Jag kör idag en äldre stationär PC med EMU 0404-ljudkort och Cubase SX (den första versionen) och det har fungerat alldeles utmärkt (minimal latency och svarar snabbt).
Nu har mina barn lagt beslag på datorn och den är ej längre som förr och dessutom har den ett gäng år på nacken.
Nu är jag på G att investera i en ny PC och tänkte höra, med er som vet, om en laptop (dvs en bärbar dator) funkar bra för musikproduktion?
Min tanke är att investera i en bra laptop (förmodligen PC, ej MAC), ett externt USB-ljudkort t ex EMU 0404 USB och kanske byta "upp" mig till Propellerheads Record (eftersom det är betydligt billigare än Cubase 5 och för att det fått bra kritik och dessutom är jag inte så bra på Cubase).
Det jag i första hand använder min lilla hemstudio till är att skapa bakgrunder till mitt "trubadurprojekt", d v s VST-trummor, riktig elbas, riktig klaviatur, något rytm-"ägg" ibland och ev. någon kör (mig själv i stämmor

Tror ni att en laptop PC är ok för ovanstående ändamål? Är ett externt USB-ljudkort bra? Hur blir det med latencyn? o s v. (min dator jag har idag har ett internt EMU 0404). Självklart kollar jag upp programvarukraven innan jag ev. "slår till".
Men jag har lite skräck för att en bärbar PC funkar sämre till sådant här än en stationär...