Lack på banden

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Lack på banden

Inlägg av shadewind »

Vet att denna varit uppe förut men jag har köpt en gitarrhals från WD Music och det är lack på banden (de är matta och lacken är matt så jag gissar att det är lack). Hur gör jag för att få bort skiten? Vore gött att slippa göra repor och sånt så man slipper slipa banden sen. Fast det kanske man måste ändå?
Senast redigerad av shadewind den mån 22 mar 2010, 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Förstår inte hur du tänker där riktigt.

Man slipar banden för att dom blir ojämna när dom har blivit slitna och strängarna har börjar rassla osv.. Så man slipar dom för att få dom jämna igen.

Har absolut ingenting med utseendet att göra.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Läs igen :)

- Det är lack på banden (man har lackat halsen efter banden sattes på, det syns eftersom banden är matta precis som lacken)
- Det ska inte vara lack på banden (obviously)
- Jag vill får bort lacken utan att skada banden
- Om jag skadar banden när jag tar bort lacken så måste jag slipa banden igen för att få dem jämna (vore skönt att slippa)
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

shadewind skrev:Läs igen :)

- Det är lack på banden (man har lackat halsen efter banden sattes på, det syns eftersom banden är matta precis som lacken)
- Det ska inte vara lack på banden (obviously)
- Jag vill får bort lacken utan att skada banden
- Om jag skadar banden när jag tar bort lacken så måste jag slipa banden igen för att få dem jämna (vore skönt att slippa)
Aha nu fattar jag..
Men varför vill du ha bort lacken på banden?

Den fyller inte någon funktion eller förstör något och om lacken är matt och banden också så gör det ingen skillnad utseendemässigt heller? :D

Tex Rickenbacker har också lack på banden om jag inte minns fel.

Men ta en kniv mot bandet och tryck ner svagt och dra samtidigt som du trycker så bör du få av lite lack.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

GNU-Lars har ett verktyg han byggt av en spik. Han låter också meddela att det är väldigt svårt att göra detta utan att skada lacken på brädan. Jag gjorde det med en spik och sedan med ett nyvässat litet stämjärn. Du kan kolla hur verktyget ser ut här: http://www.smiffel.se/blogg/?p=104
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Jag har aldrig behövt göra detta men en liten spackelspade borde funka bra. Den har en vass kant men inte så spetsig att den riskerar att tälja i bandet.

Edit: Spiken ovan är ju genialisk.
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

Och här snackar GNU-lars om det: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=32203
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Fint slippapper.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Sålänge du är nära på kriminellt noga med maskering så kan du säkert använda slippapper, spikslipen, kniv eller en gammal abborre...
banden tål nog mer än greppbrädan, tänker jag.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

Problemet är ju att lacken "sitter ihop". Så du måste skära av den i mötet band-greppbräda. Att få bort lacken från banden är inte problemet. Problemet är att ha den kvar på greppbrädan, oavsett som du slinter eller ej.

/pelle
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

hedeblom skrev:Och här snackar GNU-lars om det: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=32203
Öh, och här snackar han igen eftersom han blev lite missförstådd:
Ta en spik med ganska litet och helt runt huvud. Fila det runda spåret i huvudet (fila i spikens längdriktning) och limma spiken i en rundstav som handtag. Spiken och handtaget sitter alltså i rak linje med huvudet längst fram. Huvudet skrapar banden och spiken färdas i bandens längdriktning (tvärs över halsen alltså). Skit att jag inte har en bild...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

GNUlars skrev:
hedeblom skrev:Och här snackar GNU-lars om det: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=32203
Öh, och här snackar han igen eftersom han blev lite missförstådd:
Ta en spik med ganska litet och helt runt huvud. Fila det runda spåret i huvudet (fila i spikens längdriktning) och limma spiken i en rundstav som handtag. Spiken och handtaget sitter alltså i rak linje med huvudet längst fram. Huvudet skrapar banden och spiken färdas i bandens längdriktning (tvärs över halsen alltså). Skit att jag inte har en bild...
Lars
Thats som class-a advise right there!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag har lackat ett antal brädor och lack brukar fästa dåligt på banden så den brukar gå att dra av med tumnageln. Man kan också bara lira lite på instrumentet så nöts lacken ned under strängarna och så kan man ta det som inte nöts bort automatiskt genom att trycka strängen mot bandet och gnida lite fram och tillbaka. Upprepa för varje band och sträng. Ska du skrapa med nåt skarpare så välj inte metall, ja stålull kan iofs funka eller mycket fin smärgelduk, men inga knivar, spikar, raspar och vinkelslipar.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

MatsD skrev:Jag har lackat ett antal brädor och lack brukar fästa dåligt på banden så den brukar gå att dra av med tumnageln. Man kan också bara lira lite på instrumentet så nöts lacken ned under strängarna och så kan man ta det som inte nöts bort automatiskt genom att trycka strängen mot bandet och gnida lite fram och tillbaka. Upprepa för varje band och sträng. Ska du skrapa med nåt skarpare så välj inte metall, ja stålull kan iofs funka eller mycket fin smärgelduk, men inga knivar, spikar, raspar och vinkelslipar.

/Mats D
Alla mina idéer dissar du alltså! :)

Men har du något förslag på vad man kan köra med?
Janne

Inlägg av Janne »

MatsD skrev:Jag har lackat ett antal brädor och lack brukar fästa dåligt på banden så den brukar gå att dra av med tumnageln. Man kan också bara lira lite på instrumentet så nöts lacken ned under strängarna och så kan man ta det som inte nöts bort automatiskt genom att trycka strängen mot bandet och gnida lite fram och tillbaka. Upprepa för varje band och sträng. Ska du skrapa med nåt skarpare så välj inte metall, ja stålull kan iofs funka eller mycket fin smärgelduk, men inga knivar, spikar, raspar och vinkelslipar.

/Mats D
Tror faktiskt att GNULars har lackat nån bräda i sina dar också. :D
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Janne skrev:
Tror faktiskt att GNULars har lackat nån bräda i sina dar också. :D
Jag har väl inte påstått eller en antytt nåt annat. Däremot tycker jag att GnuLars förklaring om hur man tillverkar ett verktyg för ändamålet är svårbegriplig och det tycks han t o m själv anse att döma av att han önskar att han hade en bild i stället. Jag ville bara dela med mig av min personliga erfarenhet av att ta bort lack från band på ett sätt där man inte riskerar att skada eller repa banden. Men alla kanske inte dricker så mycket mjölk som jag så att de har tumnaglar som fixar denna metod. :D

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

GNUlars skrev: Öh, och här snackar han igen eftersom han blev lite missförstådd:
Lars
Du blev inte så missförstådd. Vad jag utelämnade var att det här var en väldigt fri tolkning :D
Skriv svar