Strömförsörjning
- Taurus
- Medlem++
Strömförsörjning
Jag har bestämt mig för att minska ner mitt pedalbord och kommer att köpa parkas Pedaltrain Jr, och funderar nu lite över power supply. Jag behöver 7 x 9v och inte för snålt med milliamperen.
Tidigare har jag kört med EBS adapter och daisy chain, men nu har jag dels inte plats för nån grendosa vare sig på eller under bordet, dels vill jag ha det snyggt och prydligt.
Harley Bentons power supply från Düsken har ju fått bra vitsord här tidigare. Är det nån som har andra tips, eller kanske t o m nån som har nåt begagnat till salu?
Efter mycket velande fram och tillbaka kommer min EBS ValveDrive att få gå, och eftersom jag har mitt OD/distbehov tillfredställt på annat sätt kan jag tänka mig att byta bort den mot en bra power supply om nån är sugen.
MatsD: Ja, jag vet att det sista stycket egentligen hör hemma under Effekter till salu eller Basutrustning köpes, no need to break a sweat...
Tidigare har jag kört med EBS adapter och daisy chain, men nu har jag dels inte plats för nån grendosa vare sig på eller under bordet, dels vill jag ha det snyggt och prydligt.
Harley Bentons power supply från Düsken har ju fått bra vitsord här tidigare. Är det nån som har andra tips, eller kanske t o m nån som har nåt begagnat till salu?
Efter mycket velande fram och tillbaka kommer min EBS ValveDrive att få gå, och eftersom jag har mitt OD/distbehov tillfredställt på annat sätt kan jag tänka mig att byta bort den mot en bra power supply om nån är sugen.
MatsD: Ja, jag vet att det sista stycket egentligen hör hemma under Effekter till salu eller Basutrustning köpes, no need to break a sweat...
- Taurus
- Medlem++
Re: Strömförsörjning
Hmm, ja, det där var ju en fiffig sak, men då är man ju där igen med en adapter som kräver grenkontakt, om man inte vill ha den där flimisiga lilla sladden liggandes på scengolvet vilket känns vanskligt.rumpeldunken skrev:http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=571
- Taurus
- Medlem++
Tack för tipset Peder, men jag vet hur man räknar ut milliamperebehovetpedjoh06 skrev:Försök få reda på vad dina effekter behöver och lägg till en 10-20 mA på det så är du hemma...alt jämför vilken livslängd batterier skulle ha. Ofta räcker de längre än vad folk tror...
//Peder

Jag är mest nyfiken över tips och erfarenheter kring power supplies, och som sagt, vill nån byta en bra power supply mot en ValveDrive så är jag på.
- blackparkas
- Medlem++++
Jag har ju Gators powersupply fortfarande eftersom jag inte har orkat installera min Cioks Powerbitch ännu, har dessutom inte någon daisychain ännu så jag kör på med Gatorhuben ett tag.
Det ska ju enl ryktet bara vara en förklädd daisychain men den funkar enl mitt tycke helt suveränt.
Ordning och reda till låg kostnad. Inget surr och brus som en del verkar tro och 8 st 9v.
Ingen aning om hur den står sig mot den billigare Harley Benton, men de funkar säkert lika bra.
Annars så finns det ju Fueltank förstås från T-rex, dyrare än Cioks och naturligtvis dyrare än HB och Gator, men Fueltanksen har väl vad jag förstår helt isolerade utgångar till skillnad mot t.ex. Gator och tydligen de flesta Cioks.
Det ska ju enl ryktet bara vara en förklädd daisychain men den funkar enl mitt tycke helt suveränt.
Ordning och reda till låg kostnad. Inget surr och brus som en del verkar tro och 8 st 9v.
Ingen aning om hur den står sig mot den billigare Harley Benton, men de funkar säkert lika bra.
Annars så finns det ju Fueltank förstås från T-rex, dyrare än Cioks och naturligtvis dyrare än HB och Gator, men Fueltanksen har väl vad jag förstår helt isolerade utgångar till skillnad mot t.ex. Gator och tydligen de flesta Cioks.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Valle
- VIP medlem
T-rexen funkar fint, inge brus eller konstigheter. Dock lite för strömsvag för att mata min bassynth, men det verkar iofs alla adaptrar vara. Måste säga att det är drygt med pedaler som ensam drar 500 mA i 9V. Har tidigare kört med Artec Powerbrick och den funkar också mycket bra, men är lite vekare byggd.
- Taurus
- Medlem++
Humm, ja, Gators G-BUS verkar ju bra...men den drivs ju också av en adapterkluns med flimsig kabel som bara ber att bli trampad på av fyllon eller bootsbeklädda gitarrister. Finns det inget bra till vettigt pris med en vanlig nätkabel?blackparkas skrev:Jag har ju Gators powersupply fortfarande eftersom jag inte har orkat installera min Cioks Powerbitch ännu, har dessutom inte någon daisychain ännu så jag kör på med Gatorhuben ett tag.
- Taurus
- Medlem++
Jag har googlat lite mer, och T-Rex Fuel Tank Classic verkar ju trevlig. Bra med kräm och vanlig nätkabel. Den är ju inte gratis, men det kanske är värt att hosta upp kulorna. För övrigt verkar Musikbörsen faktiskt vara några hundringar billigare än tysken, det är inte ofta.Valle skrev:T-rexen funkar fint, inge brus eller konstigheter. Dock lite för strömsvag för att mata min bassynth, men det verkar iofs alla adaptrar vara. Måste säga att det är drygt med pedaler som ensam drar 500 mA i 9V. Har tidigare kört med Artec Powerbrick och den funkar också mycket bra, men är lite vekare byggd.
-
- Medlem+
Jag är sjukt nöjd med min Voodoo Lab Pedal Power 2 Plus. Visst, 250mA max i de isolerade uttagen, men den är helt tyst, särskilt med digitala reverb/delay och annat som normalt sett har problem med billigare strömförsörjningar (exempelvis 1spot och EBS-supplyen som jag haft).
Kostar lite, men är klart värd pengarna. Dessutom är ju Pedaltrain JR anpassad för dess dimensioner (hålen för sladdgenomförning).
Kostar lite, men är klart värd pengarna. Dessutom är ju Pedaltrain JR anpassad för dess dimensioner (hålen för sladdgenomförning).
- Taurus
- Medlem++
Tack för tipset Barium. Voodo Lab:en är säkert kanonbra, men ligger lite över budget tyvärr.barium skrev:Jag är sjukt nöjd med min Voodoo Lab Pedal Power 2 Plus. Visst, 250mA max i de isolerade uttagen, men den är helt tyst, särskilt med digitala reverb/delay och annat som normalt sett har problem med billigare strömförsörjningar (exempelvis 1spot och EBS-supplyen som jag haft).
Jag blev sittande en stund i natt framför Google och Talkbass och blev varse om att det kan vara problem med oisolerade uttag, och det lutar åt en T-Rex Fuel Tank Junior som har isolerade uttag och hyfsat pris. 5 uttag är i snålaste laget, men jag har gått igenom milliampere-krav och läst på lite om mina pedaler och Junior:en, och ett par av pedalerna bör kunna daisychainas från Fuel Tanken utan missljud.
- thetonequest
- Medlem+
Verkade som ett vettigt köp tycker jag...Taurus skrev:Till slut blev det en T-Rex Fuel Tank Chameleon. Isolerade uttag, totalt 1500 mA, optioner mellan 9, 12 och 18V och omvänd polaritet, verkar lovande.
Strömförsörjning är något som man inte bör snåla in på enligt mig...

Vad fick du ge för en sådan?
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- Taurus
- Medlem++
Jag betalade 1300 på Musikbörsen i Gävle - billigare än Thomannthetonequest skrev:Verkade som ett vettigt köp tycker jag...Taurus skrev:Till slut blev det en T-Rex Fuel Tank Chameleon. Isolerade uttag, totalt 1500 mA, optioner mellan 9, 12 och 18V och omvänd polaritet, verkar lovande.
Strömförsörjning är något som man inte bör snåla in på enligt mig...![]()
Vad fick du ge för en sådan?

- kmo
- Medlem++
Bra att du kőpte rejált. Giggade nyligen med Harley bentons variant. Det var bara att rycka ur pedalbordet.. Lát som ett stőrre kárnkraftverk.. Har funkat bra főrut, men nu var det kőrt...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Taurus
- Medlem++
Vänlighet varar absolut längst, alla tips är bra och jag hoppas att du inte uppfattade mitt svar som nån dissning.pedjoh06 skrev:Hej igen!
Ursäkta eftersom du feltolkade mitt förslag här....
Ska du sen titta på vad som gör ett bra ps så är ju rippel och stabbning två säkra hästar...men du kanske kan räkna ut de med?
Vänlighet varar längst...
//Peder
För övrigt är jag tveksam till rippel, har hör att det inte funkar så bra om man extrakanterar fler än två fultipler samtidigt?

- lowfreq
- Medlem++
A-HAATaurus skrev:Till slut blev det en T-Rex Fuel Tank Chameleon. Isolerade uttag, totalt 1500 mA, optioner mellan 9, 12 och 18V och omvänd polaritet, verkar lovande.
Klarar Chameleon 18v med omvänd polaritet?! Då är det en sån jag ska ha!
visserligen behöver jag en till 18v med vanlig polaritet också....

Don't mess with me, I do not want any treble!
- thetonequest
- Medlem+
Ett tips kan vara att ha en egen adapter till en enstaka "krånglig" pedal...lowfreq skrev:A-HAATaurus skrev:Till slut blev det en T-Rex Fuel Tank Chameleon. Isolerade uttag, totalt 1500 mA, optioner mellan 9, 12 och 18V och omvänd polaritet, verkar lovande.
Klarar Chameleon 18v med omvänd polaritet?! Då är det en sån jag ska ha!
visserligen behöver jag en till 18v med vanlig polaritet också....
Så gör jag i alla fall.
Har en pedal som kräver 24v och den har jag en egen, bra adapter till och sedan kör jag resten med gemensam strömförsörjning.
Tycker att det funkar smidigare än att behöva skaffa flera strömförsörjningsboxar eller att hitta en som matchar allt, om det bara rör sig om en enstaka utstickande pedal...

EDIT: Men återigen...
Voodo Lab PP2+ klarar biffen...
/Knut
- lowfreq
- Medlem++
Jomen det kan du ha rätt i faktiskt när jag tänker efter.thetonequest skrev:Ett tips kan vara att ha en egen adapter till en enstaka "krånglig" pedal...
Så gör jag i alla fall.
Har en pedal som kräver 24v och den har jag en egen, bra adapter till och sedan kör jag resten med gemensam strömförsörjning.
Tycker att det funkar smidigare än att behöva skaffa flera strömförsörjningsboxar eller att hitta en som matchar allt, om det bara rör sig om en enstaka utstickande pedal...
Det är min Diamond Comp som ska ha omvänd 18v .. och till den följde det med en korrekt omvänd 18v adapter.
Tänkte bara lite lyxigt sådär att bara ha EN grunka till allting.
Don't mess with me, I do not want any treble!
- thetonequest
- Medlem+
Ja just det.lowfreq skrev:Jomen det kan du ha rätt i faktiskt när jag tänker efter.thetonequest skrev:Ett tips kan vara att ha en egen adapter till en enstaka "krånglig" pedal...
Så gör jag i alla fall.
Det är min Diamond Comp som ska ha omvänd 18v .. och till den följde det med en korrekt omvänd 18v adapter.
Tänkte bara lite lyxigt sådär att bara ha EN grunka till allting.
Det är en Diamond pedal jag har själv också, som går på 24v och jag fick också med adapter...
Tänkte precis som du i början att det är lite "lyxigare" att kunna köra allt genom strömförsörjningen, men plötsligt står man där och ska ha flera strömlådor och då känns det liksom inte så lyxigt längre, utan bara krångligtoch dyrt...

Och själv så utgår jag ifrån att adaptern som diamond skickar med borde hålla hög kvalitet, med tanke på vilken kvalitet deras pedaler håller...
Jag tycker att det är viktigt att inte snåla in på strömförsörjningen, speciellt om man lagt en del krut på själva pedalerna, men en bra enskild adapter fyller ju samma funktion som att köra pedalen i en isolerad utgång på strömlådan och själv så har jag den extra adaptern fastsatt med kardborre under pedalbordet, så det är inte krångligare än att behöva stoppa i 2 sladdar i varsitt uttag istället för en...

/Knut
- newheartshadow
- VIP medlem
Den verkade intressant.Taurus skrev:Till slut blev det en T-Rex Fuel Tank Chameleon. Isolerade uttag, totalt 1500 mA, optioner mellan 9, 12 och 18V och omvänd polaritet, verkar lovande.
Hade den haft 9VAC också hade jag kanske tom bytt ut min PP2+
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack