gitarrpedal?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

gitarrpedal?

Inlägg av jimbeam »

Jag funderar på det här med pedaler, kan jag använda samma distpedal till basen som till gitarren? eller fuckar det upp stärkaren?? det kanske är en dum fråga men jag är nybörjare så det är väl bäst att fråga.
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Javisst kan du det men det kommer antagligen att låta mindre bra. Gitarrpedaler är gjorda just för gitarrer. Med det menar jag att de lägre bastonerna kommer att låta fizzigt och burkigt. Det finns ju dock en del som gillar det ljudet, bara och prova sig fram. Inget kommer att gå sönder.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

har använt en boss OD2 till basen ett tag, den funkar fint. själ bara lite botten i overdrive-läget (låter det som, men jag kollade i EQ:n på datorn, och då fanns frekvenser ner till 20Hz med). men man kan vilja sänka gainen till max: gitarrpedaler tenderar att överdista eftersom basfrekvenserna innehåller mer energi (tror jag).
/Martin
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

Körde basen med en choruspedal för guror. Nästan all botten försvann och jag misstänker att det är ett mer eller mindre problem för alla stompboxes som det inte står bass på.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Vill man ha Chorus på bas så får man ju skylla sig själv :)
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Det beror mycket på vilken pedal det är. Little Big Muff t ex funkar fint på både gitarr och bas. Prova. Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle påverka stärkaren på något sätt.
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

a men kanon, tack för alla svar. då kan jag använda min jackhammer hur mkt jag vill :P
Skriv svar