Boss me-20b vs Boss me-50b
- Josefsson
- Medlem
Boss me-20b vs Boss me-50b
Hej, jag köpte precis en Line 6 bass floor pod men gillade inte riktigt den samtidigt som den saknade några vanliga effekter tex reverb och delay. Sen tyckte jag octavern bara lät grötig.
Kollar nu istället på Boss.
Me-50b är ju förmodligen bättre än 20b men vad är den största skillnaden?
Kan tilläggas att jag spelar Hårdrock/metal.
Tacksam för råd.
MVH Martin
Kollar nu istället på Boss.
Me-50b är ju förmodligen bättre än 20b men vad är den största skillnaden?
Kan tilläggas att jag spelar Hårdrock/metal.
Tacksam för råd.
MVH Martin
- Bassplaya
- VIP medlem
Välkommen hit 
Kolla dom här länkarna. Här kan du läsa om både ME-50b och ME-20b, och dessutom finns demovideos som går igenom burkarna lite grann.
http://www.rolandus.com/products/produc ... arentId=46
Personligen kan jag inte rekommendera någon av dom, eftersom jag inte testat dom då jag föredrar enskilda effekter. Men jag vet att det talats varmt om ME-50 här på forumet av dom som äger den.
Hoppas att du hittar något som passar dig.

Kolla dom här länkarna. Här kan du läsa om både ME-50b och ME-20b, och dessutom finns demovideos som går igenom burkarna lite grann.
Personligen kan jag inte rekommendera någon av dom, eftersom jag inte testat dom då jag föredrar enskilda effekter. Men jag vet att det talats varmt om ME-50 här på forumet av dom som äger den.
Hoppas att du hittar något som passar dig.

- Stringnose
- Medlem
Har själv en ME-20 B och kan rekommendera den starkt. Det finns ett gäng förinställda ljud som kan editeras in i det oändliga, du kan även ratta in egna och spara undan. Lätt att förstå och lätt att få till bra ljud allt ifrån ståbas till herrejössesdist. ME-50 har väl i stort sett mer av allt men tro mig du kommer långt på en ME-20.
Warwick Corvette Std, Boss ME20B, Warwick Extreme 10.1 topp + EBS 311 låda och dynamiska fingrar...
- Stringnose
- Medlem
Jag är inte säker på vad du menar riktigt.Josefsson skrev:Hej och tack för svaren. Så me-20 har alla "vanliga" effekter? Har den effekten som distar på höga toner och lämnar låga. Tror me-50 har den.
Warwick Corvette Std, Boss ME20B, Warwick Extreme 10.1 topp + EBS 311 låda och dynamiska fingrar...
- peter_s
- Medlem++
Utan att veta exakt vilka effekter som finns i ME-20B så svarar jag tveklöst ja. Boss multieffekter har dock rent generellt ett rykte om sig att inte ha så bra drivljud (overdrive, dist och fuzz), men bra modulations-, delay- och reverb-effekter.Josefsson skrev:Har me-20 annars alla effekter som en normal basist kan behöva?
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
"Hi-Drive" heter disten och den finns på ME-50 iaf, det är den dist som jag använder, det blir rent ljud i botten med en dist på högre frekvenser.Stringnose skrev:Jag är inte säker på vad du menar riktigt.Josefsson skrev:Hej och tack för svaren. Så me-20 har alla "vanliga" effekter? Har den effekten som distar på höga toner och lämnar låga. Tror me-50 har den.
- Stringnose
- Medlem
Aha, ok. Nej den finns inte. Det finns overdrive och distortion. Fast jag tror att med lite tweakande så kan man få till ett hi-drive ljud också.BB5000 skrev:"Hi-Drive" heter disten och den finns på ME-50 iaf, det är den dist som jag använder, det blir rent ljud i botten med en dist på högre frekvenser.Stringnose skrev:Jag är inte säker på vad du menar riktigt.Josefsson skrev:Hej och tack för svaren. Så me-20 har alla "vanliga" effekter? Har den effekten som distar på höga toner och lämnar låga. Tror me-50 har den.
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
- Josefsson
- Medlem
- Stringnose
- Medlem
- magstorm
- Medlem+
Hur har det gått med den? Blev du nöjd?Josefsson skrev:All right..
Verkar som att båda två är bra multieffekter och eftersom jag tycker det är roligare att lira än att skruva så beställde jag en me-20b idag.
Hoppas jag blir nöjd.
Tack för alla svar och synpunkter, riktigt bra forum detta.
MVH Martin

Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.