Bassolo for dummies? (now with sound!)
- Dramo
- VIP medlem
- melodika
- Medlem+
Är det en egen låt?Dramo skrev:Jodå, jag har en hum om vad som låter coolt.
Men det är en så konstig rytm i låten att det är svårt att hålla samma rytm genom solot. Det ska ju inte döda "svänget", liksom.
Dessutom går den i tvåtakt, och jag har hört att vissa har svårt att spela i den takten.
Duesenberg Fullerton
- Dramo
- VIP medlem
Jawohl.melodika skrev:Är det en egen låt?Dramo skrev:Jodå, jag har en hum om vad som låter coolt.
Men det är en så konstig rytm i låten att det är svårt att hålla samma rytm genom solot. Det ska ju inte döda "svänget", liksom.
Dessutom går den i tvåtakt, och jag har hört att vissa har svårt att spela i den takten.
Den går lite oompa-oompa, typ.
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Tror också att din låt går i C-dur, och då borde det vara ett am. Prova att leka runt med C, Eb, F, G, Bb och se vad som händer!GurraG skrev:Dramo, jag skulle snarare säga att din ackordföljd går i C, speciellt om A-ackordet är moll. Alltså tycker jag att du ska vräka på med C-mollpenta: C, Eb, F, G, Bb
Du kan ju också slänga in ett F# mellan F:et och G:et, så får du C bluesskala.

- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Eller gör som gamle Schönberg och bestäm en tolvtonsserie som du kan invertera(spegelvända) eller köra retrograd(baklänges) bäst du vill 
Eller ta bara lite licks från Mr. Entwistle himself och utveckla dem bäst du vill

Eller ta bara lite licks från Mr. Entwistle himself och utveckla dem bäst du vill

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
- spigget
- Medlem
Helt rätt!
Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!Klopper skrev:Jäpp!Dramo skrev:Men... det är ju bara fem toner i en penta???Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
Durpenta = vanlig durskala men man utelämnar fjärde och sjunde tonen.
Tänk pentagon=femhörning.
Man kan göra mkt med en penta-skala, lycka till!

EBS TD650, EBS 1x15", 2x12", Music Man Stingray 5:a, MM 5:a bandlös, Maruszczyk 4:a, EBS uniChorus-multicomp-octabass-dynaverb-BassIQ och EBS MicrobassII...
- Dramo
- VIP medlem
Re: Helt rätt!
Då är ju frågan, vad är moll och durskala?spigget skrev:Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!Klopper skrev:Jäpp!Dramo skrev:Men... det är ju bara fem toner i en penta???Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
- spigget
- Medlem
Ok, så här e de: mellan tonerna i en skala är avståndet olika stort - ett helt eller ett halv tonsteg (ex. C-C# är ett halvt tonsteg, C-D är ett helt tonsteg)Dramo skrev:Då är ju frågan, vad är moll och durskala?spigget skrev:Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!Klopper skrev:Jäpp!Dramo skrev:Men... det är ju bara fem toner i en penta???Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
ex:C-dur skala= C-D-E-F-G-A-B-C (helt-helt-halvt-helt-helt-helt-halvt)
ex:C-moll skala=C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C (helt-halvt-helt-helt-halvt-helt-helt)
Lycka till / Uffe
EBS TD650, EBS 1x15", 2x12", Music Man Stingray 5:a, MM 5:a bandlös, Maruszczyk 4:a, EBS uniChorus-multicomp-octabass-dynaverb-BassIQ och EBS MicrobassII...
- Dramo
- VIP medlem
Jaha, då var solot inspelat.
Tack för alla tips och råd. Jag använde mig inte av alla, men det blev i alla fall ett solo. Resten av bandet gillade det och det är väl huvudsaken.
Mitt lilla alster lär nog vara uppe på MySpace nästa vecka någon gång. Onsdag gissar jag.
Tack igen.
Kul att ha fått det gjort.

Tack för alla tips och råd. Jag använde mig inte av alla, men det blev i alla fall ett solo. Resten av bandet gillade det och det är väl huvudsaken.
Mitt lilla alster lär nog vara uppe på MySpace nästa vecka någon gång. Onsdag gissar jag.
Tack igen.

- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Förväntar mig en länk i den här tråden senDramo skrev:Jaha, då var solot inspelat.![]()
Tack igen.Kul att ha fått det gjort.

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
- Dramo
- VIP medlem
Självklart. Man måste ju skryta lite.archisland skrev:Förväntar mig en länk i den här tråden senDramo skrev:Jaha, då var solot inspelat.![]()
Tack igen.Kul att ha fått det gjort.

Tycker jag hade ett jävligt gött sound i allmänhet på de två låtarna. Mumsig P-bas.
Hoppas inte att den där studiosmurfen mixar sönder det bara.
- Dramo
- VIP medlem
-
- Medlem
Tänkte ta upp den här tråden igen. Eftersom penta-skalan verkar vara jävligt användbar tänkte jag nöta in den.
Myxomatosis skrev tidigare i tråden att: I mollpenta utelämnar man andra och sjätte tonen. I durpenta utelämnar man fjärde och sjunde tonen.
Så om man spelar en E-moll skala: E-F#-G A-B-C-D-E, så utelämnar man F# och D, för att få en mollpenta?
Myxomatosis skrev tidigare i tråden att: I mollpenta utelämnar man andra och sjätte tonen. I durpenta utelämnar man fjärde och sjunde tonen.
Så om man spelar en E-moll skala: E-F#-G A-B-C-D-E, så utelämnar man F# och D, för att få en mollpenta?
-
- Medlem
-
- Medlem
Sen, vad menas med bokstaven/siffrorna som är efter rubriken på papprena. Förstår att dem hör till med spalterna men kan någon förklara?
Blir riktigt förvirrad av pappret, riktigt jobbigt när man inte kan svaret på något hehe. Det står även att det är i G, om jag vill spela i någon annan tonart vilket mönster gäller då osv.?
Blir riktigt förvirrad av pappret, riktigt jobbigt när man inte kan svaret på något hehe. Det står även att det är i G, om jag vill spela i någon annan tonart vilket mönster gäller då osv.?
- Kale
- Medlem+
Nu har jag iofs ingen musikalisk utbildning så jag kan ha fel...tiger skrev:Sen, vad menas med bokstaven/siffrorna som är efter rubriken på papprena. Förstår att dem hör till med spalterna men kan någon förklara?
Ja, Johannes schema visar, som du påpekar, hur man tar durpenta och mollpenta på olika halspositioner (i G). Så jag var kanske lite snabb att lägga in detta som svar på DIN fråga. Men om man beaktar den ursprungliga frågan om huruvida man gör ett solo så är figuren kanske mer relevant. Sorry!
R=root
b3=tredje tonen i skalan sänkt ett halvt tonsteg
osv.
Vanlig durskala=G, A, B, C, D, E, F#, (G)
G minor pentatonic (mollpenta)= G, Bb, C, D, F, (G)
- GurraG
- Medlem++
Jag vet inte om du skrev fel här ovanför, men den sjätte tonen i en E-mollskala är ju C. Alltså utelämnar man F# och C ur den vanliga E-mollskalan för att få en E-mollpentatonisk skala.tiger skrev:Tänkte ta upp den här tråden igen. Eftersom penta-skalan verkar vara jävligt användbar tänkte jag nöta in den.
Angående Johannes papper så gäller ju samma mönster för mollpentan vilken tonart man än spelar den i. Det handlar alltså bara om att flytta mönstret ett antal band upp eller ner. För att exempelvis spela C-mollpentan så flyttar man alla mönster på papperet fem band uppåt, för att spela E-mollpenta flyttar man hela rasket tre band neråt.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
-
- Medlem
Ska vara ett C såklart, tack för hjälpen!GurraG skrev:Jag vet inte om du skrev fel här ovanför, men den sjätte tonen i en E-mollskala är ju C. Alltså utelämnar man F# och C ur den vanliga E-mollskalan för att få en E-mollpentatonisk skala.tiger skrev:Tänkte ta upp den här tråden igen. Eftersom penta-skalan verkar vara jävligt användbar tänkte jag nöta in den.
Angående Johannes papper så gäller ju samma mönster för mollpentan vilken tonart man än spelar den i. Det handlar alltså bara om att flytta mönstret ett antal band upp eller ner. För att exempelvis spela C-mollpentan så flyttar man alla mönster på papperet fem band uppåt, för att spela E-mollpenta flyttar man hela rasket tre band neråt.

- Tjoffe
- Medlem+
TDHP skrev:Min variant på bassolointro till NIB/Back Sabbath! Ganska punk!
http://www.twinclubmc.se/tdhp/gidbo/TDH ... 080512.mp3
Grymt!
- Peavey Dude
- Medlem++
-
- Medlem
Borde det inte bli "Helt-helt-helt-halvt-helt-helt-helt-halvt"? D och E har ju Diss mellan sig? Eller hur menar du?spigget skrev:Ok, så här e de: mellan tonerna i en skala är avståndet olika stort - ett helt eller ett halv tonsteg (ex. C-C# är ett halvt tonsteg, C-D är ett helt tonsteg)Dramo skrev:Då är ju frågan, vad är moll och durskala?spigget skrev:Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!Klopper skrev:Jäpp!Dramo skrev:Men... det är ju bara fem toner i en penta???Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
ex:C-dur skala= C-D-E-F-G-A-B-C (helt-helt-halvt-helt-helt-helt-halvt)
ex:C-moll skala=C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C (helt-halvt-helt-helt-halvt-helt-helt)
Lycka till / Uffe

Levinson Blade B1-RC Tetra Standard.
Laney RB9 med en Laney RB410
Laney RB9 med en Laney RB410
-
- Medlem+++
Skäms! Det där är det absolut minsta man bör ha koll på när man lirar!Dramo skrev:Då är ju frågan, vad är moll och durskala?