Boss GT-10B.....

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Boss GT-10B.....

Inlägg av Jan Hellman »

Någon effektkunnig här som testat en Boss GT-10B? Jag håller lite smått på att skriva och repa in låtar för att kunna köra Stick solo gig innan året är slut. Behöver fundera lite på hur effekteriet ska se ut.

Jag har lekt lite med tanken att köra bas + melodisträngarna på Stick:en genom först en stereovolympedal, sedan genom en BassLabs StepAbout och sen köra bassträngarna genom en Boss GT-10B och melodisträngarna genom en Boss GT-10 (gitarrvarianten).

Fördelen med att köra en GT-10 och en GT-10B är att dom funkar likadant så man slipper lära sig ytterligare en pryl. Och sen är dom inte svindyra heller i jämförelse med en del annat som finns på marknaden. Jag har en förhoppning att dom funkar att köra live och att man får "mycket för pengarna", eller vad man ska säga..... Prisvärt, är nog ordet jag letar efter. Dom är ganska knökade med effekter men jag vet egentligen hur kvalitén är i övrigt. Jag pratade med en snubbe som sa att GT-10:an låter otroligt mycket bättre än föregångarna och att dom nu använder bättre omvandlare. Byggkvalitén i sig är jag inte direkt orolig över, här brukar ju Boss alltid funka, men lite mer hur dynamiken, brus och annat är. Någon som har några tankar att dela med sig av? Eller tips på någonting annat man kan använda istället? Zoom och Line6 har ju lite prylar men dom kan ibland löda kontakter direkt på kretskortet och det brukar alltid sluta med att det går sönder. Boss skruvar kontakterna i chassit över lag.

Tips och tankar emottages tacksamt.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Gitarristen i bandet har en GT-10 som han är jävligt impad av, låter hur bra som helst. Han såg ett band i Spanien i höstas som hörde enbart line in i PA och basisten hade en GT-10B. Han sa att det lät MINST lika bra som gitarrvarianten. Man kunde inte tro att det inte var nån basrigg med i bilden, bandlös simulation, slap, allt lät RIKTIGT bra. Fast nu är ju han gitarrist då iof... Men det verkar vara det bästa hittills inom multieffekt iaf!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Gitarristen i bandet har en GT-10 som han är jävligt impad av, låter hur bra som helst. Han såg ett band i Spanien i höstas som hörde enbart line in i PA och basisten hade en GT-10B. Han sa att det lät MINST lika bra som gitarrvarianten. Man kunde inte tro att det inte var nån basrigg med i bilden, bandlös simulation, slap, allt lät RIKTIGT bra. Fast nu är ju han gitarrist då iof... Men det verkar vara det bästa hittills inom multieffekt iaf!
:D :D

Låter ju lovande. Har hört egentligen enbart bra omdömen om dom. Någon har sagt att om man ska vara lite petig så kanske inte reverbet är helt 100 % i GT-10:an men det kan man ju leva med i en live situation. Ett Bricasti reverb kostar 30.000:- mer än en GT-10 så vafaa..... :D

TC har ju gjort några multieffekter som är rejält byggda och låter bra (dom har jag testat nästan allihop) men dom kostar nästan tre gånger mer. Jag är ute efter något prisvärt. GT-10:an har looping funktion också och det kan ju vara skojjigt. Men om den funkar tillräckligt bra vet jag inte.

Thomann har ett erbjudande med GT-10/GT-10B i rejäla case som verkar ganska ok:

http://www.thomann.de/se/boss_gt10_set_2.htm

http://www.thomann.de/se/boss_gt10b_set_2.htm

Ca 30 % off på priset på case´n om man köper effekt och case ihop.

I det här fallet är det egentligen mer intressant med en multi effekt än att sätta ihop ett pedalbord av lösa trampor. Trevligt med programerbart och att kunna ändra lite parametrar med expressionpedalen.

Fler tankar från någon?

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

GT-10 är fruktansvärt rolig och låter riktigt bra. Det är bara det att det är roligare med pedaler.... sedan kanske man kan få det ännu bättre med sina favoritpedaler, men de är ju å andra sidan svåra att programmera.
Släng fabriksprogrammen bara, de kan man inte ha till mycket....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar