Cubase, Sequel, Reaper eller vad ska man ha?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Cubase, Sequel, Reaper eller vad ska man ha?

Inlägg av alexon »

Är det någon som har en Cubase LE (version 4) liggande? Till vissa ljudkort och annat så skickar dom med en sådan.

Jag köpte ett Roland-kort, och fick då med "Production Plus Pack" från "Cakewalk By Roland", bestående av SONAR LE, Project 5 LE, och Dimension LE. Det lär inte funka till min nya Windows 7-dator.

Om någon inte använder sitt medfådda Cubase LE så är jag intresserad.

Jag kan tänka mig att byta med mitt "Production plus pack".
Senast redigerad av alexon den fre 26 mar 2010, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Verkar inte finnas några LE ute i byrålådorna. Jag får nog köpa en vanlig istället. Men vilken? Är Cubase Essential det som gäller om man bara ska spela in och mixa en demo?

Steinberg har visst en version som heter Sequel. Någon som vet hur den är jämfört med Cubase Essential?

Hur är Cubase jämfört med Reaper? Är funktionalitet och gränssnitt jämförbara?
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Du får mycket mera Reaper för pengarna än Cubase.
Jag tycker det börjar hända något när man stegar upp till Cubase Studio. Och då har man väl redan spenderat en 2500:-

Så mitt tips blir, kolla in Reaper.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

joachime skrev:Du får mycket mera Reaper för pengarna än Cubase.
Jag tycker det börjar hända något när man stegar upp till Cubase Studio. Och då har man väl redan spenderat en 2500:-

Så mitt tips blir, kolla in Reaper.
Att det är mer Reaper för pengarna är väl rimligt, om man jämför ordinariepris. Men Cubase Essential finns i en Student-edition för 700:-. Men är det fortfarande Reaper som regerar om man antar att priset är likvärdigt?

Har du ngn erfarenhet av Sequel?
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Sequel är mer som Garage Band än som Cubase får man väl säga. Det är menat som ett lekprogram lite grann. Men det står ju på Steinbergs hemsida vad som är skillnaderna mellan Essential, Studio och den feta.
enor
Medlem+

Re: Cubase, Sequel, Reaper eller vad ska man ha?

Inlägg av enor »

alexon skrev: Jag köpte ett Roland-kort, och fick då med "Production Plus Pack" från "Cakewalk By Roland", bestående av SONAR LE, Project 5 LE, och Dimension LE. Det lär inte funka till min nya Windows 7-dator.
Varför skulle det inte fungera menar du? Cakewalk, som tillverkar Sonar, menar i alla fall att det är kompatibelt....

http://www.cakewalk.com/products/SONARLE/about.asp
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Re: Cubase, Sequel, Reaper eller vad ska man ha?

Inlägg av alexon »

enor skrev: Varför skulle det inte fungera menar du? Cakewalk, som tillverkar Sonar, menar i alla fall att det är kompatibelt....

http://www.cakewalk.com/products/SONARLE/about.asp
Jo, den nya versionen Sonar 8.5 LE funkar i win7. Men jag har Sonar 6 LE, så tyvärr.

shadewind skrev:Sequel är mer som Garage Band än som Cubase får man väl säga. Det är menat som ett lekprogram lite grann. Men det står ju på Steinbergs hemsida vad som är skillnaderna mellan Essential, Studio och den feta.
Jag har tröskat igenom de beskrivningarna. Är mer intresserad av vad de praktiska skillnaderna innebär, vad avser gränssnittet och handhavande och så. Sedan finns det tekniska skillnader. T.ex. jobbar Sequel i 44,1 kHz medan Essential kör i 96 kHz. Påverkar iofs både frekvensomfång och dynamik. Men som skissblock och för demo så spelar det kanske mindre roll?

Sonar LE kan inte heller exportera MP3. Men det kanske ingen snålversion fixar? Får kolla upp det.

Edit: Kollat upp. MP3-export kostar lika mycket: 19 USD för Sonar LE och 145 SEK för Sequel samt Cubase Essential & Studio.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

En kompis visade mig Record som görs av Propellerhead som gör Reason. Han har båda och tycker att Record är mer lättjobbat och det såg riktigt snyggt ut. Hade jag kört Windows hade jag köpt Record.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

cub skrev:En kompis visade mig Record som görs av Propellerhead som gör Reason. Han har båda och tycker att Record är mer lättjobbat och det såg riktigt snyggt ut. Hade jag kört Windows hade jag köpt Record.
Jo det är snyggt. Men med ett pris på 3000:- så ligger det i en högre prisklass. Reaper, Sequel & Cubase ligger på 4-800. Och jag är bara ute efter basic funktionalitet.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Med en korrekt designad A/D-omvandlare så gör 96k ingen skillnad mot 44,1.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Okej, inte nyaste versionen, men har du prövat?

Gamla Cubase SX 3 rullar till exempel smärtfritt i Win 7 här hemma hos mig, så jag skulle definitivt inte ta för givet att det inte kommer att fungera!

Vad beträffar samplingsfrekvensen så finns det ingen som helst anledning att spela in på högre än 44,1 i en hemma-skiss-situation. Sequel tycker jag du ska undvika, det är som sagt mest ett lekstugeprogram även om det har mer möjligheter än man tror. Största fördelen med att köpa Sequel är loop- och midiljudbiblioteken som följer med.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

shadewind skrev:Med en korrekt designad A/D-omvandlare så gör 96k ingen skillnad mot 44,1.
Ingewn som DU kan uppfatta, antar jag att du menar...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

f-bass skrev:
shadewind skrev:Med en korrekt designad A/D-omvandlare så gör 96k ingen skillnad mot 44,1.
Ja människor i allmänhet tänkte jag, om man nu går med på den allmäna uppfattningen att man bara höra upp till 20 kHz :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

shadewind skrev:
f-bass skrev:
Ja människor i allmänhet tänkte jag, om man nu går med på den allmäna uppfattningen att man bara höra upp till 20 kHz :)
fast det är ju inte så du ska tänka när det gäller samplingsfrekvens.
Orkar inte förklara men du kan ju alltid fråga Janne efter någon praktisk wikipedialänk. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

f-bass skrev:
shadewind skrev:
f-bass skrev:
Orkar inte förklara men du kan ju alltid fråga Janne efter någon praktisk wikipedialänk. =)
Jodå, det är precis så man ska tänka:
http://www.lavryengineering.com/documen ... Theory.pdf
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

shadewind skrev:
f-bass skrev:
shadewind skrev:
f-bass skrev:
Ah...fan vad skönt att höra att ens öron sviker en även i blindtester då! =)
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

f-bass skrev:
shadewind skrev:
f-bass skrev:
shadewind skrev:
f-bass skrev:
Ah...fan vad skönt att höra att ens öron sviker en även i blindtester då! =)
Jag säger inte att finns någon skillnad mellan hur en viss omvandlare jobbar i en viss samplingsfrekvens från en annan, det jag säger är att en högre samplingsfrekvens än 44,1 kan inte återge mer information än vad just 44,1 kan. Sen händer det ju andra saker med utrustning när de jobbar på ett annat sätt. En visst omvandlare kanske jobbar bättre i högre samplingsfrekvens.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Om det ska mixas till CD som slutprodukt så måste man ju ändå trots allt downsampla det till 44,1 till sist, vilket trots allt gör att 96 "längs vägen" känns EXTREMT overkill i en hemstudio (eller i allt mindre än en proffessionell produktionsmiljö). Ingen omvandlare som sitter i "hemmautrustning" kommer att kunna göra skillnaden hörbar... enda märkbara skillnaden kommer att vara att det äter massa hårddiskutrymme.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

alexon skrev:Att det är mer Reaper för pengarna är väl rimligt, om man jämför ordinariepris. Men Cubase Essential finns i en Student-edition för 700:-. Men är det fortfarande Reaper som regerar om man antar att priset är likvärdigt?
Reaper är fullversion.
Cubase Essential är bara en instegsversion. Den har begränsningar, saknar en del funktioner och du kommer troligtvis vilja komplettera med fler pluggar.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar