Ihopfällbar Kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
DownrightUpright
Nykomling

Ihopfällbar Kontrabas

Inlägg av DownrightUpright »

Ja, det är sant.

"Charlie Chadwick sets up his Chadwick Folding Bass to play. This bass is a fully acoustic REAL 3/4 size upright bass that folds for travel, with no sound compromise, weighs less than 50 lbs in the rolling molded case, so it flies any airline with no extra weight charge & fits into the trunk of a car!!"

http://www.youtube.com/watch?v=kFVXdSLHkYU ihopsättning.
http://www.youtube.com/watch?v=8ANoSaztQ5M ihopfällning.

Måste vara sjukt värt pengarna om man reser mycket med bil/tåg. Eller? :)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Re: Ihopfällbar Kontrabas

Inlägg av MatsD »

DownrightUpright skrev:Måste vara sjukt värt pengarna om man reser mycket med bil/tåg. Eller? :)
cirka 35 tusen i en svensk butik skulle jag tippa. Om det är "sjukt värt pengarna" vet jag inte, beror väl på hur bra kontra det är i övrigt.

Personligen skulle jag gärna se nån anordning som höll stallet upprätt när man stämde upp och som hindrade det att börja luta och i värsta fall smälla rätt ned i locket, vilket kan sluta rätt illa. Det är nog lätt hänt annars om man ska hålla på och stämma upp varje gig och man är lite stressad.

/Mats D
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

MatsD skrev:
DownrightUpright skrev:Måste vara sjukt värt pengarna om man reser mycket med bil/tåg. Eller? :)
cirka 35 tusen i en svensk butik skulle jag tippa. Om det är "sjukt värt pengarna" vet jag inte, beror väl på hur bra kontra det är i övrigt.

Personligen skulle jag gärna se nån anordning som höll stallet upprätt när man stämde upp och som hindrade det att börja luta och i värsta fall smälla rätt ned i locket, vilket kan sluta rätt illa. Det är nog lätt hänt annars om man ska hålla på och stämma upp varje gig och man är lite stressad.

/Mats D
Lite grafit i strängskårorna hjälper ju rätt bra mot det.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

MatsD skrev: Personligen skulle jag gärna se nån anordning som höll stallet upprätt när man stämde upp och som hindrade det att börja luta och i värsta fall smälla rätt ned i locket, vilket kan sluta rätt illa.
Du får väl göra som Vic Victor i Koffin Kats och skruva fast stallet i locket med en vinkel av något slag :lol:

Bild

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

inferno skrev:
MatsD skrev: Personligen skulle jag gärna se nån anordning som höll stallet upprätt när man stämde upp och som hindrade det att börja luta och i värsta fall smälla rätt ned i locket, vilket kan sluta rätt illa.
Du får väl göra som Vic Victor i Koffin Kats och skruva fast stallet i locket med en vinkel av något slag :lol:

Bild

/Inferno
Det är nog också för att han har weedwhackers. stallet har en förmåga av att hoppa av tack vare den låga tensionet i strängarna.

Och är man rädd för stallet ska smälla ner i locket på basen så är man nog inte villig för att skruva i basen hehe.
Men bra idé!
Hate Thy Neighbour!
DownrightUpright
Nykomling

Tror iallafall att det kan vara värt att ha. Det står på hemsidan att den inte låter speciellt annorlunda bara för att den är ihopfällbar.

Den kostar 3599 dollar = 27 492,40 SEK (enligt FOREX idag) plus frakt, vilket måste vara ganska kostsamt eftersom de finns i USA. Har mailat till killen som tillverkar dem och frågar vad det ungefär skulle kosta att köpa och skicka hit den
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

DownrightUpright skrev:Den kostar 3599 dollar = 27 492,40 SEK (enligt FOREX idag) plus frakt, vilket måste vara ganska kostsamt eftersom de finns i USA. Har mailat till killen som tillverkar dem och frågar vad det ungefär skulle kosta att köpa och skicka hit den
Några 27.500 pix blir det ju inte för det är 25% moms och 3% tull och då är du redan uppe i de 35 tusen jag höftade till med i mitt förra inlägg. Ska du frakta den säkert och försäkrat med t ex UPS så går det sannolikt på 3-4 tusen kr.

/Mats D
DownrightUpright
Nykomling

MatsD skrev:
DownrightUpright skrev:Den kostar 3599 dollar = 27 492,40 SEK (enligt FOREX idag) plus frakt, vilket måste vara ganska kostsamt eftersom de finns i USA. Har mailat till killen som tillverkar dem och frågar vad det ungefär skulle kosta att köpa och skicka hit den
Några 27.500 pix blir det ju inte för det är 25% moms och 3% tull och då är du redan uppe i de 35 tusen jag höftade till med i mitt förra inlägg. Ska du frakta den säkert och försäkrat med t ex UPS så går det sannolikt på 3-4 tusen kr.

/Mats D
Jo, absolut. Fick svar av honom idag. Han sade att det brukade kosta ungefär 800$ att frakta.
Så du har rätt. Det kanske inte är så värt ändå.
Fick erbjudande om att köpa min lärares gamla kontrabas igår för 35 papp. Satsar på det istället.

Tack för svaren
:)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Det var ju t o m en bra bit dyrare frakt än jag trodde.

Har inte Chadwick nån distributör eller återförsäljare i Europa?

Gör Chadwick bara den där "mekano"-modellen eller är det ett erkänt bra märke rent allmänt?

/Mats D
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

cougar skrev:Det är nog också för att han har weedwhackers. stallet har en förmåga av att hoppa av tack vare den låga tensionet i strängarna.
Inte viktigt i sammanhanget...men strängfogden tycker det ser ut
som att han lirar på "bumpade" Innovation RAB`s med en Weedwacker
eller tennisracketsträng som G-sträng. :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Kandyman skrev:
cougar skrev:Det är nog också för att han har weedwhackers. stallet har en förmåga av att hoppa av tack vare den låga tensionet i strängarna.
Jäklar, ni kontrabasister är ju lika nördiga som vi vanliga el-fuskisar! :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Kandyman skrev:
Det stämmer nog! Såg inte färgen på strängarnas botten först.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Det första jag tänkte på när jag såg demonstrationen av fällbart basen var tonen. Hur blir tonen i längden ? Speciellt när man använder senor eller nylon strängar. Strängarna måste sitta ett bra tag innan tonen sätter sig. Om man nu fäller ihop den efter varje gig hur ska tonen hinna sätta sig ?
Är jag helt ute o cyckla eller ? :?
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

hiwatt skrev:Det första jag tänkte på när jag såg demonstrationen av fällbart basen var tonen. Hur blir tonen i längden ? Speciellt när man använder senor eller nylon strängar. Strängarna måste sitta ett bra tag innan tonen sätter sig. Om man nu fäller ihop den efter varje gig hur ska tonen hinna sätta sig ?
Håller helt och hållet med. Man får väl dra med sig ett gäng stålkärnade nylonsträngar.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

cougar skrev:
hiwatt skrev:Det första jag tänkte på när jag såg demonstrationen av fällbart basen var tonen. Hur blir tonen i längden ? Speciellt när man använder senor eller nylon strängar. Strängarna måste sitta ett bra tag innan tonen sätter sig. Om man nu fäller ihop den efter varje gig hur ska tonen hinna sätta sig ?
Håller helt och hållet med. Man får väl dra med sig ett gäng stålkärnade nylonsträngar.
Ja, tror det med. Då går det helt bort om man har senor eller liknande :cry:
Thee SuspenderS

Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

hiwatt skrev:
cougar skrev:
Men skulle man använda Presto's eller Innovation's strängar så skulle det nog funka. Presto's har ju lite sen-känsla av sig.
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

cougar skrev:
hiwatt skrev:
cougar skrev:
Men skulle man använda Presto's eller Innovation's strängar så skulle det nog funka. Presto's har ju lite sen-känsla av sig.
Hur är de jämföra Rotosound ? Tycker att Roto är bra men jag får den känslan att dem låter fortfarande liiiite för "plonkigt" för min smak. De har inte tyvärr den djupa ljudet som senor har. Det är en smaksak :wink:
Thee SuspenderS

Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

hiwatt skrev:
cougar skrev:
hiwatt skrev:
cougar skrev:
Hur är de jämföra Rotosound ? Tycker att Roto är bra men jag får den känslan att dem låter fortfarande liiiite för "plonkigt" för min smak. De har inte tyvärr den djupa ljudet som senor har. Det är en smaksak :wink:
Har ingen erfarenhet av Rotosound men där är väl A o E strängen stål va? Presto's är har en känsla(yta) som Sen men har en annan slap-sound. Ljusare då... Annars ljud mässigt så tycker jag innovations Psychoslaps låter lite som sen pizzicatio mässigt. slap självklart lite ljusare. Mycket bättre E-ton!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

cougar skrev:
hiwatt skrev:
cougar skrev:
hiwatt skrev:
cougar skrev:
Har ingen erfarenhet av Rotosound men där är väl A o E strängen stål va? Presto's är har en känsla(yta) som Sen men har en annan slap-sound. Ljusare då... Annars ljud mässigt så tycker jag innovations Psychoslaps låter lite som sen pizzicatio mässigt. slap självklart lite ljusare. Mycket bättre E-ton!
Skulle ta o prova dem då. Först på en "låne" så att man slipper köpa dem 8)
Thee SuspenderS

Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Köper man strängar hos Bontracasso.se får man lämna tillbaka dem om de inte faller en i smaken, även fast man haft dem monterade på basen.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

När det gäller Psychoslapsen så känns dom hightension i början men efter några veckor så sätter dom sig riktigt fint.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Kandy: Å f**...bra att veta. Tack för tipset :lol:

Cougar: det ultimata för mig vore nåt tension mellan weed wacker o stål...så nära senor som möjligt... 8)
Thee SuspenderS

Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

hiwatt skrev:Kandy: Å f**...bra att veta. Tack för tipset :lol:

Cougar: det ultimata för mig vore nåt tension mellan weed wacker o stål...så nära senor som möjligt... 8)
Då måste jag säga psychoslaps kanske ev Presto lights är the choise. Men hör annars med bontracasso om dom mest liknande. Han har säkert provat hehehe
Hate Thy Neighbour!
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

DownrightUpright skrev:Ja, det är sant.

"Charlie Chadwick sets up his Chadwick Folding Bass to play. This bass is a fully acoustic REAL 3/4 size upright bass that folds for travel, with no sound compromise, weighs less than 50 lbs in the rolling molded case, so it flies any airline with no extra weight charge & fits into the trunk of a car!!"

http://www.youtube.com/watch?v=kFVXdSLHkYU ihopsättning.
http://www.youtube.com/watch?v=8ANoSaztQ5M ihopfällning.

Måste vara sjukt värt pengarna om man reser mycket med bil/tåg. Eller? :)
Jag postade den här länken för länge sedan. Kolla vad han vill ha betalt.
http://www.tobytimber.com/bassbox_en.html
.
Skriv svar