Sänka stränghöjd

Diskussioner om kontrabasar
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Personligen föredrar jag nog ett ställbart då jag har en tendens
att vilja skifta strängar. Kör jag mjuka strängar brukar jag vilja ha en
stränghöjd runt 12mm längst ner på greppbrädan och kör jag hårda
föredrar jag att ha dem 8-10mm.
Användarvisningsbild
dustbinday
Medlem

Inlägg av dustbinday »

criss skrev:
dustbinday skrev:Det är ganska underligt. Jag slipade stallet på kontran idag. Man kunde få in en kattunge under strängarna.
om du menar uppe vid sadeln så tror jag att du har muskler som en brottare. ja, nästan som två... :wink:

Det var ju därför jag ändrade den. :D
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Nu är det färdigt! :) Tog 2 ½ timme om man räknar in mecket med att få stallet rakt och på rätt plats igen. Riktigt bra blev det! Fastän det inte är många millimeter det rör sig om så är den avsevärt skönare att spela på, och skorrar inte alls mycket heller (om man inte spelar med gorillanäve d.v.s.). Denna basen gick nu från klart spelbar till skön! 8) 8)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Noelredding skrev:Nu är det färdigt! :) Tog 2 ½ timme om man räknar in mecket med att få stallet rakt och på rätt plats igen. Riktigt bra blev det! Fastän det inte är många millimeter det rör sig om så är den avsevärt skönare att spela på, och skorrar inte alls mycket heller (om man inte spelar med gorillanäve d.v.s.). Denna basen gick nu från klart spelbar till skön! 8) 8)
najs!
vad gjorde du?
sadel?
stall?
nåt mer?

bra gjort!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

criss skrev:
Noelredding skrev:Nu är det färdigt! :) Tog 2 ½ timme om man räknar in mecket med att få stallet rakt och på rätt plats igen. Riktigt bra blev det! Fastän det inte är många millimeter det rör sig om så är den avsevärt skönare att spela på, och skorrar inte alls mycket heller (om man inte spelar med gorillanäve d.v.s.). Denna basen gick nu från klart spelbar till skön! 8) 8)
najs!
vad gjorde du?
sadel?
stall?
nåt mer?

bra gjort!
Filade bara på stallet, sadeln såg redan rätt låg ut så vågade inte helt fila där :P
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Jag skulle vara försiktig med att ge mig på stallet på undersidan. Stallfötterna måste var plana och följa kurvaturen på locket. Skall bara väldigt lite tas bort så kan man tejpa fast sandpapper på locket och flytta stallet med fast hand över sandpappret med hårt tryck. Korta rörelser över platsen för stallet. Börja med grovt papper och kör proceduren med finare och finare papper. Den metoden är bra om man får tag i ett stall som inte riktigt passar efter locket.

Att skära strängskåror med kniv var ett märkligt tips. Varför skulle man gå så yxigt tillväga när man kan skaffa en sats rundfilar i en välsorterad järnaffär. Om inte skårorna är jämna och fina så finns det stor risk att strängarna skadas när dom tvingas löpa över krafsade skåror gjorda med kniv.

När man hittat filar som stämmer bra med strängtjockleken och filat upp spåren så tar man ytterst försiktigt bort lite grand av ändarna på skårorna så att inte en vass kant av träet gör att strängen fastnar där och skadas. Avsluta med att köra en mjuk blyerts i skårorna innan montering av strängarna görs.

Det finns ett sätt att komma runt alla problemen med stallhöjd. Att ha ett ställbart stall med metall som förbindelselänk kan funka men risken är att man förlorar en del i ljudbilden och det blir vingligt också.

Så här kan man göra om plånboken tillåter. (Det kanske finns prisvänliga stall att köpa någonstans.) Beställ ett stall som är för lågt (-2mm) hos en basreparatör. Skaffa fanérbitar i variernade tjocklekar som skärs till så att dom är precis lika stora som stallfötterna. Sedan provar man sig fram.

Har spelat med två fanerbitar under båda stallbenen i en massa år. Påverkar inte soundet det minsta.

Vill man framledes göra förändringar på basen så är man friare att justera stallet upp och ner med olika tjocklekar av fanér.

Fanér kan ersättas med supertunn plywood också. Hör med Wentzels hobby i Gallerian i Stockholm.
.
gäst

Inlägg av gäst »

Jag sandpapprade på ovansidan av stallet. Markerade med blyerts var jag ville ha dom nya strängskårorna. Köpte en liten fil på Claes Ohlsson att montera i borrmaskinen för strängskårorna. Blyerts i strängskårorna och så på med strängarna igen. Blev betydligt bättre än innan.

Bild
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

KontraKurt skrev: Skaffa fanérbitar i variernade tjocklekar som skärs till så att dom är precis lika stora som stallfötterna. Sedan provar man sig fram.

Har spelat med två fanerbitar under båda stallbenen i en massa år. Påverkar inte soundet det minsta.

Vill man framledes göra förändringar på basen så är man friare att justera stallet upp och ner med olika tjocklekar av fanér.
Det där ska provas på min bas. Originalstallet är på tok för lågt med mjukare strängar, det är gjort för att köra med stålsträngar och låg stränghöjd, så jag ska testa schimsa med fanér. Skönt om man slipper köpa nytt stall. Tack för tipset.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Skriv svar