Switchar istället för potar..

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
YZZ
Medlem++

Switchar istället för potar..

Inlägg av YZZ »

Funderade på att modda en bas lite genom att slänga i en 3 bands preamp.

Och då tänkte jag att istället för att ha potar till bas, mid och diskant kontrollerna så borde man väl kunna köra 3 vägs switchar med lägena; Full boost - normal - cut.

Hur kopplar man det och vilka switchar ska man ha då?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

det som slår mig direkt är att det kan vara skönt att kunna finlira lite med rattarna så att det inte blir full boost/cut... men vill du ha lite special kanske du kan sätta in en EQ á la 5-bands som på en stärkare? vore ju jäkligt coolt, ta en från en gammal 80-talsbandare och gör om lite :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

HirYoshima skrev:det som slår mig direkt är att det kan vara skönt att kunna finlira lite med rattarna så att det inte blir full boost/cut... men vill du ha lite special kanske du kan sätta in en EQ á la 5-bands som på en stärkare? vore ju jäkligt coolt, ta en från en gammal 80-talsbandare och gör om lite :)
Jo det hade varit jäkligt coolt..

Möjligheterna är oändliga.. Jag håller självklart med om det du säger att finjustera med rattarna men jag har upptäckt att jag bara kör på antingen fullt åt något av hållen och känner då att en switch är enklare helt enkelt!
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Bump någon kan väl? :roll:

YZZ
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Du borde kunna använda en vanlig treläges mickomkopplare. Frågan är bara vad du skall ha för värde på de fasta motstånden. Vilka värden på potentiometrarna vill preampen ha?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Danne skrev:Du borde kunna använda en vanlig treläges mickomkopplare. Frågan är bara vad du skall ha för värde på de fasta motstånden. Vilka värden på potentiometrarna vill preampen ha?
Ja precis.

50kohm

YZZ
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Vid närmare eftertanke behövs nog en trelägesomkopplare med dubbla poler och ett centerläge från, dvs en DPDT center off. Ser ut så här i miniswitch-format:

Bild

Om man då kopplar ena trippelraden som poten och förbinder de yttre kablarna med den mittersta med varsitt 25k motstånd så har man ju fixat mittläget (jag förutsätter att man använder linjära potentiometrar). Därefter förbinder man mittbenen med varann och de yttre benen med varann. På så vis kortsluter man resp motstånd när man har switchen i ett ytterläge och får samma effekt som potentiometerns ytterläge.

Det som skiljer är att man i ytterlägena har 25k till den änden som inte är kortsluten till skillnad från potentiometerns 50k. Vet inte hur mycket det påverkar resultatet. En snabb kladdbild i Paint:

Bild

Kanske går att klura ut så det blir exakt samma motstånd som med potar men går och lägger mig nu. Får sova på saken...
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Hmm ja det låter vettigt fast då måste jag hitta motstånd med..

Då kopplar man bara dom 3 sladdarna från preampen dom går till poten egentligen till dom 3 som går ut från switchen som du ritade antar jag men var jordar jag den?

YZZ
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Japp, ändarna skall föreställa kablarna som kommer från preampen. Borde gå att jorda chassit. Om man vill ha exakt samma ohmtal kan man använda en 3 polig switch on-off-on och dubbelt så många 25k motstånd. Blir lite rörigare bild också.

En Kurt Olsson-teckning till :lol: :

Bild
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Danne skrev:En Kurt Olsson-teckning till :lol: :
Du är välkommen till "vi som ritar scheman i Paint"-klubben :tummenupp:
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Ahab skrev:
:lol: :lol: Jag letar febrilt efter John_Ds element/stärkarritning men jag kan inte hitta den ...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Cuba skrev:
Ahab skrev:
:lol: :lol: Jag letar febrilt efter John_Ds element/stärkarritning men jag kan inte hitta den ...
Haha. En klassiker, men det är ändå smidigt att kladda lite snabbt i paint.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Absolut Danne!

Jag är Pro-Paint.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

:lol: :lol:

Då låter nog den första enklare.. Hmm.. Får grunna lite hur jag ska göra..

YZZ
Skriv svar