fel att spela med plektrum??
- Max
- Medlem
fel att spela med plektrum??
tja, fick mig en frågeställare. är det verkligen fel att spela bas med plektrum.
jag lirar mest vanligtvis med mina fingrar, pek och lång för det mesta ibland lägger jag till ring om jag lirar galloppbas. men jag har länge velat börja spela mer med plektrum, men alltid haft detta i huvet, alltså om det är fel att spela med plektrum. man ser ju många på youtube som säger att man är typ dålig eller typ gay eller liknande om man spelar med plektrum... jag tror inte på det där. men jag undrar ändå om det är rätt eller fel?
min baslärare på gymnasiet, jag går på estetiska programmet. jag har en baslärare som säger att man ska spela med fingrar. har en polare där som alltid spelat med plektrum men när han började estet blev han tvingad att spela med fingrarna. tror nästan han inte mådde så bra efter det... han typ hatade läraren sen, (läraren är väldigt hård). men ni får gärna ge era egna åsikter om plektrumbas!
/Max
jag lirar mest vanligtvis med mina fingrar, pek och lång för det mesta ibland lägger jag till ring om jag lirar galloppbas. men jag har länge velat börja spela mer med plektrum, men alltid haft detta i huvet, alltså om det är fel att spela med plektrum. man ser ju många på youtube som säger att man är typ dålig eller typ gay eller liknande om man spelar med plektrum... jag tror inte på det där. men jag undrar ändå om det är rätt eller fel?
min baslärare på gymnasiet, jag går på estetiska programmet. jag har en baslärare som säger att man ska spela med fingrar. har en polare där som alltid spelat med plektrum men när han började estet blev han tvingad att spela med fingrarna. tror nästan han inte mådde så bra efter det... han typ hatade läraren sen, (läraren är väldigt hård). men ni får gärna ge era egna åsikter om plektrumbas!
/Max
// Max
Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
- macahan
- Medlem+++
- Max
- Medlem
tack för snabba svar!
ja jag kommer ju inte bara spela med plektrum, jag kommer fortfarande spela med fingrarna eftersom min lärare vill. men ska prova lite imorn (har påsklov) när jag är lite piggare! 

// Max
Mitt band:
Mitt band:
- engson
- Hedersmedlem
- Max
- Medlem
nej jag tyckerr också det är synd att vissa tycker det! man ser ofta på youtube, you suck because you play with a pick, you idiot! typ sånt där ser man ofta.macahan skrev:Det här är ett av de mest tröttsamma uttrcken som finns om att vara "basist"..
"riktiga basister spelar med fingrarna" etc..
Plektrumspel är bara ytterligare ett spelsätt som breddar din kompetens som basist. Allt annat är lögn.
// Max
Mitt band:
Mitt band:
- macahan
- Medlem+++
- Max
- Medlem
jo det är nog santmacahan skrev:Vill bara poängtera att det är sjukt stor skillnad på tekniken i handen som man har på greppbrädan när man spelar med plektrum eller inte. Det krävs att man dämpar samtidigt som man spelar och det är inte skitenkelt att lära sig bara så där.. En liten tankeställare..

// Max
Mitt band:
Mitt band:
- mågis
- Medlem+
Öööhh, varför då...?macahan skrev:Vill bara poängtera att det är sjukt stor skillnad på tekniken i handen som man har på greppbrädan när man spelar med plektrum eller inte. Det krävs att man dämpar samtidigt som man spelar och det är inte skitenkelt att lära sig bara så där.. En liten tankeställare..
EDIT: Att man dämpar, alltså...
Senast redigerad av mågis den mån 05 apr 2010, 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
- macahan
- Medlem+++
mågis skrev:Öööhh, varför då...?macahan skrev:Vill bara poängtera att det är sjukt stor skillnad på tekniken i handen som man har på greppbrädan när man spelar med plektrum eller inte. Det krävs att man dämpar samtidigt som man spelar och det är inte skitenkelt att lära sig bara så där.. En liten tankeställare..
Öööh själv du...
- inber
- VIP medlem
Om man hävdar att det är fel att spela bas med plektrum så kanske man inte ska vara lärare. I alla fall inte på den här sidan av 2000-talet.
Jag är förvånad över att det skulle vara OK i hans ögon att ens spela med fingrarna - det finns ju stråke...
Plektrum ger en viss typ av ljud som passar bra till viss sorts musik. Distad rockbas låter betydligt bättre med plektrum IMHO.
Fingerspel ger ett mjukare, mindre accentuerat ljud som passar till andra sorters musik. Ibland blir det för hårt med fingrarna och då spelar man med tummen nära greppbrädan för att få bort attacken ur ljudet helt.
Det där är ju fundamenta för alla basister och handlar inte om rätt eller fel. Det handlar om att ha ett sound som passar med musikstilen och låten. Och en bra basist kan spela med både plektrum och fingrar.
Vaddå fel? Det är snarare tjänstefel som lärare att påtvinga eleverna sin egen, närmast fundamentalistiska, uppfattning.
Jag är förvånad över att det skulle vara OK i hans ögon att ens spela med fingrarna - det finns ju stråke...

Plektrum ger en viss typ av ljud som passar bra till viss sorts musik. Distad rockbas låter betydligt bättre med plektrum IMHO.
Fingerspel ger ett mjukare, mindre accentuerat ljud som passar till andra sorters musik. Ibland blir det för hårt med fingrarna och då spelar man med tummen nära greppbrädan för att få bort attacken ur ljudet helt.
Det där är ju fundamenta för alla basister och handlar inte om rätt eller fel. Det handlar om att ha ett sound som passar med musikstilen och låten. Och en bra basist kan spela med både plektrum och fingrar.
Vaddå fel? Det är snarare tjänstefel som lärare att påtvinga eleverna sin egen, närmast fundamentalistiska, uppfattning.

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- BBQV
- Forumvärd
- mågis
- Medlem+
macahan skrev:mågis skrev:Öööhh, varför då...?macahan skrev:Vill bara poängtera att det är sjukt stor skillnad på tekniken i handen som man har på greppbrädan när man spelar med plektrum eller inte. Det krävs att man dämpar samtidigt som man spelar och det är inte skitenkelt att lära sig bara så där.. En liten tankeställare..
Öööh själv du...
Det var en seriös fråga men skit i det då...
- Noelredding
- Medlem++
Plektrum är skitsnyggt och kan tillföra mycket till en låt, inte bara i fråga om klang utan även driv och groove osv. Om din lärare börjar klaga på dig får du sätta han på plats och säga att det minsann bara är gubbar och idioter som dissar plektrumspel på bas.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag är både gubbe och idiot och jag ÄLSKAR plektrumspel.Noelredding skrev:Plektrum är skitsnyggt och kan tillföra mycket till en låt, inte bara i fråga om klang utan även driv och groove osv. Om din lärare börjar klaga på dig får du sätta han på plats och säga att det minsann bara är gubbar och idioter som dissar plektrumspel på bas.

//J

- mågis
- Medlem+
Haha, dagens garv. Tack Hellboy.Hellboy skrev:Jag är både gubbe och idiot och jag ÄLSKAR plektrumspel.Noelredding skrev:Plektrum är skitsnyggt och kan tillföra mycket till en låt, inte bara i fråga om klang utan även driv och groove osv. Om din lärare börjar klaga på dig får du sätta han på plats och säga att det minsann bara är gubbar och idioter som dissar plektrumspel på bas.![]()
//J
-
- Kontot är inaktiverat
- Noelredding
- Medlem++
Undantaget som bekräftar regelnHellboy skrev:Jag är både gubbe och idiot och jag ÄLSKAR plektrumspel.Noelredding skrev:Plektrum är skitsnyggt och kan tillföra mycket till en låt, inte bara i fråga om klang utan även driv och groove osv. Om din lärare börjar klaga på dig får du sätta han på plats och säga att det minsann bara är gubbar och idioter som dissar plektrumspel på bas.![]()
//J

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
- Jan Hellman
- VIP medlem
Noelredding skrev:Undantaget som bekräftar regelnHellboy skrev:Jag är både gubbe och idiot och jag ÄLSKAR plektrumspel.Noelredding skrev:Plektrum är skitsnyggt och kan tillföra mycket till en låt, inte bara i fråga om klang utan även driv och groove osv. Om din lärare börjar klaga på dig får du sätta han på plats och säga att det minsann bara är gubbar och idioter som dissar plektrumspel på bas.![]()
//J

//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
Varsågod.mågis skrev:Haha, dagens garv. Tack Hellboy.Hellboy skrev:Jag är både gubbe och idiot och jag ÄLSKAR plektrumspel.Noelredding skrev:Plektrum är skitsnyggt och kan tillföra mycket till en låt, inte bara i fråga om klang utan även driv och groove osv. Om din lärare börjar klaga på dig får du sätta han på plats och säga att det minsann bara är gubbar och idioter som dissar plektrumspel på bas.![]()
//J

//J
- mågis
- Medlem+
Hmm. G, det är den där fjolliga strängen närmast golvet va? Alltså den som låter som en gitarr?Roland skrev:Jag har hört att det är "typ gay eller liknande" att spela G-dur...BBQV skrev:Jag spelar enbart fingerspel, men inte av ideologiska skäl. Jag tycker det låter bäst helt enkelt. Men att begränsa sig av ren princip är bara fånigt, som att vägra spela i G-dur bara för att....
Eller...?
- Noelredding
- Medlem++
Nää för fan de e strängen som går mellan skinkorna...mågis skrev:Hmm. G, det är den där fjolliga strängen närmast golvet va? Alltså den som låter som en gitarr?Roland skrev:Jag har hört att det är "typ gay eller liknande" att spela G-dur...BBQV skrev:Jag spelar enbart fingerspel, men inte av ideologiska skäl. Jag tycker det låter bäst helt enkelt. Men att begränsa sig av ren princip är bara fånigt, som att vägra spela i G-dur bara för att....
Eller...?
-
- Kontot är inaktiverat
På vem?Noelredding skrev:Nää för fan de e strängen som går mellan skinkorna...mågis skrev:Hmm. G, det är den där fjolliga strängen närmast golvet va? Alltså den som låter som en gitarr?Roland skrev:Jag har hört att det är "typ gay eller liknande" att spela G-dur...BBQV skrev:Jag spelar enbart fingerspel, men inte av ideologiska skäl. Jag tycker det låter bäst helt enkelt. Men att begränsa sig av ren princip är bara fånigt, som att vägra spela i G-dur bara för att....
Eller...?