Flytta vargton
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
Flytta vargton
Är detta möjligt?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
Det är en ton på på kontrabasen som låter lite konstigt eller i vissa fall jättekonstigt, hörs främst när man spelar med stråke. På min hör man den mest på höga Bb på A-strängen och liiite på D-strängen med. Ingen jättestor grejj men hade vart skönt och flytta den till en lite högre ton eller i bästa fall bli i stort sett av med den.cougar skrev:höö va ä dä? Någon måste förklara!
Vad kallas det på engelska förresten?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
-
- Medlem++
- Inlägg: 5501
- Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
- Ort: Uppsala
Wolftone (OBS, ren gissning).Noelredding skrev:Det är en ton på på kontrabasen som låter lite konstigt eller i vissa fall jättekonstigt, hörs främst när man spelar med stråke. På min hör man den mest på höga Bb på A-strängen och liiite på D-strängen med. Ingen jättestor grejj men hade vart skönt och flytta den till en lite högre ton eller i bästa fall bli i stort sett av med den.cougar skrev:höö va ä dä? Någon måste förklara!
Vad kallas det på engelska förresten?

- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
- thetonequest
- Medlem+
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: tor 12 mar 2009, 23:51
- Ort: Göteborg
- hiwatt
- Medlem
- Inlägg: 244
- Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
- Ort: Cucumber Town
Wolf note heter det på engelska.
http://www.contrabass.co.uk/wolfnote.htm
http://www.contrabass.co.uk/wolfnote.htm
Thee SuspenderS
*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
En sån där vargtonsdödare verkar ju intressant, får kolla runt om man kan få tag på en sån i Sverige. 
EDIT: Kan en vargtonsdödare för cello även funka för kontrabas?

EDIT: Kan en vargtonsdödare för cello även funka för kontrabas?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Bontracasso
- Medlem
- Inlägg: 331
- Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
- Ort: Sandviken
- Bontracasso
- Medlem
- Inlägg: 331
- Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
- Ort: Sandviken
- Bontracasso
- Medlem
- Inlägg: 331
- Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
- Ort: Sandviken
Strängarna nedanför stränghållaren SKA låta med ! den biten kallas för sekundära övertonserien och ska stämma med instrumentet. Därför är avståndet mellan undersadel och stränghållare jätteviktigt.Gunship skrev:det är inte bara att strängarna nedanför stallet börjar låta med? typ lite tejp eller en gummisnodd borde ju funka då!
Vargtonen kommer sej av att (lite förenklat) De akustiska sammanhangen med resonanser eller antiresonanser. (Lock och botten svänger ihop resp. isär)Eftersom det är resonanserna i instrumentet som får det att låta över huvud taget är det en praktisk omöjlighet att bygga en bra bas som är både responsiv och helt utan toner som "sticker ut. Du kan påverka en del men aldrig helt
- Bläst-Ante
- Medlem
- Inlägg: 303
- Blev medlem: ons 21 okt 2009, 23:50
- Ort: ILSBO
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
Sån ska jag ha! Drar iväg ett mail till digBontracasso skrev:Jag har såna hemma!Noelredding skrev:En sån där vargtonsdödare verkar ju intressant, får kolla runt om man kan få tag på en sån i Sverige.
EDIT: Kan en vargtonsdödare för cello även funka för kontrabas?

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- MartinB
- Medlem+
- Inlägg: 1359
- Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
- Ort: Göteborg
bara för att förenkla för en studerande ljudtekniker: du menar som typ fasfel i instrumentet?Bontracasso skrev:Strängarna nedanför stränghållaren SKA låta med ! den biten kallas för sekundära övertonserien och ska stämma med instrumentet. Därför är avståndet mellan undersadel och stränghållare jätteviktigt.Gunship skrev:det är inte bara att strängarna nedanför stallet börjar låta med? typ lite tejp eller en gummisnodd borde ju funka då!
Vargtonen kommer sej av att (lite förenklat) De akustiska sammanhangen med resonanser eller antiresonanser. (Lock och botten svänger ihop resp. isär)Eftersom det är resonanserna i instrumentet som får det att låta över huvud taget är det en praktisk omöjlighet att bygga en bra bas som är både responsiv och helt utan toner som "sticker ut. Du kan påverka en del men aldrig helt
/Martin
- Bontracasso
- Medlem
- Inlägg: 331
- Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
- Ort: Sandviken
+1 på den liknelsen , kan jag låna den?Gunship skrev:bara för att förenkla för en studerande ljudtekniker: du menar som typ fasfel i instrumentet?Bontracasso skrev:Strängarna nedanför stränghållaren SKA låta med ! den biten kallas för sekundära övertonserien och ska stämma med instrumentet. Därför är avståndet mellan undersadel och stränghållare jätteviktigt.Gunship skrev:det är inte bara att strängarna nedanför stallet börjar låta med? typ lite tejp eller en gummisnodd borde ju funka då!
Vargtonen kommer sej av att (lite förenklat) De akustiska sammanhangen med resonanser eller antiresonanser. (Lock och botten svänger ihop resp. isär)Eftersom det är resonanserna i instrumentet som får det att låta över huvud taget är det en praktisk omöjlighet att bygga en bra bas som är både responsiv och helt utan toner som "sticker ut. Du kan påverka en del men aldrig helt

- Bontracasso
- Medlem
- Inlägg: 331
- Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
- Ort: Sandviken
- MartinB
- Medlem+
- Inlägg: 1359
- Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
- Ort: Göteborg
visstBontracasso skrev:+1 på den liknelsen , kan jag låna den?Gunship skrev:bara för att förenkla för en studerande ljudtekniker: du menar som typ fasfel i instrumentet?Bontracasso skrev:Strängarna nedanför stränghållaren SKA låta med ! den biten kallas för sekundära övertonserien och ska stämma med instrumentet. Därför är avståndet mellan undersadel och stränghållare jätteviktigt.Gunship skrev:det är inte bara att strängarna nedanför stallet börjar låta med? typ lite tejp eller en gummisnodd borde ju funka då!
Vargtonen kommer sej av att (lite förenklat) De akustiska sammanhangen med resonanser eller antiresonanser. (Lock och botten svänger ihop resp. isär)Eftersom det är resonanserna i instrumentet som får det att låta över huvud taget är det en praktisk omöjlighet att bygga en bra bas som är både responsiv och helt utan toner som "sticker ut. Du kan påverka en del men aldrig helt



/Martin
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
Mina problem är lösta med denna lilla produkt!
http://www.contrabass.co.uk/chrome_wolf_note.htm
Dock så var gummit snustorrt och sprucket på min så den var rätt jobbigt att sätta på strängen, men efter ett tags arbete blev det riktigt bra!

http://www.contrabass.co.uk/chrome_wolf_note.htm
Dock så var gummit snustorrt och sprucket på min så den var rätt jobbigt att sätta på strängen, men efter ett tags arbete blev det riktigt bra!

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10