fel att spela med plektrum??

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Roland skrev:
Noelredding skrev:
mågis skrev:
Roland skrev:
BBQV skrev:Jag spelar enbart fingerspel, men inte av ideologiska skäl. Jag tycker det låter bäst helt enkelt. Men att begränsa sig av ren princip är bara fånigt, som att vägra spela i G-dur bara för att....
Jag har hört att det är "typ gay eller liknande" att spela G-dur...
Hmm. G, det är den där fjolliga strängen närmast golvet va? Alltså den som låter som en gitarr?
Eller...?
Nää för fan de e strängen som går mellan skinkorna...
På vem?
Mig :D :D

åh fyfan...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Ingen bild ingen sträng...
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Roland skrev:
BBQV skrev:Jag spelar enbart fingerspel, men inte av ideologiska skäl. Jag tycker det låter bäst helt enkelt. Men att begränsa sig av ren princip är bara fånigt, som att vägra spela i G-dur bara för att....
Jag har hört att det är "hetro, liksom" att spela i något annat än G-dur...
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

macahan skrev:Det här är ett av de mest tröttsamma uttrcken som finns om att vara "basist"..
"riktiga basister spelar med fingrarna" etc..
Plektrumspel är bara ytterligare ett spelsätt som breddar din kompetens som basist. Allt annat är lögn.
+ Tusen miljarder. Låt inte någon annan bestämma vad som är rätt för dig.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Nick skrev:
Roland skrev:
Att spela mer än en tonart är vulgärt!
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem

Inlägg av Apans Bror »

Roland skrev:
Nick skrev:
Roland skrev:
Att spela mer än en tonart är vulgärt!
Mer än EN TONART??? Finns det? jag förstår inte :shock:
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Köpte Mike Inez dvd för ett tag sedan, han började ju sin karriär bakom Ozzy och har sen spelat med Alice in Chains och gjort många inhopp på olika kända musikers soloplattor, projekt och turnéer mellan varven dessutom. Han pratar en del om fingerspel kontra plektrum, kommer fram till att inget är rätt eller fel, men att den som kan båda får ett bredare register av ljud att plocka fram. Han är ju en mycket duktig basist, men framstår som ödmjuk och säger att han fortfarande inte är så bra på fingerspel, men att han övar mer på det nu, just för att ha mer variation.

Själv har jag börjat med fingerspel, men har tänkt att när jag har kommit lite längre ska jag gärna lägga till plektrumspel så att jag just får en större bredd i mitt spel. Jag tycker att det är så skoj med ett instrument som kan verka så enkelt, men som har så många dimensioner att man hela tiden har nya saker att öva på när det gäller tekniken. Jag är fortfarande nybörjare, men trots allt erfaren nog som musiker för att förstå att det är fantastiskt mycket att lära och det är ju väldigt skoj.

Jag tycker alltså inte att du ska hata din baslärare. Se det som en viktig del av basspelet, men lär dig också att spela med plektrum, för det är ju en annan viktig del. När du kan båda har du fått en bra valmöjlighet. Antagligen kommer du att gilla det ena eller det andra bättre, men du har ju ändå möjligheten att variera dig.

PS Inez har spelat med Ozzy, men mer intressant är väl att han i dag spelar bas med Alice in Chains. Deras första basist, Mike Starr, spelade med fingrarna, medan Inez alltså åtminstonde tidigare har föredragit att spela med plektrum. Det funkar alltså bra med olika teknik till samma låtar och få fram liknande ljud också (eftersom de som Starr gjorde ännu framförs live) - kanske motsägelsefullt mot vad jag skrev ovan, men högerhanden är ju bara en del av tekniken. Det kan också vara värt att tänka på.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

mågis skrev:
macahan skrev:Vill bara poängtera att det är sjukt stor skillnad på tekniken i handen som man har på greppbrädan när man spelar med plektrum eller inte. Det krävs att man dämpar samtidigt som man spelar och det är inte skitenkelt att lära sig bara så där.. En liten tankeställare..
Öööhh, varför då...?

EDIT: Att man dämpar, alltså...
jo.. enkelt sagt.. din anslagshand är upptagen vid plektrumspel på ett annat sätt än vid fingerspel och vid visst typ av plektrumspel slår man an flera strängar samtidigt. För att det inte ska låta apa när man gör det så behöver man dämpa övriga strängar.

Ska man spela (som min baslärare lärde mig back in the kommunala musikskola) med "korrekt" fattning på vänsterhanden så är det verkligen svårt att undvika att slå ringande toner på flera strängar samtidigt när man spelar med plektrum, om man inte "gräver" ner sig i strängarna. Men med den plektrumtekniken blir man varken snabb eller anslagssäker. Så fort man slår över mer än en sträng så kommer man få en massa missljud. För att bli av med missljuden får man dämpa med fingrarna på greppbrädan. Ett sätt att göra det enklast är att mer lägga ner fingrarna över strängarna och genom det få dämpning på köpet. Men det är som sagt en helt annan teknik än vanligt "fattning".

Tänk att om man ska kunna spela samma låtar med båda teknikerna så krävs lite justering av teknik.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Roland skrev:
Du har fattat fel, men blir bara HBT-person om man spelar diminshed eller augmented och sån't där musikhögskoletjafs. Eller om man kan läsa noter...

Nick skrev:Jag har hört att det är "hetro, liksom" att spela i något annat än G-dur...
Nja, nästan rätt. Tonarten är inte det viktigaste, huvudsaken är att det aldrig blir mer än tre ackord i samma låt. Om det se'n är samma tre ackord i alla låtar på en platta, DÅ är det inte bara hetero utan rentav manligt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

BBQV skrev:Tonarten är inte det viktigaste, huvudsaken är att det aldrig blir mer än tre ackord i samma låt. Om det se'n är samma tre ackord i alla låtar på en platta, DÅ är det inte bara hetero utan rentav manligt!
Det är fan det vackraste jag har hört...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Men så är du ju forumets karlakarl också! Jag har hört att du har strängar tvinnade av Dusty Hills skägg, DET är manligt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

BBQV skrev:Men så är du ju forumets karlakarl också! Jag har hört att du har strängar tvinnade av Dusty Hills skägg, DET är manligt!
Bara min g-sträng...det blir liksom skägg mot skägg då...
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

To much information......... :roll:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Du kan ju visa den här videon med Bobby Vega och fråga hur "fel" det är att spela med plektrum.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ksT3CY_wlbk[/youtube]
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

funkys**t skrev:Du kan ju visa den här videon med Bobby Vega och fråga hur "fel" det är att spela med plektrum.

Det där var riktigt kul att se. :)

//J
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

funkys**t skrev:Du kan ju visa den här videon med Bobby Vega och fråga hur "fel" det är att spela med plektrum.

Fattar inte hur ni kan hylla den här smörjan. Har ni ingen känsla för källkritik alls?

Videon är ju utgiven av Dunlop, som tillverkar plektrum. Bobby Vega är förvisso bra på att spela bas men han är ju köpt av den globala, multinationella, kapitalistiska plektrumindustrin.

Klart han sitter där i Youtube-TV och låtsas att plektrum är något att ha och går att spela med. Han får ju betalt för det.

Men när han visar hur han håller plektrumet så fattar man ju att han spelat med fingrarna i hela sitt liv. Han vet ju inte ens vad som är bak och fram på plastbiten.

Basistbröder och -systrar! Låtom oss icke luras av storkapitalet. Fortsätt spela med fingrarna. Och skicka blommor till trådmakaren Max baslärare som i sin stora visdom leder in ungdomen på Den Rätta Vägen.

Fingrarna äger.

Typ.

(Det svänger bra, kanske dags att köpa en ny låda plektrum... :D )
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Janne

Inlägg av Janne »

inber skrev:...men han är ju köpt av den globala, multinationella, kapitalistiska plektrumindustrin.
Haha, lysande.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

inber skrev:...men han är ju köpt av den globala, multinationella, kapitalistiska plektrumindustrin.
Den farliga?
dereborn

Inlägg av dereborn »

I en låt där det passar med soundet från slipade strängar spelar man med fördel på en bas med slipade strängar!
I en låt där det passar med fett, tajt, lajnat sound så använder man det.
I en låt där det passar med en mickad, distad rör-rigg så kör man med det.

och - följdaktligen:

I en låt där det passar med plektrum spelar man såklart med plektrum!

Att göra på nåt annat sätt är väl bara korkat?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

inber skrev:Fattar inte hur ni kan hylla den här smörjan. Har ni ingen känsla för källkritik alls?

Videon är ju utgiven av Dunlop, som tillverkar plektrum. Bobby Vega är förvisso bra på att spela bas men han är ju köpt av den globala, multinationella, kapitalistiska plektrumindustrin.

Klart han sitter där i Youtube-TV och låtsas att plektrum är något att ha och går att spela med. Han får ju betalt för det.

Men när han visar hur han håller plektrumet så fattar man ju att han spelat med fingrarna i hela sitt liv. Han vet ju inte ens vad som är bak och fram på plastbiten.

Basistbröder och -systrar! Låtom oss icke luras av storkapitalet. Fortsätt spela med fingrarna. Och skicka blommor till trådmakaren Max baslärare som i sin stora visdom leder in ungdomen på Den Rätta Vägen.

Fingrarna äger.

Typ.

(Det svänger bra, kanske dags att köpa en ny låda plektrum... :D )
:D :D :D

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:I en låt där det passar med soundet från slipade strängar spelar man med fördel på en bas med slipade strängar!

och - följdaktligen:

Bild

//J
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:
dereborn skrev:I en låt där det passar med soundet från slipade strängar spelar man med fördel på en bas med slipade strängar!

och - följdaktligen:

Bild

//J
Sorry, glömde:
I en låt där det passar med funkfingers så spelar man väl såklart med det då!

Däremot om man spelar med funkfingers i en låt som skulla passa bättre med plektrum - då är man bara snobbig.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:Sorry, glömde:
I en låt där det passar med funkfingers så spelar man väl såklart med det då!

Däremot om man spelar med funkfingers i en låt som skulla passa bättre med plektrum - då är man bara snobbig.
:D :D :tummenupp:

Och om man spelar slap i en plektrumlåt då blir man förpassad tillbaka till 80-talet utan att bli en dag yngre.

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 06 apr 2010, 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar