Lösa intorneringsproblem när stallet är kört i botten?
- cub
- Medlem++
Lösa intorneringsproblem när stallet är kört i botten?
Jag har genom åren haft både gitarrer och basar där jag inte har kunnat intonera så bra som jag skulle vilja. Problemet är t ex E-strängen där stalljusteringen skulle behöva komma lite längre bak, men inte går att skruva längre. Nu har jag funderat på det här ett tag och tänkte att nån här lär ju veta. Vad är alternativen? Kan man mixtra med tjockleken på strängar t ex? Eller är det bara att skrota instrumentet, bygga om stallet eller acceptera lite sura toner då och då?
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Re: Lösa intorneringsproblem när stallet är kört i botten?
Jag har haft problemet på en ganska rutten bas. Det blir till att justera stränghöjden tills den blir intonerad.
Alternativet är väl att flytta stallet.
Alternativet är väl att flytta stallet.
-
- Medlem+
Re: Lösa intorneringsproblem när stallet är kört i botten?
Har haft det problemet med Chromes på en av mina basar. .45-.100-set går inte att intonera e-strängen med, men ett .50-.105 funkar perfekt.cub skrev:Jag har genom åren haft både gitarrer och basar där jag inte har kunnat intonera så bra som jag skulle vilja. Problemet är t ex E-strängen där stalljusteringen skulle behöva komma lite längre bak, men inte går att skruva längre. Nu har jag funderat på det här ett tag och tänkte att nån här lär ju veta. Vad är alternativen? Kan man mixtra med tjockleken på strängar t ex? Eller är det bara att skrota instrumentet, bygga om stallet eller acceptera lite sura toner då och då?
- cub
- Medlem++
- shadewind
- Medlem+
Ju högre stränghöjd du har, desto mera spänns strängen när du trycker ned ett band. Detta gör att strängen blir lite för hög. Detta kompenserar man genom att göra den längre. Genom att sänka den så spänns den inte lika mycket när du trycker ned den och kan därför göra den kortare (skjuta fram sadeln).cub skrev:Humm hur kan stränghöjden påverka det hela? Och det är alltså att sänka dem som gäller som alternativ till att flytta stallet bakåt så att säga?
Sen är det två förslag på tunnare strängare och ett för tjockare strängar.
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Kolla många toner när du intonerar.
Många stirrar sig blinda på lös sträng och oktav. Man måste prova alla de andra tonerna också, till exempel jämföra band 5 och 17, band 3 och 15 osv.
Intonering är alltid en kompromiss.
Det är otroligt sällan som stall måste flyttas bakåt. Om man spelar med extremt hög stränghöjd och har megatjocka strängar så kan det bli jobbigt, men...
Lars
Många stirrar sig blinda på lös sträng och oktav. Man måste prova alla de andra tonerna också, till exempel jämföra band 5 och 17, band 3 och 15 osv.
Det är otroligt sällan som stall måste flyttas bakåt. Om man spelar med extremt hög stränghöjd och har megatjocka strängar så kan det bli jobbigt, men...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Med risk för att låta gnällig:
Intonera inte med flageoletter, det är inte ens bra att stämma med flageoletter. Det är enkelt att höra svängningarna, men helt exakt blir det inte. Flageoletterna har inget att göra med tonerna man spelar på greppbrädan. Visst stämmer lös sträng rätt bra med flageoletten på 12:e bandet, men sedan stämmer det sådär...
När man stämmer eller framförallt intonerar är det unisona toner och oktaver som är det enda exakta, så den klassiska band fem-metoden är inte alls dum.
Lars
Intonera inte med flageoletter, det är inte ens bra att stämma med flageoletter. Det är enkelt att höra svängningarna, men helt exakt blir det inte. Flageoletterna har inget att göra med tonerna man spelar på greppbrädan. Visst stämmer lös sträng rätt bra med flageoletten på 12:e bandet, men sedan stämmer det sådär...
När man stämmer eller framförallt intonerar är det unisona toner och oktaver som är det enda exakta, så den klassiska band fem-metoden är inte alls dum.
Lars
- basmartin
- Medlem+++
+1GNUlars skrev:Med risk för att låta gnällig:
Lars
Jag får varken en bas eller gitarr att stämma som jag vill efter stämapparat, så helst stämmer jag efter en referenston. Intonerar gör jag efter mitt öra...
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Bra gehör Martin!
Jag brukar bli tokig efter att ha stämt eller intonerat ett tag. Får jag inte det rätt från början är det oftast kört...
Jag har blivit lite beroende av stoboskopstämapparater efter att ha jobbat med dem i många år...
Lars
Jag brukar bli tokig efter att ha stämt eller intonerat ett tag. Får jag inte det rätt från början är det oftast kört...
Jag har blivit lite beroende av stoboskopstämapparater efter att ha jobbat med dem i många år...
Lars
- cub
- Medlem++
Jovisst, men när jag inte får "rätt" toner på vare sig 12e eller 5e band så blir det jobbigt. Nu har jag fått till det hyfsat men får nog bli tunnare strängar vid nästa byte.GNUlars skrev:Kolla många toner när du intonerar.
Lars