V-amp PRO vs. AX3000B vs. GT-10B vs. POD XT Live/(PRO)

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
JPAM
VIP medlem

V-amp PRO vs. AX3000B vs. GT-10B vs. POD XT Live/(PRO)

Inlägg av JPAM »

Ni som har provat och jämnfört:
Behringer V-amp Pro (rack versionen)
Korg AX3000B
Boss GT-10B
Line6 POD XT Live
Line6 POD XT PRO (rack versionen)

Vad är fördelar/nackdelar mellan dessa?
Det jag vet är att Behringer V-amp Pro är prismässigt bra, men vet inget om dess ljud och kvalite.
Av egen erfarenhet vet jag att Korg är mycket bra i kvalitet,ljud och hanteringsmässigt enkel, den har hängt med helt problemfritt sedan den var ny,jag tror det är ca 13 år sedan,har förövrigt giggat med den var och varannan helg i 11 års tid.
Men jag ska förnya mig och det borde nog ha hänt en del under 13 år.
Jag är inte den som står och trampar olika ljud under perfomance, utan rattar in ett ideal ljud för den scen jag står på, därför har jag med även rack versionerna.

Det här är min standard inställning på min Korg AX1B
Program Name = FGR DI
Drive -Value Compressor1 = +20
Tone Trim(eq) = rattar in beroende på lokal, men normalt med denna inställning,
80Hz = +10
250Hz = 0
550Hz = 0
1600Hz = +15
3550Hz = +10
Modulation = off
Effect Hall2 = +6
Amp Simulator = Type4
Noise reduction = +30

Som ni ser kör jag mer på botten och toppen för djupt och snärtigt ljud som tränger igenom.

/JPAM
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801
Användarvisningsbild
JPAM
VIP medlem

Re: V-amp PRO vs. AX3000B vs. GT-10B vs. POD XT Live/(PRO)

Inlägg av JPAM »

JPAM skrev:Ni som har provat och jämnfört:
Behringer V-amp Pro (rack versionen)
Korg AX3000B
Boss GT-10B
Line6 POD XT Live
Line6 POD XT PRO (rack versionen)

Vad är fördelar/nackdelar mellan dessa?
Det jag vet är att Behringer V-amp Pro är prismässigt bra, men vet inget om dess ljud och kvalite.
Av egen erfarenhet vet jag att Korg är mycket bra i kvalitet,ljud och hanteringsmässigt enkel, den har hängt med helt problemfritt sedan den var ny,jag tror det är ca 13 år sedan,har förövrigt giggat med den var och varannan helg i 11 års tid.
Men jag ska förnya mig och det borde nog ha hänt en del under 13 år.
Jag är inte den som står och trampar olika ljud under perfomance, utan rattar in ett ideal ljud för den scen jag står på, därför har jag med även rack versionerna.

Det här är min standard inställning på min Korg AX1B
Program Name = FGR DI
Drive -Value Compressor1 = +20
Tone Trim(eq) = rattar in beroende på lokal, men normalt med denna inställning,
80Hz = +10
250Hz = 0
550Hz = 0
1600Hz = +15
3550Hz = +10
Modulation = off
Effect Hall2 = +6
Amp Simulator = Type4
Noise reduction = +30

Som ni ser kör jag mer på botten och toppen för djupt och snärtigt ljud som tränger igenom.

/JPAM
Hmmm...verkar som ingen kör på dessa multieffekter....
Men jag hade hem en Line6 POD...inte ett dugg imponerad blev jag...så den är totalt utesluten för min del.
Då återstår Behringer,Boss och Korg.
/JPAM
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

JPAM skrev:Jag är inte den som står och trampar olika ljud under perfomance, utan rattar in ett ideal ljud för den scen jag står på, därför har jag med även rack versionerna.
Varför då ha en sån multi-moj-mackapär?

En del här verkar ju klara sig med en schysst DI eller nåt i stil med en SansAmp.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
JPAM
VIP medlem

Inlägg av JPAM »

Folxam skrev: Varför då ha en sån multi-moj-mackapär?

En del här verkar ju klara sig med en schysst DI eller nåt i stil med en SansAmp.
Varför multi-moj mackapär??...Jo..för å slippa alla dessa massa olika trampor och då har jag allt på samma ställe...alltså i en multi-moj-mackapär.
När jag ställt in EQ,Drive,compressor,Reverb m.m. ... ja då är det inställt och jag behöver inte en massa trampboxar :wink:
/JPAM
Användarvisningsbild
Dernebo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dernebo »

Trampboxar som är så roligt? ;)

Min erfarenhet av BassPOD vad iaf att den lät grymt bra i lurarna. Kul att bara sitta och leka. Sen kom man ut och skulle köra live, och inte ett enda ljud lyckades rattas in så det lät bra. Det lät ok, men bättre när den kopplades ur. ;) Den återgick till affären. Nu kanske XT eller X3 eller vad den nu heter har blivit bättre då det var en BassPod 2.0 som jag provade.
Yamaha BB2005,TRB 1005F Fretless, Maison Acoustic
EBS OctaBass, Dynaverb, Unichorus, MultiComp, BassIQ, Sansamp BDDI Prog,
Boss TU-15, Polytune Nano, EHX The Mole, PBDist
Ampeg SVT3 pro II + Hartke 410TP, 115XL
Skriv svar