pbas hals på jazzbas?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

pbas hals på jazzbas?

Inlägg av epa »

Tja!

Är lite osäker på om jag dumförklarar mig, men kan man skifta hals mellan jbas och pbas?

Vill ha lite bredare hals vid huvet så man kan få dit 6strängar på en jazzbasgitarr-projekt!!
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Det funkade för mej att byta från jazz- till p-hals på en squierkropp. Passade helt perfekt! Men du får säkert fler svar från dom som har bättre halskoll än jag! :)
Säkrast är väl att kolla måtten på hals och halsficka.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Re: pbas hals på jazzbas?

Inlägg av engson »

epa skrev: Är lite osäker på om jag dumförklarar mig...
Min kompis Sven, som driver ett annat musikforum, säger så här (om forumets syfte):
Är det något du undrar över eller vill berätta, så skriv ett inlägg. Ingen fråga är för dum och ingen berättelse för trivial.
:)
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Jaco gjorde visst så titt som tätt, för att öva med tjockare hals. Har jag hört.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Jaco påstår i alla fall att det är därför, i den där berömda instruktionsvideon när han är så knarkflummig. Sanningen var nog snarare att han hade lyckats bryta sönder sin bandlösa hals, och var tvungen att montera nåt - vad som helst - för att över huvud taget kunna spela på instrumentet.

Men - P-bashals på J-bas passar utmärkt. Och är riktigt gött dessutom, J-bashalsar är så smala!
Skriv svar