Hur pass bra är emg hz (passiva) mickar?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem

Hur pass bra är emg hz (passiva) mickar?

Inlägg av Drumblast »

Hejsan:)

Ska köpa min första bas nu. Den kommer att bli begagnad. Men hörde lite mindre bra kritik från emg hz (passiva) mickar. Är det prisvärda mickar för en begagnad för 3000kr?

Mvh Lars/drumblast =)
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Köpte och testade soapbar varianten men vart grymt missnöjd. Väldigt skrikig diskant och bara trist ton överlag. Har inga trevliga minnen alls av den micken.
Gäst

Inlägg av Gäst »

För en 3000-kronorsbas är det en fullt godkänd mik. Det viktigaste är att du kommer igång och lirar, sen kan du byta upp dig (eller fortsätta vara nöjd) när du blir mer på det klara med vad du vill ha. Lycka till!
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Vet inte hur det är med HZ men är det som med övriga mickar att de har Quick Connect eller vad det heter så lär det vara en smal sak att byta.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

shadewind skrev:Vet inte hur det är med HZ men är det som med övriga mickar att de har Quick Connect eller vad det heter så lär det vara en smal sak att byta.
Byta till övriga EMG HZ mickar ja. ;) :oops: EMGs mickar har quick connect jo men "riktiga" EMG är ju aktiva och kräver lite speciell elektronik.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Vad är det för bas de sitter på?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem

Inlägg av Drumblast »

Nick skrev:Vad är det för bas de sitter på?
Schecter Damien 4st strängar Bas

Jag hörde nu att man kunde koppla batterier till den, och hade samma output som aktiva micar. Men det var Emg-Hz mickar (altså passiva).

mkt förvirrad :S haha

Måste ha svar snart^^ måste bestämma mig idag
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Då sitter det nog en preamp i basen också. Alltså passiva mickar och aktiv elektronik. Det är nog bra med en preamp till HZ, för enligt min erfarenhet låter det som att de har en väldigt rak frekvensgång och de låter ganska rent. Med den aktiva elektroniken har man större möjlighet att boosta tex basfrekvensen + att preampen kanske färgar ljudet till det bättre.
Användarvisningsbild
CaVVa
Medlem

Inlägg av CaVVa »

Danne skrev:Då sitter det nog en preamp i basen också. Alltså passiva mickar och aktiv elektronik. Det är nog bra med en preamp till HZ, för enligt min erfarenhet låter det som att de har en väldigt rak frekvensgång och de låter ganska rent. Med den aktiva elektroniken har man större möjlighet att boosta tex basfrekvensen + att preampen kanske färgar ljudet till det bättre.
+1! :)
Skriv svar