
Plattor med grym produktion, producentens betydelse eller eventuella brist på betydelse i olika sammanhang. Vem är bra, vem är kass?
Diskuteras ständigt i min bekantskapskrets.
Kör hårt!
-
- Medlem++
-
- Medlem+++
Det tycker jag är ett bra exempel på en platta som hade blivit hur bra som helst oavsett producent. Till en viss gräns såklart. Låtarna är ju klockrena, ALLA låtar på plattan är ju skitbra. Det går liksom inte att misslyckas då. Därmed inte sagt att produktionen är dålig, tvärtom. I detta fall så var ju Ezrin med och skrev alla låtarna också så det kanske är ett dåligt exempel från min sida, vad jag menar är att med det låtmaterialet så skulle det behövas en riktigt usel producent för att plattan inte skulle bli bra.RolleHarris skrev:Bob Ezrin spelade ju in en hyfsad platta med KISS 1976, Destroyer
- Ale
- Medlem++
Emmylou Harris - Wrecking ball rullar väl minst en gång om dagen. Har en nästan sjuklig relation till den plattan. Utöver det så gillar jag Robbie Robertson's Robbie Robertson, Bob Dylan's Time Out of Mind, Neville Brothers Yellow Moon, Brian Blade's Brian Blade Fellowship mm mm. Lanois soloplattor är kanon också, Acadie är väl favoriten men nya Here is what is är kanon också.TFN skrev:Vilka plattor är favoriterna?Ale skrev:Daniel Lanois är väl min stora husgud. Framförallt som producent, men också för hans fantastiska musik.
Gillar överlag den typen av produktion, kan ha lite svårt för allt för torra prylar.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
Gjorde han Time out of mind? Hade jag ingen aning om, jag har lyssnat massor på den plattan.Ale skrev:Emmylou Harris - Wrecking ball rullar väl minst en gång om dagen. Har en nästan sjuklig relation till den plattan. Utöver det så gillar jag Robbie Robertson's Robbie Robertson, Bob Dylan's Time Out of Mind, Neville Brothers Yellow Moon, Brian Blade's Brian Blade Fellowship mm mm. Lanois soloplattor är kanon också, Acadie är väl favoriten men nya Here is what is är kanon också.TFN skrev:Vilka plattor är favoriterna?Ale skrev:Daniel Lanois är väl min stora husgud. Framförallt som producent, men också för hans fantastiska musik.
Gillar överlag den typen av produktion, kan ha lite svårt för allt för torra prylar.
-
- Medlem+++
Glöm inte Rising och Long Live Rock n' Roll!TFN skrev:Heaven and hell och Mob rules. Ojojoj!Samuel V skrev:Kevin Shirley och Martin Birch är två av mina favoritproducenter. Joe Henry är en mästare han också.
"The Caveman" är grym på att skapa feta rockplattor, när han proddar är han väldigt inflytelserik på bandet.
- GandhiMK2
- Medlem++
Trevor Horn.
Allt han gjort har man mer elller mindre stått och gapat inför med tom blick och undrat "vaffaaan gör karl'n??!"
Be it Frankie Goes to Hollywood ,grace Jones eller Owner of a lonely heart. Man hade aldrig g
hört nåt sånt tidigare...
Allt han gjort har man mer elller mindre stått och gapat inför med tom blick och undrat "vaffaaan gör karl'n??!"
Be it Frankie Goes to Hollywood ,grace Jones eller Owner of a lonely heart. Man hade aldrig g
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Ingen risk. Jag stod på Akademibokhandeln i Skrapan med boken 1001 album du måste höra innan du dör i handen och skulle precis köpa den men när jag gjorde Rising-checken och upptäckte att Rising inte var med så lade jag ned boken, gick därifrån och såg mig aldrig om igen. Idiotfasoner. Hur man man lista 1001 album och inte ta med Rising? Inte ens om boken hette 1 album du måste höra innan du dör så hade det varit befogat att exkludera den plattan.Samuel V skrev:Glöm inte Rising och Long Live Rock n' Roll!TFN skrev:Heaven and hell och Mob rules. Ojojoj!Samuel V skrev:Kevin Shirley och Martin Birch är två av mina favoritproducenter. Joe Henry är en mästare han också.
"The Caveman" är grym på att skapa feta rockplattor, när han proddar är han väldigt inflytelserik på bandet.
Första gången jag hörde Big Generator med Yes så höll jag på att trilla av stolen...f-bass skrev:Trevor Horn.
-
- Medlem+++
Haha... helt rätt!TFN skrev:Ingen risk. Jag stod på Akademibokhandeln i Skrapan med boken 1001 album du måste höra innan du dör i handen och skulle precis köpa den men när jag gjorde Rising-checken och upptäckte att Rising inte var med så lade jag ned boken, gick därifrån och såg mig aldrig om igen. Idiotfasoner. Hur man man lista 1001 album och inte ta med Rising? Inte ens om boken hette 1 album du måste höra innan du dör så hade det varit befogat att exkludera den plattan.Samuel V skrev:Glöm inte Rising och Long Live Rock n' Roll!TFN skrev:Heaven and hell och Mob rules. Ojojoj!Samuel V skrev:Kevin Shirley och Martin Birch är två av mina favoritproducenter. Joe Henry är en mästare han också.
- GandhiMK2
- Medlem++
refrängen innhåller en viss mängd KÖTTMA!!TFN skrev:Första gången jag hörde Big Generator med Yes så höll jag på att trilla av stolen...f-bass skrev:Trevor Horn.

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- GandhiMK2
- Medlem++
Teddy Riley för Blackstreets another level.
Iofs för Guy dessförinnan också men iom "no diggity" och dom andra på plattan så blev d LÖJLIGT bra...
Sent i december 99 satt jag och Robban Wellerfors och skulle mixa en oruplåt i Polars etta och han hade lyft in ett par feta Adam istället för dom svampiga Genelecarna som stod där.
Vi jobbade i ett par h innan jag undrade om han hade referenslyssnat högtalarna viket han inte hade. Så vi satte på en ballad ifrån Another level....och blev knäckta..det lät så absurt bra att det vi höll på med lät så absurt trist ....vi blev tvungna att ta en timmes paus och röka och skaka på huvudet och undra HUR GÖR DOM!?
Iofs för Guy dessförinnan också men iom "no diggity" och dom andra på plattan så blev d LÖJLIGT bra...
Sent i december 99 satt jag och Robban Wellerfors och skulle mixa en oruplåt i Polars etta och han hade lyft in ett par feta Adam istället för dom svampiga Genelecarna som stod där.
Vi jobbade i ett par h innan jag undrade om han hade referenslyssnat högtalarna viket han inte hade. Så vi satte på en ballad ifrån Another level....och blev knäckta..det lät så absurt bra att det vi höll på med lät så absurt trist ....vi blev tvungna att ta en timmes paus och röka och skaka på huvudet och undra HUR GÖR DOM!?

Senast redigerad av GandhiMK2 den sön 07 mar 2010, 18:20, redigerad totalt 1 gånger.
- GandhiMK2
- Medlem++
Nu börjar jag komma igång...
A tribe called quest för Midnight Marauders. Bra rakt igenom.
Plattan efter också...vaffan den nu hette...

Plattan efter också...vaffan den nu hette...
- GandhiMK2
- Medlem++
CHRIS BLACKWELL!!
Soundet på Marleyplattorna gick inte av för hackor heller....fanns det topp och botten på ett sätt som andra samtida plattor saknade? Svar JA...
Soundet på Marleyplattorna gick inte av för hackor heller....fanns det topp och botten på ett sätt som andra samtida plattor saknade? Svar JA...
Mutt Lange: Highway to hell, Back in black och For those about to rock med AC/DC. Torrheten i Highway to hell och idiottrycket i For those... Back in black är ju bara alldeles för bra rent allmänt. Oerhört sound.
Sedan gick det ju snett iofs. Efter Hysteria med Def Leppard så gjorde han Waking up the neighbours med Bryan Adams och där lät Bryan Adams precis som Def Leppard vilket jag gissar inte var riktigt vad Bryan var ute efter.
Sedan gick det ju snett iofs. Efter Hysteria med Def Leppard så gjorde han Waking up the neighbours med Bryan Adams och där lät Bryan Adams precis som Def Leppard vilket jag gissar inte var riktigt vad Bryan var ute efter.
- Basare
- Medlem+
- MickeR
- Nykomling
- Kontakt: