Mahognykropp + Artec Mudbucker = bra kombo?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Mahognykropp + Artec Mudbucker = bra kombo?

Inlägg av Dramo »

Ja, vad tror ni om att sätta en Artec bucker i en mittposition på en mahognykropp?

Skulle det ge någon särskild karaktär utöver det vanliga? Kommer det låta Gibson?
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

Det låter som en toppenkombination. Fast i halsläge!
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Ja om man gillar "mud" så :)
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

shadewind skrev:Ja om man gillar "mud" så :)
Så det blir väldigt mycket mud alltså? Mahognyn i sig ger väl en ganska tung karaktär, så en mudbucker kanske gör det ännu "värre"?
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Dramo skrev:
Så det blir väldigt mycket mud alltså? Mahognyn i sig ger väl en ganska tung karaktär, så en mudbucker kanske gör det ännu "värre"?
Allting på en EB0 bidrar ju till att den låter som den gör. Mahogny är ett träslag som ger mycket lågmid om jag inte minns fel. Det faktum att mudbuckern är en humbucker gör att den får resonans vid en lägre frekvens än en singlecoil och därför blir mörkare. Förmodligen så är väl mudbuckers även mörka för att vara humbuckers. Lägg då till att man sätter micken i halsposition så har man kastat ut allt vad "definition" och "klarhet" är genom fönstret :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

shadewind skrev:
Dramo skrev:
Allting på en EB0 bidrar ju till att den låter som den gör. Mahogny är ett träslag som ger mycket lågmid om jag inte minns fel. Det faktum att mudbuckern är en humbucker gör att den får resonans vid en lägre frekvens än en singlecoil och därför blir mörkare. Förmodligen så är väl mudbuckers även mörka för att vara humbuckers. Lägg då till att man sätter micken i halsposition så har man kastat ut allt vad "definition" och "klarhet" är genom fönstret :)
Om man sedan använder kort skala blir det ännu lite mindre zzing och snärt i ljudet. Vet inte vad det är för bygge du har tänkt göra. Däremot är det ju just ovan nämnda faktorer bla som avgör hur det kommer låta. Om man lyssnar på anlis ljudklipp på Artecen så ligger den nära Gibsons original i ljud.

Jag har ju en Jazzbas med en Gibsonmick installerad i halspositionen vilket är en bra bit från halsen trots allt jämfört med EB-basar. Dessutom är den långskalig med lönnhals som bidrar till att ge lite mer attack i ljudet. Kroppen är al som ljudmässigt brukar ligga närmre mahogny än tex ask gör ljudmässigt.

Skillnaden på Jazzbygget och min Gibson EB-3 är också väldigt märkbar. Det är fortfarande mycket output och bas i Jazzen när man kör Mudbuckern ensam men det är också mer snärt i anslagen och mer mellanregister. Däremot kan man aldrig få någon diskant ur en riktig Mudbucker.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Hmm, då kanske jag ska skrota den idén... kanske.

Hade tänkt att kanske köpa en till BaCH P51 i mahogny och eventuellt sätta i en annan mick i den. Och då råkar jag ha en Artec mudbucker liggande. Ska jag kanske sätta den i den BaCHen jag redan har istället? Den har alkropp. :hmm:

Edit: Mudbuckern ska alltså sitta i mitten då, inte vid halsen. Skulle det ge mer mellanregister?
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Ju närmare stallet desto mer mid kan man säga ja.
Skriv svar