Vi håller på att spela in en singel med bandet.
Jag satt och mixa med våran ljudteknker i helgen och vi insåg att vi hade 120 kanaler på den låten.
När jag senare satt och surfa runt lite så hittade jag denna sida.
Bassilusken skrev:Vi håller på att spela in en singel med bandet.
Jag satt och mixa med våran ljudteknker i helgen och vi insåg att vi hade 120 kanaler på den låten.
När jag senare satt och surfa runt lite så hittade jag denna sida.
Teknik är bra... IBLAND.
Vi har stångat oss blodiga en bra stund på den här mixen, så i nu läget så önskar jag att det endast var 4 kanaler att mixa.
Men vi har satt oss i den här sitsen själva, så nu får man bita i den sura bananen.
Men det är rätt coolt att höra hur Stevie och grabbarna lagt upp inspelningen.
Han har en blås sektion som spelar nått in i hundan bra.
Bassilusken skrev:Vi håller på att spela in en singel med bandet.
Jag satt och mixa med våran ljudteknker i helgen och vi insåg att vi hade 120 kanaler på den låten.
När jag senare satt och surfa runt lite så hittade jag denna sida.
Lite skillnad, då undrar man vad sjutton man håller på med när man behöver 120 kanler till en låt när Stevie fixar det på 16.
120 kanaler är skapligt!! Inte utan att jag undrar vad ni gör för musik....
Visst, det skenar snabbt iväg om man ger fan i att mixa ner körer,stråkar eller blås...vi räknade efter hur mycket kanaler vi använt i en mix av en ballad där stråkarna var inspelade i Budapest med 12 mikar per tagning och vi använde 3 tagningar plus att vi var 3 pers som lagt 20 tagningar kör var,14 spår trummor,3 el och 2 ackeguror, 3 kanaler flygel 8 kanaler synthar,5 kanaler slagverk och leadsång 2 kanaler... Vad blir det? 133 kanaler.... Tack och lov mixade vi ihop ståket till sex kanaler och kören till 10 och vips försvann typ 50 kanaler... jävligt omständligt ändå...
Gissa om Beatles hade gjort av med en skog kanaler om dom bara kunnat.... Eller Beach Boys....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Att bedöma musiker eller en tekniker på antalet kanaler är lite märkligt. Som figge så klokt säger så finns det grejjor som kan äta kanaler som f-n. Som tekniker kan det hända att man garderar sig med en mick extra, sample-replacementkanaler, dubletter av pukor för sidechaining till gate etc etc.
Gjorde en produktion i Lynne/Wilson/Lennon-anda där bara sångpaketet med alla körer och leadsång hamnade på 24 kanaler.
Visst, beatles hade bara 8 kanaler på sgt pepper, men på dom 8 fick dom in måååååånga instrument. Det pingpongades nåt vansinnigt...
I 120 kanaler ingår ju då allt skall jag väl säga Aux kanaler, FX kanaler, ja rubbet.
Plus att vi har analoga Reverb på dom flesta instrumenten, alltså inspelade reverb spår, så det blir ju ett gäng kanaler det också.
Har nästan enbart jobbat med group kanaler eller Aux kanaler, det blir ju typ samma som att man bounsar ner en massa kanaler till en.
Våran studio tekniker jobbar i pro tools HD så det blir lätt många kanaler innan systemet säger i från.
Det är ju egentligen skit sak samma hur många kanaler man behöver använda för att få det resultat man vill ha, så länge slut produkten blir skit bra.
Vi lyckade pajja en kompresseros för ca 30000k för våran tekniker nu så han var inte jättelycklig efter ha suttit i många timmar med mig bakom bordet, plus att det var den kompressorn som höll i hop hela trum paketet, så nu vet det f-n vad vi skall hitta på med trummorna, det blir säkert några timmar till och några fler kanaler.
Vad var det för kompressor ? Hällde ni coca cola i den ?
Ni får väl köra mjukvara då...Det gillar säkert teknikern..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Vad var det för kompressor ? Hällde ni coca cola i den ?
Ni får väl köra mjukvara då...Det gillar säkert teknikern..
Det var inte så farligt som det låter, jag slog på den och då knastra det till och sen lös overload lamporna. En säkring hade gott, men när vi bytte den så funka den inte som den skulle ändå.
Det var en sådan här kompressor, kostade visst inte riktigt 30000 kr
Vad var det för kompressor ? Hällde ni coca cola i den ?
Ni får väl köra mjukvara då...Det gillar säkert teknikern..
Det var inte så farligt som det låter, jag slog på den och då knastra det till och sen lös overload lamporna. En säkring hade gott, men när vi bytte den så funka den inte som den skulle ändå.
Det var en sådan här kompressor, kostade visst inte riktigt 30000 kr
Det är ju en rörkompressor, på det sättet som jag har mixat trummorna så behöver jag den rör värmen och jag tycker ingen mjukvaru kompressor har det.
Han har en annan men den används redan i ett annat projekt och han vill inte ställa om den, jag ska tjata på honom lite så får jag säkert använda den.
SPL har en plugg som heter Twin Valve som faktiskt gör det man vill att en rör-fake'are ska göra: Mjukar till det...
Den ihop med en svampig kompressorplugg borde kunna komma i närheten iaf...Eller också inte...
HAr han Waves Classic Bundle så har han en Neve V-comp som kan mjuka till det mesta också.....vad kan man mer tänka sej....URS-strippen har 30 olika ingångssteg som påverkar en buss väldigt fint åt olika håll..kan vara värt att prova om han har , eller kan ladda ned en demo på, förutsatt att han har en ilok.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Vad var det för kompressor ? Hällde ni coca cola i den ?
Ni får väl köra mjukvara då...Det gillar säkert teknikern..
Det var inte så farligt som det låter, jag slog på den och då knastra det till och sen lös overload lamporna. En säkring hade gott, men när vi bytte den så funka den inte som den skulle ändå.
Det var en sådan här kompressor, kostade visst inte riktigt 30000 kr
Det är ju en rörkompressor, på det sättet som jag har mixat trummorna så behöver jag den rör värmen och jag tycker ingen mjukvaru kompressor har det.
Han har en annan men den används redan i ett annat projekt och han vill inte ställa om den, jag ska tjata på honom lite så får jag säkert använda den.
SPL har en plugg som heter Twin Valve som faktiskt gör det man vill att en rör-fake'are ska göra: Mjukar till det...
Den ihop med en svampig kompressorplugg borde kunna komma i närheten iaf...Eller också inte...
HAr han Waves Classic Bundle så har han en Neve V-comp som kan mjuka till det mesta också.....vad kan man mer tänka sej....URS-strippen har 30 olika ingångssteg som påverkar en buss väldigt fint åt olika håll..kan vara värt att prova om han har , eller kan ladda ned en demo på, förutsatt att han har en ilok.
Sitter i studion precis nu och har teknikern brevid mig, URS Strip Pro har vi använt på på många kanaler, den är riktigt bra.
Han säger här att han har titta på SPL Pluggen, men inte bestämt sig för att slå till.
Jag har nu lämnat över lite mix jobb till gitarristens han håller på att mixa ett gitarr solo, det kan nog en stund...