Roligste stället ni spelat på?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Roligste stället ni spelat på?

Inlägg av maxoges »

Det största stället jag spelat på är Debaser i Stockholm, men det roligaste var på Alacazar, också i Stockholm.

Vart har ni spelat och vilket ställe var roligast?
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Egentligen omöjligt att svara på men om man skall sortera ut något så var Olympen i Lund och Mosebacke i Sthlm riktigt minnesvärda upplevelser. Yakida (tror det hette så?) i Göteborg var också ett förträffligt ställe...en gång i tiden... :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

Roligaste gig... kan ju vara så FRUKTANSVÄRT olika "parametrar"...

Ett av dom jag minns bäst var första e-type-turnén (-99), en festival i Vasa, finland med 30.000 fulla finnar. -och då menar jag FinnFylla! Då var man inte så bortskämd med att spela på större scener, och allt var nytt o spännande. Dessutom lyckades vi sätta ett av turnéns bästa gig, så det glömmer jag ALDRIG!

Finns lite material från giget på youtube:http://www.youtube.com/watch?v=ZkdC_pvS2yk
Lite taskigt ljud, men rätt balla bilder!

Å andra sidan gjorde jag ett gig i vintras för kanske max 100 pers, ingen scen utan stå på golvet, inget ordentligt PA utan mest bara sånganläggning etc.... På våran hojklubb (http://www.independentmc.com) med Clas Yngström och ett för kvällen ihopsatt band...

Magi, kemi och ljuv/adrenalinstinn musik uppstod! En 10-minutersversion av Voodoo Chile t.ex....

2 helt olika men helt fantastiska gig ur mitt klippalbum!

Kul Tråd!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

lirade på klubben i Sthlm förra året, det var jävligt nice :D Den lokalen är som gjord för konserter, scenen är stor nog för fem pers, det kändes aldrig "tomt" fastän det var bara typ 150 pers i publiken och stället rymmer 700... Och sen fick man dricka hur mycket som helst backstage (egen dricka, men iaf) 8)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

hittills så är det nog (faktiskt) på MX i alingsås! :D

MX (= musikexperten = musikaffär) har en håla där de dagtid har trummor till försäljning och på kvällen har musikklubb. litet och lagomt, med tanke på att det var med synkopaterna (ett jazz/fusion-band jag är med i) och att det blev fullt hus (ca 250 betalande)... bara för att se oss. det var faktiskt ganska kul, eftersom den musiken är som den är. kanske får man så många och betalande om man lirar på fashing, men nu var vi ju på en bakgård i sketna alingsås... 8)

så finns det ett antal spelningar till (och en helvetes massa kommande) att välja på som är/blir grymma på sitt sätt... men MX leder nog hittills eftersom allt blev så bra för ALLA som var inblandade! vi fick till och med bra betalt! :D

EDIT: kom på att jag har klipp från det gigget på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=eL5lnDEVJjs
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

[quote="dereborn"]Roligaste gig... kan ju vara så FRUKTANSVÄRT olika "parametrar"...

Kalottjazz & bluesfestivalen Haparanda
Senast redigerad av Svensson den sön 21 jan 2007, 15:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Trästockfestivalen är nog mitt favoritgig....varje gång nästan. Har spelat alldeles för många gånger men det är alltid bra gig, bra ljud o ljus och bra publik.

Annars har jag en varm plats i hjärtat för Kalmar Nation i Uppsala...runt '98-99 sådär :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

är det inte så också, att upplevelsen är VÄLDIGT beroende av ögonblicket? Hur många gånger har man inte förvånats över A) att det där KANONgiget inte var så särskilt bra alls på tape veckan efter.... eller B) att det där ÖKENgiget inte var så tokigt när man fick höra det nån vecka senare...

Ens egen upplevelse är sällan samma som mr/mrsX upplevelse i publiken.

Höjdargig = Ökengig - KAN vara sant....

mvh

/Filosofen
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

En klar höjdare för min del är Stockstugan i Hemavan, ett litet ställe som kanske tar 100 pers på sin höjd. Scenen är väl typ 5x3 meter eller liknande. Har varit där några svängar med mitt gamla band och kört kvällspassen (förhandlade bort after ski som är botten på Högis). Alltid fullpackat och bra ös så då är det fullt ställ och bara åk! Super gig... :lol:

Ett annat gott minne är när vi körde Fairytale of New York på julkonserten i Maria kyrkan på Söder i sthlm då jag gick på AMP. Detta är en av mina absoluta favoit jullåtar, vi gick upp med typ 15 man starkt band. Trummor, ak. bas, gitarr, mandolin, piano, fiol, trumpet, tvärflöjt, sång osv. osv. Skön känsla att få köra den i en Kyrka, finns en inspelning av det som låter riktigt bra faktiskt (finns även 5:1 som jag ej hört). Blir lite tårögd när man lyssnar på det... :cry:

Det coolaste måste ha varit som förband till Mike Tramp (tidigare sångare i White Lion) med [gaeleri] på The Tivoli i Hbg. Ett bra gig då allt klaffade och en av sveriges bättre klubblokaler - skitcoolt! 8) Finns säkert en väldigt dålig inspelning av det där ute någonstans :)

Finns säkert ett gäng till som av en eller annan anledning ligger varmt om hjärtat. Precis som tidigare nämnts så är det ganska mycket som spelar in... :wink:

Måste jag bara välja ett så blir det helt klart när jag spelade Isn´t she lovely när min dotter döptes: bas, piano och sång i kyrkan - det var magi på många sett! 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett av de bästa hittils var Stockholm Jazzfestival , skeppsholmscenen.
Det var maffigt. Annars är det alltid like kul att spela på Mejeriet i Lund.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem

Inlägg av basnalle »

I vilket sammanhang/vilka spelade du me på Sthlm jazz, La Contrebasse?
Användarvisningsbild
Bazz
Medlem

Inlägg av Bazz »

Det största är väl Åmåls Blues Fest, men roligast är när vi har lirat i Tyskland/Köln... en galen resa och galna spelningar, mycket roligt hände runtomkring :D
Bas stompare i

---Barrelhouse---
---Double Comfort---
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

det roligaste och röjigaste stället jag lirat på är nog den lilla lokala punkhålan Kartago här i Sölvesborg. riktigt svettigt var det. någon som varit där?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

roligaste kanske, Zaragoza Global Festival i spanien med reggaebandet för ett par veckor sen.
en rumänsk festival i spanien!! :shock:
ca 3000pers(rumäner) som var på festhumör.
två trummisar som bytte mellan perc och trumset och allt var bra och fint + en speciell vibe i bandet den kvällen

eller på en jazzklubb i rumänien förra sommarn, också reggaebandet. kul gig. plötsligt dyker det upp en kille med en elfiol och krävde att han skulle få vara med och han var gud!!! helt tokgrym. det blev ett par timmars reggae/jazz jam inför en alltmer glesnande publik...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Med min Kvintett , Oscar Johanssons Kvintett
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:är det inte så också, att upplevelsen är VÄLDIGT beroende av ögonblicket? Hur många gånger har man inte förvånats över A) att det där KANONgiget inte var så särskilt bra alls på tape veckan efter.... eller B) att det där ÖKENgiget inte var så tokigt när man fick höra det nån vecka senare...

Ens egen upplevelse är sällan samma som mr/mrsX upplevelse i publiken.

Höjdargig = Ökengig - KAN vara sant....

mvh

/Filosofen
Det är så sant...så sant!

Spelade i förra veckan på en pub i Dalarna där folket glömt bort att det var helg. Vi stod stundtals och spelade för tom lokal.
Men jag och trummisen lirade så tajt att vi stundtals hade ståpäls båda 2.
Att jämföra med när vi i våras stod på jättescen...kravallstaket...och flera tusen partyglada ungdomar i publiken. jättegig i vårat bands värld.

Omöjligt att gradera de 2 upplevelserna.
De har helt olika typer av lyckorus. =)

Kul att läsa denna tråd, måste jag säga.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

---
Senast redigerad av gäst den fre 08 maj 2009, 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem

Inlägg av Zalle »

Plockar fram några favoriter av alla:

Fight Club i Gamla stan i November 2006, med bandet Caroline, en höjdare, 30 minuters fullt ös och en publik som enbart kommit för att kolla in oss.

Norrfällsviken och krogen Fiskarfänget uppe i Ångermanland, har spelat där i hela 8 midsommar helger på raken med ett coverband, vi hade stående spelning där varje år, midsommarafton o midsommardag, fullt ös, alltid fullsatt, folk som dansar på borden, trångt, varmt, svettigt men så otroligt kul, ett rep spändes upp ( ingen scen utan vi stod i ett större hörn på golvet) som skulle fungera som en slags avgränsning till där vi stod, så man kan säga att man hade folket NÄRA.
Användarvisningsbild
pn
Medlem

Inlägg av pn »

Johannes: Psychotic Youth känns bekant. Visst spelade gitarristen "Nypon" där och trummisen från Stillborn? Kommer inte ihåg namnet på honom (peter?). Jag har delat turnébuss med dom grabbarna när dom spelade med Mary Beats Jane.
gäst

Inlägg av gäst »

pn skrev:Johannes: Psychotic Youth känns bekant. Visst spelade gitarristen "Nypon" där och trummisen från Stillborn? Kommer inte ihåg namnet på honom (peter?). Jag har delat turnébuss med dom grabbarna när dom spelade med Mary Beats Jane.
Stämmer. Nypon spelade med bandet, dock inte samtidigt som jag. Inte samma trummis som i Stillborn och Mary Beats Jane (tror jag). Under min tid slutade originaltrummisen Kent Sjöholm och ersattes av Dennis Staaf som var med tills de lade ned bandet. Fantastiska trummisar, båda två.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bump!
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Bump!
Bump-master!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Svårt att jämföra men Lulekalaset förra sommaren och PDOL i år tillhör utan tvekan de roligaste!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Visfestivalen på Brännö förra året var en höjdare! Spelade där med Gunnar Källström & Fridens Liljer förra året det slutade med att alla i bandet förutom trummisen och basisten lämnade scenen och dansade ringdans med publiken!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Ett sk grovlabsröj på geologiska institutionen Gbg Universitet i slutet av förra seklet.
Där "grundvattennivån" var lika hög som stämningen. Fan vad pilsner det gick åt! När vi drog vårat Stones medley drog (pub)liken igång på 100, gav järnet och sjöng med hela tiden! Det blev ett flertal repriser av detta medley med samma röj hos publiken. Skitkul! :D
Skriv svar