studiorävar, lite hjälp tack!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

studiorävar, lite hjälp tack!

Inlägg av Simon Andersson »

är lite kluven...
håller på att bygga min studio. tanken är att den ska vara väldigt "portabel", har ingen plats för massa racktjofräs eller feta mixerbord. har kommit fram till följande alternativ:

alternativ 1:
m-audio projectmix I/O (+ iMac, monitorer och midikeyboard).
detta är en DAW-kontroller med inbyggt ljudkort.
fördel: smidigt! allt i ett... en kontroller som känns gedigen och lättanvänd. protools medföljer.
nackdel: vet inte vilken klass ljudkortet håller.

alternativ 2:
apogee duet ljudkort och behringer BCF 2000 DAW-kontroller (+ iMac, monitorer och midikeyboard).
fördel: ett av marknadens bästa ljudkort.
nackdel: behringer! och att jag även måste skaffa protools vid sidan (dvs merkostnad)

vad säger ni som har lite bättre koll?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Ska du ha ProTools så är du ju låst vid deras hårdvara(m-audio och dididesign), om de inte har ändrat detta i v 8, så då är väl valet enkelt?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

basmartin skrev:Ska du ha ProTools så är du ju låst vid deras hårdvara(m-audio och dididesign), om de inte har ändrat detta i v 8, så då är väl valet enkelt?
+1, samma gäller i 8.
grejor
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Digidesign är ett himla skitföretag så de kommer nog aldrig ändra på det :)

Angående ljudkort så är ju Apogee-grejen helt klart bättre och rent ljudmässigt och tekniskt så hade Apogee + Logic varit helt klart bättre än M-Audio + Pro Tools. Personligen så tycker jag nog Logic i allmänhet är en bättre applikation på de flesta vis än Pro Tools men PT är ju studiostandard.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Personligen tycker jag detta med DAW-controllers är rätt överskattat... Det är väl olika hur man jobbar kanske, men även när jag har en controller tillgänglig hamnar jag ändå vid skärmen och gör 99,5% av allt jobb direkt i datorn. Jag skulle hellre ta controller-extrabudgeten och satsa de pengarna på plugins istället.
Autodidakt
Medlem

Inlägg av Autodidakt »

Skulle skippa Controllern och köra Apogee Duet och Logic.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

Apogee Duet + Logic eller varför inte Studio One?
Användarvisningsbild
Dernebo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dernebo »

För mig så var det grymt mycket värt med min Mackie Control. Funkar inte att sitta och mixa på skärmen.
Yamaha BB2005,TRB 1005F Fretless, Maison Acoustic
EBS OctaBass, Dynaverb, Unichorus, MultiComp, BassIQ, Sansamp BDDI Prog,
Boss TU-15, Polytune Nano, EHX The Mole, PBDist
Ampeg SVT3 pro II + Hartke 410TP, 115XL
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

enor skrev:Personligen tycker jag detta med DAW-controllers är rätt överskattat... Det är väl olika hur man jobbar kanske, men även när jag har en controller tillgänglig hamnar jag ändå vid skärmen och gör 99,5% av allt jobb direkt i datorn. Jag skulle hellre ta controller-extrabudgeten och satsa de pengarna på plugins istället.
jaha.

tillbaka till ämnet:
kanske var otydlig. JAG vill ha en DAW-kontroll. så är det bara. vill ha RÅD om bästa alternativet när det gäller VILKEN kontroller och VILKET ljudkort.
när det gäller DAWs så medföljer protools till projectmixen. tyckte att det kanske kan va kul att få med och leka med. i övrigt är jag en logic-kille, så det är logic jag kommer använda i huvudsak.

vilken controller ska jag ha om jag skaffar ett apogee duet?
(måste ha motoriserat och helst en transport)

kan jag ha apogee duet som ljudkort och "koppla/välja bort" ljudkortet som finns i projectmixen, eller uppstår då ett helvete? projectmixen kanske man inte ens kan använda till logic??
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Re: studiorävar, lite hjälp tack!

Inlägg av Ahab »

Simon Andersson skrev:m-audio projectmix I/O
Har spelat in på ett ställe som hade en sån. Funkade skitbra och kanon att ha riktiga reglar!
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

BASBLOGGEN.se skrev:Apogee Duet + Logic eller varför inte Studio One?
spelar mest in bara en kanal åt gången, så visst. men... vill gärna ha två, för man vet aldrig :)

kanske får bli ett duet-kort med behringer-kontrollen, trots allt... kvalitén ska ju sitta i ljudkortet och inte i kontrollen, om ni missförstår mig rätt. vill få ut reglarna från DAWet, eftersom jag är sjukt trött på att pilla på allt i datorn, så själva kontrollern behöver inte vara nåt jätteavancerat egentligen.

så: duet + behringer + logic = rätt?
Användarvisningsbild
Dernebo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dernebo »

Tips är att testa Behringerkontrollern först... Jag har för mig att jag testade den nån gång och tyckte inte den gjorde som man ville. Kanske har blivit bättre med uppdaterad programvara, men den vad vldigt buggig då iaf.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag tror: KORG NANO CONTROL

billigt, litet och Korg ;)

http://www.korg.com/nanoseries
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Dernebo skrev:Tips är att testa Behringerkontrollern först... Jag har för mig att jag testade den nån gång och tyckte inte den gjorde som man ville. Kanske har blivit bättre med uppdaterad programvara, men den vad vldigt buggig då iaf.
fan då. förstog nästan att det skulle vara nåt tjall med den... men det tar emot att lägga 10-15k på bara en kontroller...
men det kanske är det man måste göra om man ska ha en med 8+ motoriserade reglar, transport och som är kompatibel med vilket DAW som helst..?
macahan skrev:Jag tror: KORG NANO CONTROL

billigt, litet och Korg ;)

http://www.korg.com/nanoseries
haha, ja... tittade på den först. var inne på att skaffa den och nanokey. snacka om mobilt! men nä. plastigt och trist. och inte speciellt motoriserat ;)
Användarvisningsbild
Dernebo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dernebo »

Som sagt testa den först, det var ju ett par år sen jag testade. Har för mig att problemet när jag provade var att man i vissa lägen var tvungen att röra fadern/ratten för att den skulle läsa av värdet på den kanalen.... Med följd att nivåerna var svåra att jobba med... Men som sagt, jag trodde iaf då att det var programvarubugg i kontrollern så det borde ju ha åtgärdats nu...

OM du nu kommer på att lägga ut lite mer så kan jag iaf säga att jag har varit grymt nöjd med min Mackie Control Universal. Finns säkert ännu mer avancerade bord nu för tiden dessutom.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Dernebo skrev:OM du nu kommer på att lägga ut lite mer så kan jag iaf säga att jag har varit grymt nöjd med min Mackie Control Universal. Finns säkert ännu mer avancerade bord nu för tiden dessutom.
jo... det kliar lite i "bytes-knappen" för tillfället :wink:
Skriv svar