Plektrumteknik 101
- Punkster
- Medlem+++
Plektrumteknik 101
Har nästan alltid spelat med fingrarna fram tills för några månader sen när jag började lire med mitt nuvarande punkband. Till musiken som bandet kör tycker jag det passar bäst med plektrum av några olika anledningar. Först och främst för att jag tycker det är lättare att spela snabbt med plektrum. Sen passar plektrumljudet bra till punkrock också.
Men eftersom jag inte är så plektrumvan så smyger sig okunskapen på ganska fort. Det jag spelar låter otajt och det skiljer i volym mellan strängar och upp/nedslag. Jag får kram i högerhanden efter ett tag. Jag missar toner när det ska spelas snabba figurer och saker som inte är raka grundtoner. Jag är dålig helt enkelt.
Jag behöver lite tips på hur man kommer igång med plektrumspelet. Vad är det för saker man ska tänka särskilt på? Jag har provat att stå hemma och bara harva på men jag kommer liksom ingen vart. Finns det några bra övningar. Nån speciell teknik för att hålla plektrumet så att man inte får kramp osv? Lite plektrum 101 vill säga. Tacksam för hjälp!
Men eftersom jag inte är så plektrumvan så smyger sig okunskapen på ganska fort. Det jag spelar låter otajt och det skiljer i volym mellan strängar och upp/nedslag. Jag får kram i högerhanden efter ett tag. Jag missar toner när det ska spelas snabba figurer och saker som inte är raka grundtoner. Jag är dålig helt enkelt.
Jag behöver lite tips på hur man kommer igång med plektrumspelet. Vad är det för saker man ska tänka särskilt på? Jag har provat att stå hemma och bara harva på men jag kommer liksom ingen vart. Finns det några bra övningar. Nån speciell teknik för att hålla plektrumet så att man inte får kramp osv? Lite plektrum 101 vill säga. Tacksam för hjälp!
/Linus
- macahan
- Medlem+++
Två snabba tips.
1. Försök att spela låtar du normalt spelar utan plektrum, typ soul/funkigt för att få ett flyt i spelet och lära sig vandra mellan strängar och bekanta figurer.
2. Spela med tunnare plektrum och var mjukare i handleden samt försök att hålla plektrumet så löst som möjligt. Tänk även på att försöka hålla handleden så stilla som möjligt. Det gäller även fingrarna som bör vara så "stela" som möjligt. Det är underarmen man spelar med för att få så flytande spel som möjligt.
Bonustips. Lär dig dämpa med vänsterhanden så du kan slå över flera strängar och slippa "sikta" på strängarna. Försök att dämpa de strängarna du inte spelar på... Lite svårt i början men väl värt investeringen i tid..
1. Försök att spela låtar du normalt spelar utan plektrum, typ soul/funkigt för att få ett flyt i spelet och lära sig vandra mellan strängar och bekanta figurer.
2. Spela med tunnare plektrum och var mjukare i handleden samt försök att hålla plektrumet så löst som möjligt. Tänk även på att försöka hålla handleden så stilla som möjligt. Det gäller även fingrarna som bör vara så "stela" som möjligt. Det är underarmen man spelar med för att få så flytande spel som möjligt.
Bonustips. Lär dig dämpa med vänsterhanden så du kan slå över flera strängar och slippa "sikta" på strängarna. Försök att dämpa de strängarna du inte spelar på... Lite svårt i början men väl värt investeringen i tid..
- Jan Hellman
- VIP medlem
+1.macahan skrev:Två snabba tips.
Många håller på tok för hårt i plektrumet. Avslappnad spelstil är alltid bäst. Jag brukar lägga handloven över stallet så att jag dämpar strängarna lite och sen spelar jag med så små handrörelser som möjligt. Om man vill dämpa strängarna lite mer så flyttar man handloven lite i strängarnas längdriktning mot mickarna/halsen. Lite svårt att förklara i ord.....

MVH//Jan
Jag använder nog rakt motsatt teknik jämfört med macahan. Så här gör jag, säger inte att något av det är mer rätt nota bene:
Hårt plektrum, vinkla det nästan 45 grader för att få lite fyllighet i tonen. Små rörelser för att få timing och uthållighet, jag använder bara fingrarna och handleden vid anslaget. Lägg höger hands handlov på de grövsta strängarna för stöd, jag flyttar stödet så det alltid ligger en sträng ovanför den jag spelar på typ, om det inte är för snabba strängväxlingar. Då har du automatisk dämpning av de tjockare strängarna, de tunnare dämpar jag bort med vänsterhandens fingrar. Inte för att slippa sikta utan för att jag inte vill ha med resonansen från lösa strängar.
Hårt plektrum, vinkla det nästan 45 grader för att få lite fyllighet i tonen. Små rörelser för att få timing och uthållighet, jag använder bara fingrarna och handleden vid anslaget. Lägg höger hands handlov på de grövsta strängarna för stöd, jag flyttar stödet så det alltid ligger en sträng ovanför den jag spelar på typ, om det inte är för snabba strängväxlingar. Då har du automatisk dämpning av de tjockare strängarna, de tunnare dämpar jag bort med vänsterhandens fingrar. Inte för att slippa sikta utan för att jag inte vill ha med resonansen från lösa strängar.
- Punkster
- Medlem+++
Det där med att hålla plektrumet löst har jag försökt mycket med. Det slutar nästan alltid med att det hamnar snett i handen och "glider av" strängarna istället för att slå an dom. Eller så tappar jag plektrumet. Jag har redan ganska tunna plektrum, 0,73 mm. Tycker det blir en bra balans mellan ton/volym och spelbarhet.
Det där med att spela med underarmen är jag väl halvbra på. Ska det bara vevas snabba grundtoner är det oftast underarmen som får jobba. Ska jag spela slingor, riff eller figurer är det oftast handleden som rör mest på sig. Det är dock sällan jag blir trött i armen eller i handleden, det är musklerna i handen som gör sig påminda. Speciellt de man spänner för att hålla plektrumet i tumgrepp.
Det där med att spela med underarmen är jag väl halvbra på. Ska det bara vevas snabba grundtoner är det oftast underarmen som får jobba. Ska jag spela slingor, riff eller figurer är det oftast handleden som rör mest på sig. Det är dock sällan jag blir trött i armen eller i handleden, det är musklerna i handen som gör sig påminda. Speciellt de man spänner för att hålla plektrumet i tumgrepp.
/Linus
- macahan
- Medlem+++
Egentligen är det inte så stor skillnad janne. Det är däremot svårt att spela punk så.. Men det låter karaktäristiskt på det sättet. Väldigt tajt lixom. Gäller ju även när man spelar nära stallet.. Men det är ju viktigt att poängtera att det finbs massa olika sätt att få fram olika feel och sound. Det finns ingen allenarådande "sanning".
- SmashMyAmp
- Medlem
Mitt tips som hade EXAKT samma problem som du är att repa något galet mycket med ditt band. Jag har samma problem igen om jag slutar upp i en månad eller 2 med spelandet. Jag får kramp i tummen alltså höger tummen, tappar plektrumet och är allmänt otajt. Dock krävs det bara några rep så sitter allt igen. Men att öva hemma ståendes är riktigt tråkigt. Jag spelar med ofta enbart med handleden som är väldigt böjd och mycket downstrokes då det ger lite mer punkigt sound. Ganska mjukt plektrum som sagt är bra.
-
- Medlem++
Hur många fingrar håller du plektrumet med? När jag började spela hårdare musik igen för ett tag sedan blev jag väldigt trött i handen, men då började jag hålla plektrumet med tre fingrar (tummen på ovansidan, pek- och långfinger på undersidan) istället för två, då gick det betydligt bättre. Det kändes lite konstigt i början, men jag vande mig ganska snabbt.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- TDHP
- Forumvärd
Spela som på gitarr!
Grejen är nog att inte ta i, höj istället.
Testa olika tjocklekar. Jag kör på 1mm, funkar bra för mig, men jag började med 07-08 nånting. Sen tycker jag nog att det är handleden och fingrarna som ska röra sig i första hand, inte underarmen. Men det beror lite på spelstil och musik förstås.
Men ska man hamra underarm i tre timmar får man nog styrketräna en del!
Grejen är nog att inte ta i, höj istället.
Testa olika tjocklekar. Jag kör på 1mm, funkar bra för mig, men jag började med 07-08 nånting. Sen tycker jag nog att det är handleden och fingrarna som ska röra sig i första hand, inte underarmen. Men det beror lite på spelstil och musik förstås.
Men ska man hamra underarm i tre timmar får man nog styrketräna en del!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP