Ultimata tremolot
- anli
- VIP medlem
Ultimata tremolot
Blev tvärt sugen på tremolo.
Vilka är riktigt bra? Både till bas och gura?
Ämnet har säkert tuggats förr men orkar inte leta jsut nu.
Vilka är riktigt bra? Både till bas och gura?
Ämnet har säkert tuggats förr men orkar inte leta jsut nu.
- Bassplaya
- VIP medlem
Jag köpte danelectros lilla gula tremolopedal när jag ville testa tremolo. Köpte den för att den var billig, men blev positivt överraskad över att den lät så bra. Ett tips om du vill komma undan billigt. Nackdelarna är att andrahandsvärdet är väldigt lågt och att höljet är av plast, men pedalen har fått bra recensioner trots detta.
- peter_s
- Medlem++
Re: Ultimata tremolot
Vilket som helst, egentligen. Det beror lite på vad du vill att tremolot ska kunna leverera. Behöver du många olika vågformer, tap tempo, olika rytminställningar, o.s.v.? Om inte, så duger nog det mesta.anli skrev:Vilka är riktigt bra? Både till bas och gura?
Själv har jag haft en Boss TR-2. Det är en stabil pedal som nog täcker de flestas behov av inställningsmöjligheter. (den kan leverera såväl sågtandstremolo som mjukare svängningar) Om jag inte minns fel betalade jag strax över 700 kr. för pedalen ny, på Musikbörsen, och sålde den för ungefär halva priset. Jag skulle vilja säga att det är ett bra förstatremolo, och kanske den enda tremolopedal du kommer behöva. (snubben som köpte den av mig är professionell basist, så...)
Fast, det är klart, jag ersatte ju min TR-2, med en EBS TremoLo. Det är också en bra pedal, och den har lite fler inställningsmöjligheter än Boss-pedalen.
Vad gäller frågan om vilka tremolopedaler som är bra till både bas och gitarr så tror jag att jag med gott samvete kan svara "alla". Tremolo hör till den typ av effekt som inte bryr sig ett dugg om vilket instrument du kopplar in. Allt tremolot gör är ju att höja och sänka volymen på signalen den matas med. Guitar Player hade för ett bra tag sedan ett stortest av tremolopedaler, förresten, och en av de pedaler de gillade bäst var just EBS' variant. Trots att den främst marknadsförs som en pedal för basister. Case in point, liksom.
- BBQV
- Forumvärd
-
- VIP medlem
- peter_s
- Medlem++
Bra idé! Det är kul att löda ihop pedaler.anli skrev:Eller så bygger jag en moody pedal! Nytta med nöje!
Moodys tremolo är, om jag förstått det hela rätt, ett ganska mjukt tremolo som inte kan svänga aggressivt sågtandat. Det betyder givetvis inte att det är en dålig pedal eller så, men det kan vara bra att ha i åtanke.
-
- Medlem+++
- peter_s
- Medlem++
Inte så många, tror jag, men här är några exempel:-rally- skrev:Vad finns det för tremolo som har tap tempo egentligen??
Cusack Tap-A-Whirl
Empress Effects Tap Tremolo
Guyatone Ultrem Optical Tremolo
Seymour Duncan Shape Shifter
Det är givetvis en smaksak. Här är ett exempel på, i mina ögon, lyckat tremoloanvändande:Samuel V skrev:Hur använder man tremolo på ett bra sätt till bas?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SbLe5fFaja0[/youtube]
Annars gillar jag snabbt, men inte så djupt eller hårt, tremolo på långa toner, eller nästan vilket slags tremolo som helst på melodispel eller solon. (och då menar jag kanske inte chopsiga fusionsolon) Jag gillar också filter-inställningen på EBS TremoLo. Den ger tremolo på höga frekvenser, men inte på låga. På så vis får man både en solid grundton och ett snyggt darr, samtidigt.
- peter_s
- Medlem++
-rally- skrev:där ser man...hårt och kantigt är min inställning, djupt som helvetet

Det är också en bra inställning.
Empress verkar överlag göra löjligt bra pedaler. Dereas delay-pedal skulle jag definitivt inte tacka nej till. Och inte tremolot heller, förstås.-rally- skrev:Empressen verkar ju för övrigt låta fantastiskt...investera
En annan tremolo-pedal som förresten verkar überbra är Catalinbread Semaphore Tremolo.
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Yes - Starship Trooper: go listen!Samuel V skrev:Hur använder man tremolo på ett bra sätt till bas?
Förresten är det bra med en volymratt på tremolot, då det påverkar upplevelsen av volymen rätt mycket när tremolot är på. Kan vara bra att kunna justera.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
- -rally-
- Medlem
Sanning, men den verkar sakna tap. Eller?? Man ska aldrig begå misstaget att överskatta sin trummispeter_s skrev:
En annan tremolo-pedal som förresten verkar überbra är Catalinbread Semaphore Tremolo.