Nu när jag beställt en RH450 och ska kliva in i lättviktsträsket har jag planer på att även komprimera pedalbordet.
I nuläget har jag en hemmabygge som utgår från ett case byggt av Björneborgs lådfabrik utanför Uppsala. Knäckfrågan då var att jag hade en tabletop-synth som var för hög för kommersiella pedalbord, men den är utbytt till en rackmodul sedan länge.
Nu är jag i valet och kvalet om jag ska bygga själv eller köpa ett färdigt bord. Det jag funderar över med kommersiella bord är fortfarande höjden, i synnerhet för ValveDriven (som jag inte hade hjärta att sälja när det kom till kritan).
Om man tittar på t ex Warwicks Rockcase (eller var de heter) så är höjden på själva "portföljen" 12 cm på högsta modellen, och då har jag en känsla av innermåttet blir rackarns tight för t ex ValveDriven och andra lite högre pedaler.
Nån som har erfarenheter och kan dela med sig?
Pedalbord och ValveDrive
- Taurus
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++
- Taurus
- Medlem++
Humm...jag kanske oroar mig i onödan. Kardborrad är ValveDriven faktiskt bara runt 8 cm hög enligt plastlinjalen, känslan var att den var högre.
Jag ska kolla upp färdiga bord lite närmare och se vad det finns för alternativ som inte kostar skjortan. Å andra sidan är det ju kul att snickra, även om det finns ett skäl till att jag i grundskolan var tvungen att byta från trä- till syslöjd för att slippa bottenbetyg
Jag ska kolla upp färdiga bord lite närmare och se vad det finns för alternativ som inte kostar skjortan. Å andra sidan är det ju kul att snickra, även om det finns ett skäl till att jag i grundskolan var tvungen att byta från trä- till syslöjd för att slippa bottenbetyg

- Bassplaya
- VIP medlem
- mikkejohansson
- Medlem++
- Taurus
- Medlem++
Ja, jag skulle vilja ha antingen en hylla, eller en vinklad variant där man kan få in strömförsörning under "högkanten".mikkejohansson skrev:Pedaltrainbord eller T-rex är bra om har en lös strömförsörjningsdel då den går fästa på undersidan. Finns en del bord med "hylla" också, där man kan gömma strömdosa eller skarvdosa...smidigt.
Borden med smarta lösningar och som verkar tåla en törn kostar dock rätt mycket. Frågan är om jag inte ska testa att bygga ett eget, också för att kunna skräddarsy dimension och vikt så det blir så nätt som möjligt?
Jag är ju dessutom ganska nybliven husägare med dedikerad snickarbod i källaren, och det är ju skam att inte utnyttja möjligheten till lite hemmapuleri