bästa eq-pedalen till bas...
-
- Medlem
bästa eq-pedalen till bas...
jag spelar egentligen mest gitarr men har ett pedalbord som används till bas och akustiskt... till det bordet vill jag ha en eq-pedal... den kommer nog mest användas till akustiskt men också lite till bas...
nu har jag en moddad boss ge-7... den funkar bra till elgitarr men jag får för mig att den skär frekvenser på bas och akustisk... nu är min fråga vilken trampa som lämpar sig bäst för mig... jag kan tänka mig att betala runt tusenlappen för en begagnad...
vet att boss har en ge-7 för bas också men jag ser gärna att det inte är någon bosspedal...
nu har jag en moddad boss ge-7... den funkar bra till elgitarr men jag får för mig att den skär frekvenser på bas och akustisk... nu är min fråga vilken trampa som lämpar sig bäst för mig... jag kan tänka mig att betala runt tusenlappen för en begagnad...
vet att boss har en ge-7 för bas också men jag ser gärna att det inte är någon bosspedal...
- cub
- Medlem++
- Valle
- VIP medlem
Helt riktigt, bassIQ är ett envelopefilter vilket är trevligt men något helt annat. Vad beträffar EQpedaler har jag dålig koll, jag brukar klara mig bra med förstärkarens EQdel, men dom flesta som jag sett köra med EQ har jag sett köra boss, själv har jag bara provat boss EQ till gura men den funkade fint och gjorde vad den skulle.frans skrev:jo, jag har ebs dynaverb som jag tycket funkar bra så det skulle absolut kunna funka men om jag har förstått det hela rätt är bassIQ inte någon eqpedal.
- Valle
- VIP medlem
-
- Medlem
tack för förslaget valle men boss sticker lite i ögonen på mig...
för det första går jag inte riktigt igång på deras utseende och för det andra är det bara deras dubbelpedaler dd-20 och ce-20 som jag har testat och blivit glatt överaskad av. sedan förstår jag mig inte på varför de designar undersidan på det sättet dom gör. de borde ju veta att en stor del av alla de som använder deras pedaler vill sätta kardborre på undersidan. som det är nu är det smått omöjligt att få den att fastna.
jag vet att mxr har en tiobandseq som nog ska vara rätt bra... vilka frekvenser rör sig bas och akustisk gitarr i? någon som vet?
mvh richard
för det första går jag inte riktigt igång på deras utseende och för det andra är det bara deras dubbelpedaler dd-20 och ce-20 som jag har testat och blivit glatt överaskad av. sedan förstår jag mig inte på varför de designar undersidan på det sättet dom gör. de borde ju veta att en stor del av alla de som använder deras pedaler vill sätta kardborre på undersidan. som det är nu är det smått omöjligt att få den att fastna.
jag vet att mxr har en tiobandseq som nog ska vara rätt bra... vilka frekvenser rör sig bas och akustisk gitarr i? någon som vet?
mvh richard
- newheartshadow
- VIP medlem
Angående kardborre på bosspedaler så brukar jag skruva loss undersidan och vika in kardborren på baksidan av plattan och sen skruva tillbaka den. då sitter det som berget.frans skrev:tack för förslaget valle men boss sticker lite i ögonen på mig...
mvh richard
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
-
- Medlem+
Vill du ha en grafisk EQ som inte är boss men ändå prisvärd finns ju MXRs 10-bandstrampa.
Har en GEB-7 själv, och jag tycker inte att den skär något i ljudet om man sätter alla reglar i mitten (vilket nog är hur man bör testa en eq-trampas grundljud). Använder den mest för att döda frekvenser jag inte gillar från andra trampor.
Har en GEB-7 själv, och jag tycker inte att den skär något i ljudet om man sätter alla reglar i mitten (vilket nog är hur man bör testa en eq-trampas grundljud). Använder den mest för att döda frekvenser jag inte gillar från andra trampor.
-
- Medlem
jo, mxrtrampan har jag kollat på men trodde att den bara funkade till gitarr men om jag har förstått det rätt så sträcker den sig från 31,25Hz till 16kHz... bossens baseq går från 50Hz till 10kHz så då är det ju ett självklart val... den vanliga bosseq som jag har går från 100Hz till 6,4kHz...
är det inte konstigt att bastrampans frekvensområde sträcker sig längre både uppåt och nedåt?
är det inte konstigt att bastrampans frekvensområde sträcker sig längre både uppåt och nedåt?
- Basmagnus
- Medlem++
Den här kanske?
http://www.vintageandrareguitars.com/we ... /item/3587
Inte testat själv men Demeter brukar göra bra skit.
Ngn som testat den?
Ngn som testat den?
-
- Medlem
ja, den är säkert grym men jag tycker det är lättare att ratta med grafisk eq plus att mxren har tio band. men det är säkert en grym trampa...Basmagnus skrev:Den här kanske?
Ngn som testat den?
- -rally-
- Medlem
har en GEB-7, och är väl egentligen inte överförtjust... den låter väl relativt neutralt om man nollar den, men om man använder den till att vrida på ordentligt så får den en ganska otydlig, lite luddig karaktär. snarare är "punchig" är djup och krämig som jag nog vill ha det i basen. men smaken är ju olika...