PRODUCENTER!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Samuel V skrev:
TFN skrev:Det låter iofs som att det borde vara ett resultat av mastringen snarare än dålig producent.
Det kan det säkert vara, men ändå...en dålig mastring förstör väl inte ett bra grundsound/mix?
Jo,tyvärr. Inte ett dugg frustrerande när man suttit och pillat med reverbnivåer hit och dit och så kommer nån jävel och komprimerar fram frekvenser och geggor som man absolut inte ville ha där...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Basmagnus skrev:
f-bass skrev: Min polare spelade gitarr på nån mutt lange-prod förra året.
Mutt var i Schweiz och Staffan satt i en källare i Hägerstensåsen... Mutts tech fjärrstyrde staffans protools och dom lyssnade på streamen... Hur sick och hi-tech är DET!?
Sjukt!
På ett sätt så är det coolt men samtidigt så är det tråkigt.....
Hade varit kul att få vara med på 70-80talet när det spelades in skivor med liveband och inte bara påläggskorvar med klippochklistratänk
Bakåtsträvare? Javisst :D
Jo,visst är det dammigt att man inte har råd med utdragna bandinspelningar nu för tiden? Finns det inga intäkter så finns ingen plats för utgifter...(NEDLADDNINGSJÄVLAR!! Ni får vad ni betalar för!! Köpa skiva=plats för ett ballt band live i studio. Betala inte=Ingen ball insp.)
En dag i studio med bra musiker kostar ju 25 lök... Svårt då att ta tid på sej i studion...:-/

//Figge-motvillig-doityourselfare
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag spelade faktiskt in grunder på band härom dagen, i en vintagestudio i Stockholm som heter Fashion Police.
Det roliga är att man ju inte kan spara så många tagningar, vi skulle spela in tre grunder och det får ju bara plats X minuter på en rulle. Så producenten får ta beslut och vara ganska aktiv i sin roll - men kan ju inte spara fem tagningar av en låt och klippa ihop det "göttaste".
Soundet genom ett riktigt jävla bra bord in på band är i mina öron helt överlägset.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

bootsy skrev:Jag spelade faktiskt in grunder på band härom dagen, i en vintagestudio i Stockholm som heter Fashion Police.
Det roliga är att man ju inte kan spara så många tagningar, vi skulle spela in tre grunder och det får ju bara plats X minuter på en rulle. Så producenten får ta beslut och vara ganska aktiv i sin roll - men kan ju inte spara fem tagningar av en låt och klippa ihop det "göttaste".
Soundet genom ett riktigt jävla bra bord in på band är i mina öron helt överlägset.
Det är så det ska vara! Mer sånt

Lite OT:
Tidigare fanns ett fenomen kallat "Eastman tapes" (var du med ngn gång, Elias?) där ett gäng musiker och sångare samlades i Eastmanstudion en kväll med massa dryck.
Sångarna (och sångerskorna förstås) hade med sig en eller flera låtar och bandet sattes ihop av de musiker som var där sen fick man max 10min till rep/soundcheck och sen tagning. Bara första tagningar.
Ibland blev det fylletagningar, ibland rätt bra och ibland så blev det helt magiska tagningar. Saknar det....
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bill Szymczyk!
Max Martin.

Annars har ni väl fått med de flesta av mina favvos.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jeff Lynne, Dave Edmunds.
Inom rockenrollgebitet iaf.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

On topic:

Gary Katz.
David Bowie (som ju producerade både Lou Reed, Moot the Hoople och Iggy Pop)
Björn Olsson
Nile Rogers
Phil Spector

Förutom alla ni redan nämnt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Basmagnus skrev: Tidigare fanns ett fenomen kallat "Eastman tapes" (var du med ngn gång, Elias?) där ett gäng musiker och sångare samlades i Eastmanstudion en kväll med massa dryck.
Sångarna (och sångerskorna förstås) hade med sig en eller flera låtar och bandet sattes ihop av de musiker som var där sen fick man max 10min till rep/soundcheck och sen tagning. Bara första tagningar.
Ibland blev det fylletagningar, ibland rätt bra och ibland så blev det helt magiska tagningar. Saknar det....
Nä, jag fick aldrig vara med! Men så jävla kul koncept. Egentligen borde man återuppliva det i någon trevlig studio.
Användarvisningsbild
jonildo
Medlem+

Inlägg av jonildo »

Gary Katz.
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

jonildo skrev:Gary Katz.
Ekar det härinne?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

bootsy skrev:Jag spelade faktiskt in grunder på band härom dagen, i en vintagestudio i Stockholm som heter Fashion Police.
Soundet är grymt men jag är så jhävla glad att jag slipper jobba med tape nu för tiden. Både som producent och basist.
Jag tycker ju inet att allt nödvändigtvis behöver vara live, tagning från början till slut för att vara magiskt...ta slave to the rythm tex som är ihopklippta gogo-bänsgsäckar som Trevor fick fixa och trixa med i sin Fairlight. (Eller vad var det för nån?! Synclavier?!? Hjärnstillöestånd!)

För en körsångare så är det ju helt obetalbart att slippa spola bandet i 15 sek varenda gång man tar en icke fantastisk ton. SHIT vasd mycket lättare det går.
Och jag är oerhört glad över att kunna flytta en bastagning med värsta feelingen 10 klick till höger eller vänster istället för att ta om fanskapet....för att inte tala om den där 99%iga tagningen av en sångare som man nu slipper spela ÖVER och chansa på att han hittar den där sista procenten....

Best of both worlds vore ju najs förståss....kan väl spela in på band,spela upp det direkt för sin digi-rigg från läshuvudet ...inte jobbigt alls..;-) Iofs...då skulle man kunna ha en bandloop bara...som spelar över allt hela tiden...Skulle sökert inte bli npågra problem med magnetismen alls efter ett tag...;-)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

f-bass skrev:
Soundet är grymt men jag är så jhävla glad att jag slipper jobba med tape nu för tiden. Både som producent och basist.
Jag tycker ju inet att allt nödvändigtvis behöver vara live, tagning från början till slut för att vara magiskt...ta slave to the rythm tex som är ihopklippta gogo-bänsgsäckar som Trevor fick fixa och trixa med i sin Fairlight. (Eller vad var det för nån?! Synclavier?!? Hjärnstillöestånd!)

För en körsångare så är det ju helt obetalbart att slippa spola bandet i 15 sek varenda gång man tar en icke fantastisk ton. SHIT vasd mycket lättare det går.
Och jag är oerhört glad över att kunna flytta en bastagning med värsta feelingen 10 klick till höger eller vänster istället för att ta om fanskapet....för att inte tala om den där 99%iga tagningen av en sångare som man nu slipper spela ÖVER och chansa på att han hittar den där sista procenten....

Best of both worlds vore ju najs förståss....kan väl spela in på band,spela upp det direkt för sin digi-rigg från läshuvudet ...inte jobbigt alls..;-) Iofs...då skulle man kunna ha en bandloop bara...som spelar över allt hela tiden...Skulle sökert inte bli npågra problem med magnetismen alls efter ett tag...;-)
Jo, det är ju en hel massa som är betydligt enklare när man inte kör med band. Att laga bas är ju en baggis på datorn, men tämligen våghalsigt på band (jag minns tydligt magsyran från tidigt 90-tal när ljudteknikerna "punchade in" baslagningar)

I detta fall spelade vi in alla grunder live, det skulle vara med den känslan och med de små skavanker som kan uppstå. Senare lägger producenten över rubbet på dator och fiffar med det hela där, vilket innebär ett det finns VISSA möjligheter att fixa lite.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

bootsy skrev:jag minns tydligt magsyran från tidigt 90-tal när ljudteknikerna "punchade in" baslagningar
Joo...det var inte så värst kul...Man visste att studion kostade en lök i timmen och teknikern tog 450 spänn.....perfekt förutsättningar för en avslappnad musiker...;-)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

f-bass skrev:
bootsy skrev:jag minns tydligt magsyran från tidigt 90-tal när ljudteknikerna "punchade in" baslagningar
Joo...det var inte så värst kul...Man visste att studion kostade en lök i timmen och teknikern tog 450 spänn.....perfekt förutsättningar för en avslappnad musiker...;-)
Japp. Och där satt man som nervös lillkille och skulle spela rätt med allas ögon på sig. Tänk så många karaktärsdanande upplevelser dagens unga studiobasister missar. SLYNGLAR!
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Butch Vig är helt ok, Nirvanas Nevermind och Smashing Pumpkins Siamese Dream är exempel på plattor han producerat.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

bootsy skrev:On topic:

Gary Katz.
David Bowie (som ju producerade både Lou Reed, Moot the Hoople och Iggy Pop)
Björn Olsson
Nile Rogers
Phil Spector

Förutom alla ni redan nämnt.
Jag vill ha Bowie som producent. Då skulle jag kunna tänka mig att släppa in en tredje producent i TFN-studion.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Dan Sundqvist
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:Dan Sundqvist
Gjorde inte han Joey Tempests första soloplatta? Mycket bra.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

TFN skrev:
Han gjorde väl typ hela 80-talet!
Nä, men en hel del iaf!
Jakob Hellman tex.
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker det låter mycket bra om Chips Kiesbys produktioner på Hellacopters Rock and roll is dead och Bonafides Somethings dripping, nu när vi snackar svenska producenter.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:
TFN skrev:
Han gjorde väl typ hela 80-talet!
Nä, men en hel del iaf!
Jakob Hellman tex.
Det gjorde han säkert. Jag har lite dålig koll på vad han gjort tyvärr.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Gus Dudgeon
Muff Winwood
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:Gus Dudgeon
Muff Winwood
Plattor?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

TFN skrev:
Muff Winwood
Plattor?
Gus D.
Elton John t.ex. Goodbye Yellow Brick Road
David Bowie Space Oddity (låten inte plattan)
+ en shit load med andra artister.

Muff W.
Dire Straits - Dire Straits
Sparks Kimono my house, Propaganda
bl.a.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:
TFN skrev:
Muff Winwood
Plattor?
Gus D.
Elton John t.ex. Goodbye Yellow Brick Road
David Bowie Space Oddity (låten inte plattan)
+ en shit load med andra artister.

Muff W.
Dire Straits - Dire Straits
Sparks Kimono my house, Propaganda
bl.a.
Ah!
Skriv svar