Jack i halsen. Orka fixa?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Jack i halsen. Orka fixa?

Inlägg av Punkster »

Jag var och repade igår. Vi tog en paus och jag ställde i från mig min Maruszczyk J-bas i ett ställ och började ratta lite EQ på stärken. Stötte till basen, som åkte i golvet. Resultatet blev ett rejält jack på baksidan av halsen, ända in till träet. Ca 2 cm lång och nån mm djupt.

Vad ska jag göra åt det? Först blev jag jäkligt förbannad på mig själv, och började genast fundera på hur jag skulle fixa det. Första tanken var att slipa ner lite, spackla, slipa mera och sen lacka över det. Men frågan är om jag kan få till det så att det blir vettigt gjort.

Eller ska jag skita i det? Det är väl egentligen bara kosmetiskt och det påverkar inte funktion eller spelkänsla. Funderar dock på om handsvett och liknande kan påverka träet i "såret" nu när det inte finns nån lack där. Hade skadan blivit på kroppen hade jag inte brytt mig om det, men nu sitter den på ett ställe som är mer exponerat.

Så vad ska jag göra? Fixa det och försäkra mig om att skydda träet, med risk för att göra ett krattigt jobb som påverkar spelkänslan. Eller skita i det och resonera att det är rock n roll med slitna instrument. Med risk för att träet påverkas av exponering för elementen.

Vad skulle ni göra?
/Linus
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Jag skulle skeppa den till BBQV som skulle få göra slipning, lackning och vad som behövs. Jag har svårt att tänka mig att träet skulle påverkas av handsvetten (men jag är iofs ingen träexpert) men jag skulle nog själv irritera mig på känslan varje gång jag satte handen där och påmindes om när jag klanta mig och välte basen. ;)

Det sagt så hade jag en bas innan som hade ett jack precis vid femte bandet och det var djävulskt praktiskt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Lämna in den till Mattisson.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Det borde väl gå att ta en fin pensel och dippa i klarlack i omgångar, sen våtslipa med fint papper (1200 eller mer).
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Om den ska fixas så kommer jag nog att göra det själv, har inte råd att betala för något jobb just nu.
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

BB5000 skrev:Det borde väl gå att ta en fin pensel och dippa i klarlack i omgångar, sen våtslipa med fint papper (1200 eller mer).
Den lösningen förordar jag också...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Jag satte också första märket i min Maruszczyk härom dagen. Först kändes det surt, nu känns det rätt gött - första jacket är värst. Innan dess är det ett utställningsföremål, efteråt blir det ett bruksinstrument :)

Om det, som du säger, inte påverkar spelkänslan alls i negativ riktining, så låt det bara vara och njut av att du nu kan förhålla dej mer avslappnat till instrumentet i fortsättningen.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Om lacken är borta o trät bart, så kan du testa att droppa lite vatten i jacket. Det kan - om du har tur - få fibrerna att svälla tillbaka till sin ursprungliga form! Sen låter du det torka ordentligt, och lackar över med t.ex. nagellack!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Re: Jack i halsen. Orka fixa?

Inlägg av Kale »

Punkster skrev:... ett rejält jack på baksidan av halsen...
Fick precis ett jack i pannan av ett flygande vedträ efter frenetiskt vedhuggande. Jag tror att jag fixar det med plåster.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kalebas skrev:Fick precis ett jack i pannan av ett flygande vedträ efter frenetiskt vedhuggande. Jag tror att jag fixar det med plåster.
Om lacken är borta o trät bart, så kan du testa att droppa lite vatten i jacket. Det kan - om du har tur - få fibrerna att svälla tillbaka till sin ursprungliga form! Sen låter du det torka ordentligt, och lackar över med t.ex. nagellack!

:D
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Dr Dereborns universalrecept ?
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

dereborn skrev:
Kalebas skrev:Fick precis ett jack i pannan av ett flygande vedträ efter frenetiskt vedhuggande. Jag tror att jag fixar det med plåster.

:D
Kommer det att svida mycket när jag lackar med nagellack? Blir det fula ärr? Vad gör jag med överblivna spånor?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

dereborn skrev: Om lacken är borta o trät bart, så kan du testa att droppa lite vatten i jacket. Det kan - om du har tur - få fibrerna att svälla tillbaka till sin ursprungliga form! Sen låter du det torka ordentligt, och lackar över med t.ex. nagellack!

Man kan också lägga en blöt trasa över och så tar man strykjärn och trycker på den lite... har för mig jag såg det på Äntligen Hemma för hur många år sen som helst. Fast då gällde det en dörrkarm.
Officiell stormästare i EB-orden
dereborn

Inlägg av dereborn »

knedy skrev:
dereborn skrev: Om lacken är borta o trät bart, så kan du testa att droppa lite vatten i jacket. Det kan - om du har tur - få fibrerna att svälla tillbaka till sin ursprungliga form! Sen låter du det torka ordentligt, och lackar över med t.ex. nagellack!

Man kan också lägga en blöt trasa över och så tar man strykjärn och trycker på den lite... har för mig jag såg det på Äntligen Hemma för hur många år sen som helst. Fast då gällde det en dörrkarm.
Säkert ännu bättre!

Både för jack i hals och panna.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

dereborn skrev:Om lacken är borta o trät bart, så kan du testa att droppa lite vatten i jacket. Det kan - om du har tur - få fibrerna att svälla tillbaka till sin ursprungliga form! Sen låter du det torka ordentligt, och lackar över med t.ex. nagellack!
Jag fick samma tips av en möbelsnickare.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Ta med basen på söndag så får vi se om vi inte kan fixa det.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Hrm. Folk betalar dyra pengar för fuskrelik.
Och du sitter nu med en äkta!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Matte skrev:Ta med basen på söndag så får vi se om vi inte kan fixa det.
:tummenupp:

Tack för alla tipsen!
/Linus
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

daionsavage skrev:Jag skulle inte gjort ett iota eller lackat tunt precis över sprickan... det är sånt som händer.
+1

som Hosse säger; Det är inte frågan om första dingen kommer.. Frågan är när.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag skulle inte gjort ett smack!

Har haft några basar där tidigare ägare försökt dölja gamla skador och det ser oftast bara fult ut speciellt efter några år då den nya färgen inte åldras på samma sätt som den gamla.

låt skadan vara en påminnelse om att du faktiskt har använt instrumentet!
Skriv svar