Skorr... men inte banden!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Skorr... men inte banden!

Inlägg av shadewind »

Ja nu är det något jävla skorr skorr i basen såklart... som i varenda jäkla bas hela tiden känns det som ibland. Det är inte bara på en sträng på ett ställe utan i ett visst register oavsett sträng. Mer specifikt så börjar det på A-strängens lägsta ton och fortsätter till någonstans på D-strängen. Det är inte ett rasslande utan mer ett "skorr", som i något som ger resonans. Basen är en Squier Deluxe Active Jazz V.

Mina teorier:

1. Dragstången?
2. Stallet. Alltså... Fender-stall är ju balla men det är ju ingen vidare konstruktion sådär egentligen.
3. Liten dvärg i kontrollrummet som försöker härma varje ton jag spelar.

Nä jag är helt clueless faktiskt.
Janne

Inlägg av Janne »

Piercing i naveln? :D
En av mina elever hade en bas som hade ett svagt surr på vissa toner över halsen. Det visade sig efter mycket experimenterande att det var en av kablarna till micken som låg mot plektrumskyddet och vibrerade med på vissa toner.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Janne skrev:Piercing i naveln? :D
En av mina elever hade en bas som hade ett svagt surr på vissa toner över halsen. Det visade sig efter mycket experimenterande att det var en av kablarna till micken som låg mot plektrumskyddet och vibrerade med på vissa toner.
Tvivlar på att det är någon kabel eftersom jag precis bytt ut hela jäkla elektroniken i basen precis och problemet existerade även innan... :(
Janne

Inlägg av Janne »

Då är det bara att fortsätta leta ;) En skadad sträng där lindningen gått upp har jag också råkat ut för som skorrorsak. Du har förstås känt efter att alla skruvar är ordentligt åtdragna, ingen stämskruv som fått en smäll etc?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Axelbandsknopp som sitter fast dåligt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Plektrumskydd finns inget så det är inte där, potar och elektronik är åtdraget. Ska kolla stämskruvarna men det låter som om det kommer från... ja jag vet inte var, någonstans mellan stallet och sadeln... fuck.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hrm...
blackparkas skrev:Axelbandsknopp som sitter fast dåligt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

blackparkas skrev:Hrm...
blackparkas skrev:Axelbandsknopp som sitter fast dåligt?
Nä, det drog jag åt hårt när jag satte på Schaller strap locks =/
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Då man normalt bara har två händer och inte tre kan det vara svårt att göra testen själv, så....
Be en polare eller polarinna att trycka lite varstans på misstänkta ställen på basen.
T.ex. stallets olika delar, mickarna, knobsen osv.
Prova också att pressa halsen framåt och bakåt för att kolla om skramlet tystnar.
Du har säkert kollat varenda skruv på basen, men ta en vända till.
Försök att lokalisera ungefär var på basen som oljudet kommer ifrån, det kan vara svårt så även här är det bra med en kompis som hjälper till.

Ett långskott.
Skramlar telepluggen i jacken?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Nej det skramlar även när telepluggen inte är i :(

Men jag ska kolla mer...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Vet inte hur stämmisarna på din bas är konstruerade, men på min Yamaha BB5000 hade jag ett surrande/skorrande ljud som höll på att driva mig till vansinne.
Det visade sig att det var justeringsmuttern på en av stämmisarna som lossnat en smula och vissa toner fick stämmisen att få fnatt.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Klopper skrev:Vet inte hur stämmisarna på din bas är konstruerade, men på min Yamaha BB5000 hade jag ett surrande/skorrande ljud som höll på att driva mig till vansinne.
Det visade sig att det var justeringsmuttern på en av stämmisarna som lossnat en smula och vissa toner fick stämmisen att få fnatt.
Haft samma grej jag med, testa o dra en tejp på stämmisarna en och en och se om det slutar skorra.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Klopper skrev:Vet inte hur stämmisarna på din bas är konstruerade, men på min Yamaha BB5000 hade jag ett surrande/skorrande ljud som höll på att driva mig till vansinne.
Mja, det är ju vanliga öppna Fender-stämmisar modell billigare som sitter på.
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Är dragstången lös? Jag har en bas med Straplocks, och när jag sitter ner och remmen är obelastad så skorrar dom.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

JonasBygdemo skrev:Är dragstången lös? Jag har en bas med Straplocks, och när jag sitter ner och remmen är obelastad så skorrar dom.
Ja, instrument + straplocks + axelband + sitta ned = skorr! Men nu har jag inget axelband på utan den är helt fri från telepluggar och axelband =/
Användarvisningsbild
Reiba
Medlem

Inlägg av Reiba »

Personligen tror jag alternativ nummer 3 för på våran skola har vi ett litet arkiv troll som springer runt och snor stäm apparater och stämmer om instrument :(
Användarvisningsbild
Axel
Medlem

Inlägg av Axel »

Drag åt dragstången.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Testa att dra/trycka halsen fram och tillbaka när du slår an en ton som skorrar. Då kanske du kan utesluta att det är dragstången som skramlar.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Det verkar som om det faktiskt är dragstången som bråkar. Det blir nämligen mindre när jag lossar på alla strängar förutom den som är värst. Det är fortfarande kvar lite grann men det blir mindre då antar jag eftersom belastningen på dragstången inte är densamma.

Kan man göra något åt detta? Det hjälper inte att bara justera den pyttelite.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Sånt där skorr har jag ofta lokaliserat till a) lösa stämskruvar eller b) lösa stallsadelskruvar/fjädrar.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Det här ljudet är metalliskt och verkar komma från halsen =/
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Det där har jag också råkat ut för några gånger, framför allt på lite billigare basar. Oftast har det varit någon skruv som suttit lös någonstans. Gå igenom varenda skruv på hela basen och efterdra.

Ibland kan det ju vara så med enklare/billigare stämskruvar att dom inte är 100% tajta utan har ett litet "mellanläge", alltså att det går att rucka på dom utan att vare sig dra åt eller lossa på strängen. Där kan dom sitta och vibrera ibland. Kan också hända att något av klövervreden sitter lite löst.
/Linus
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

shadewind skrev:Det verkar som om det faktiskt är dragstången som bråkar. Det blir nämligen mindre när jag lossar på alla strängar förutom den som är värst. Det är fortfarande kvar lite grann men det blir mindre då antar jag eftersom belastningen på dragstången inte är densamma.

Kan man göra något åt detta? Det hjälper inte att bara justera den pyttelite.
Försvinner skorret om du drar åt den mer än bara pyttelite?
Skriv svar