Allmänna ljudkortsfunderingar

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
havreboll
Medlem

Allmänna ljudkortsfunderingar

Inlägg av havreboll »

Till att börja med, om jag har missat någon tråd som svarar på frågan, länka den bara och ursäkta att jag inte lade mer än 10 min på att söka i forument

Nu var det dags att skaffa ett ljudkort till bandet. sitter och ser mest ut som ett frågetecken när jag kollar på alla kort som erbjuds. Har fattat så pass att fantommatning måste man ha till kondensatormicen och att fler ingångar underlättar vid micning då man slipper ställa allt perfekt i mixern. Där ungefär slutar mina kunskaper.

Har själv jobbat med ett Emu tracker pre kort innan och tyckte väl att det fungerade hyffsat men har inget att jämföra med.

Datorn är tyvärr en laptop med enbart usb-portar så firewire är uteslutet antar jag.

Kort sagt, vad ska jag tänka på när jag söker ljudkort, och sist, är det värt att köpa beggat eller.

När ni tipsar, betänk att bandet består av studenter...:P

tack på förhand :)
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Ni skulle kunna fundera på en porta. Zoom r16 verkar vara ett hyfsat billigt och bra alternativ.
Hade ni haft en dator med firewire skulle jag föreslagit Presonus FP 10 (fd Firepod).
Har ingen koll på usb-kort.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Räcker det att spela in på två kanaler samtidigt så funkar mitt USB-kort bra, ett M-Audio Fast Track Pro. Knappt 2000:- nytt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
havreboll
Medlem

Inlägg av havreboll »

Helst skulle jag vilja ha ett med 4 eller fler ingångar. Dock verkar priset stiga i relation till hur många mic-ingångar som finns. Kollade på ett firewire kort på 4 sounds rea som verkade riktigt schysst och hade 6 ingångar. Har sett ett par sidor som hävdar att de säljer adaptrar som omvandlar från firewire till usb. Vet inte själv om jag tror på detta, och ser en risk att det skulle slöa ner överföringen och ge dåligt kvalitet..??

Men två räcker antagligen. Ska man spela in mer seriöst så kanske det är lika bra att betala för en stuido?
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Om du vill ha ett firewireljudkort så kan du köpa ett firewirekontrollkort till laptopen.
Om du har en hyfsat ny modell med en expresscardplats.
http://www.dustinhome.se/pd_5010108325.aspx

Finns även äldre modeller till PCcardsloten.
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

Fler mickingångar innebär inte att ni slipper göra en bra mixning (om ni vill att det ska låta bra, alltså). Det innebär bara att du kan spela in fler saker samtidig istället för att göra pålägg efter pålägg. När ni spelar in ska ni försöka ha så hög signal som möjligt på varje enskild kanal, utan att det distar. Försök alltså inte göra en mix direkt i tagningen, utan låt det vara till mixningen. Det viktiga är att få så bra signal/brus-förhållande som möjligt.

Så fundera på hur många instrument resp sångstämmor ni vill spela in samtidig och hur många mikrofoner det krävs för det. Kanske kan ni kompromissa och göra vissa pålägg senare, t ex sångstämmor eller gitarrdubbningar.

Ni bör även skaffa ett ljudkort med så låg latency som möjligt (den tid det tar för ljudet att processas i ljudkort och dator). Annars blir det helt odrägligt att göra pålägg eller medlyssna.

Här finns mycket bra info:
http://forum.studio.se/index.php?showforum=61
Bild Bild
Användarvisningsbild
havreboll
Medlem

Inlägg av havreboll »

Har nu fått erbjudande om att köpa antingen ett Steinberg CI2 eller ett Emu 0404. steinberg får jag för 1400 och emu kortet för 1600. vilket bör jag köra på. emu kortet har fått bra recensioner men steinberg kortet verkar komma med bättre programvara. nåra tips?

/Lowe
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Jag är själv lite sugen på Steinberg-kortet :)
Skriv svar