Låt oss få höra i detalj vad ni tycker.
Tack Epa för kommentarerna...ska iväg till lokalen o mecka lite...återkommer senare...epa skrev:Updaterar mitt inlägg från andra tråden:
Har nu meckat på dom, kommer få sätta om dom iom att dom töjjer sej rätt mkt väldigt tjuriga att få på iom att dom är så mjuka, dom tunnaste är jobbiga att få dit utan att det blir fullt på rullen...
Men fan det är mjukt och murkt ljud i dom här strängarna, verkligen maffigt och o-burkigt.... Kan tycka att det är för sloppy E sträng och för spännd G ... D och A känns mkt mer matchade, E låter inte så starkt som de andra iom att den är så lös...
Sen verkar det va riktiga slap-raketer!! klapprar asfint, tom så jag blir impad av mig själv när jag spelar... har lirat presto light och nu så lirar basen nästan själv, rätt mörkt och snärtigt slapljud...
Dom påminner mkt om kola-snören eller elefantsnablar-godis... verkligen skonsamma mot fingrarna, helt släta!!
E-t på Lambert strängarna är lös men inte alls lika lös som WW. Den har en tydlig ton...om det hjälper dig...inferno skrev:En snabb fråga. Jag gillade mina weedwackers men anledningen till att jag bytte var för att E strängen lät så lite. Slappet överröstade tonen. Hur är det på dom här strängarna? Jag spelar ju mest akustiskt så det är ganska viktigt att alla strängar hörs.
/Inferno
Med trummor och vissling är Big Noise From Winnetka en av världens bästa låtarhiwatt skrev:Nicolas Dubouchet med Lambert strängarna på Engelhardt bas...fransk tv program.
"Big Noise From Winnetka"...
http://www.youtube.com/watch?v=Z0B5rEqfC_Q
Jepp !!! Inspelad 1939. Vilken fantasi dem hade...Backlund skrev:Med trummor och vissling är Big Noise From Winnetka en av världens bästa låtarhiwatt skrev:Nicolas Dubouchet med Lambert strängarna på Engelhardt bas...fransk tv program.
Var det inte 1938 till och med? Bob Haggart va?hiwatt skrev:Jepp !!! Inspelad 1939. Vilken fantasi dem hade...Backlund skrev:Med trummor och vissling är Big Noise From Winnetka en av världens bästa låtarhiwatt skrev:Nicolas Dubouchet med Lambert strängarna på Engelhardt bas...fransk tv program.
ja det kan har vart nåt sånt...bara för det hittar jag inte skivan...grrr...Backlund skrev:Var det inte 1938 till och med? Bob Haggart va?hiwatt skrev:Jepp !!! Inspelad 1939. Vilken fantasi dem hade...Backlund skrev:Med trummor och vissling är Big Noise From Winnetka en av världens bästa låtarhiwatt skrev:Nicolas Dubouchet med Lambert strängarna på Engelhardt bas...fransk tv program.
Bob Haggart och Ray Bauduc (trummisen) var båda medlemmar i Bob Crosby Orchestra, men dom gick under namnet The Bobcats när dom spelade in låten. Var väl ett sidoprojekt eller så.hiwatt skrev:ja det kan har vart nåt sånt...bara för det hittar jag inte skivan...grrr...Backlund skrev:Var det inte 1938 till och med? Bob Haggart va?hiwatt skrev:Jepp !!! Inspelad 1939. Vilken fantasi dem hade...Backlund skrev:Med trummor och vissling är Big Noise From Winnetka en av världens bästa låtarhiwatt skrev:Nicolas Dubouchet med Lambert strängarna på Engelhardt bas...fransk tv program.
var det inte Bob Crosby Orchestras killar som gjorde låten ?
Trådkapning...jag ska inte tjalla (stavningen ?)...Backlund skrev:Bob Haggart och Ray Bauduc (trummisen) var båda medlemmar i Bob Crosby Orchestra, men dom gick under namnet The Bobcats när dom spelade in låten. Var väl ett sidoprojekt eller så.hiwatt skrev:ja det kan har vart nåt sånt...bara för det hittar jag inte skivan...grrr...Backlund skrev:Var det inte 1938 till och med? Bob Haggart va?hiwatt skrev:Jepp !!! Inspelad 1939. Vilken fantasi dem hade...Backlund skrev:Med trummor och vissling är Big Noise From Winnetka en av världens bästa låtarhiwatt skrev:Nicolas Dubouchet med Lambert strängarna på Engelhardt bas...fransk tv program.
Ber om ursäkt för trådkapning
Puh... vilken turhiwatt skrev:Trådkapning...jag ska inte tjalla (stavningen ?)...Backlund skrev:Bob Haggart och Ray Bauduc (trummisen) var båda medlemmar i Bob Crosby Orchestra, men dom gick under namnet The Bobcats när dom spelade in låten. Var väl ett sidoprojekt eller så.hiwatt skrev:ja det kan har vart nåt sånt...bara för det hittar jag inte skivan...grrr...Backlund skrev:Var det inte 1938 till och med? Bob Haggart va?hiwatt skrev:Jepp !!! Inspelad 1939. Vilken fantasi dem hade...Backlund skrev:Med trummor och vissling är Big Noise From Winnetka en av världens bästa låtarhiwatt skrev:Nicolas Dubouchet med Lambert strängarna på Engelhardt bas...fransk tv program.
Ber om ursäkt för trådkapning
Jag läste ett tips på ett amerikanskt forum där folk hade problem med slappa E-strängar. En kille påpekade att om man har längre sträng blir den hårdare spänd, så han körde med E-strängen på översta stämskruven och påstod att det blev bättre. Ni som har fått era strängar kan ju prova...hiwatt skrev:E-t på Lambert strängarna är lös men inte alls lika lös som WW. Den har en tydlig ton...om det hjälper dig...inferno skrev:En snabb fråga. Jag gillade mina weedwackers men anledningen till att jag bytte var för att E strängen lät så lite. Slappet överröstade tonen. Hur är det på dom här strängarna? Jag spelar ju mest akustiskt så det är ganska viktigt att alla strängar hörs.
/Inferno
Min första tanke är; kan detta stämma ?...hur kan längden påverka "tension" ?Nick Nail skrev:Jag läste ett tips på ett amerikanskt forum där folk hade problem med slappa E-strängar. En kille påpekade att om man har längre sträng blir den hårdare spänd, så han körde med E-strängen på översta stämskruven och påstod att det blev bättre. Ni som har fått era strängar kan ju prova...hiwatt skrev:E-t på Lambert strängarna är lös men inte alls lika lös som WW. Den har en tydlig ton...om det hjälper dig...inferno skrev:En snabb fråga. Jag gillade mina weedwackers men anledningen till att jag bytte var för att E strängen lät så lite. Slappet överröstade tonen. Hur är det på dom här strängarna? Jag spelar ju mest akustiskt så det är ganska viktigt att alla strängar hörs.
/Inferno
Jag testade det när jag körde med mina wackers och märkte ingen som helst skillnad. Problemet är väl att för att det där ska funka så måste strängen vara betydligt längre än vad den blir av att byta stämskruv. Möjligtvis om du har en kortare stränghållare så att du ökar strängens längd även där.Nick Nail skrev:Jag läste ett tips på ett amerikanskt forum där folk hade problem med slappa E-strängar. En kille påpekade att om man har längre sträng blir den hårdare spänd, så han körde med E-strängen på översta stämskruven och påstod att det blev bättre. Ni som har fått era strängar kan ju prova...
Skulle gissa att det egentligen bara är avståndet mellan stallet och sadeln som spelar någon roll.inferno skrev:Jag testade det när jag körde med mina wackers och märkte ingen som helst skillnad. Problemet är väl att för att det där ska funka så måste strängen vara betydligt längre än vad den blir av att byta stämskruv. Möjligtvis om du har en kortare stränghållare så att du ökar strängens längd även där.Nick Nail skrev:Jag läste ett tips på ett amerikanskt forum där folk hade problem med slappa E-strängar. En kille påpekade att om man har längre sträng blir den hårdare spänd, så han körde med E-strängen på översta stämskruven och påstod att det blev bättre. Ni som har fått era strängar kan ju prova...
/Inferno
Vad heter dem som har sen kärna o silver omspunnen ?Kandyman skrev:Om man skulle vara jättenöjd med alla strängarna utom E-strängen.
Kan man ju alltid köra med en annan E-sträng....ju.![]()
Vet att vissa som lirar senor eller weedwackers använder Pirasto Oliv som
E-sträng. Tydligen helt ultimat. Den är tyvärr äckligt dyr.![]()
Jag skulle kunna tänka mig att en dämpad Eurosonics E-sträng
skulle passa helt perfekt.
Det finns väl olika sensträngar som man kan få silveromspunna,hiwatt skrev:Vad heter dem som har sen kärna o silver omspunnen ?Kandyman skrev:Om man skulle vara jättenöjd med alla strängarna utom E-strängen.
Metallen oxiderar sig precis som silver gör. Gillar den sort sträng men vet ej vad den heter. Har köpt några såna över åren, lösa alltså. Bara för att dem låter bra som E.Kandyman skrev:Det finns väl olika sensträngar som man kan få silveromspunna,hiwatt skrev:Vad heter dem som har sen kärna o silver omspunnen ?Kandyman skrev:Om man skulle vara jättenöjd med alla strängarna utom E-strängen.
till exempel Lenzner. Men du menar nog Olivsträngarna som jag
nämnde. De är stålomspunna.
Hade en D och en G-Oliv på basen förut. Otroligt sköna att spela på.
Det låter precis så där när jag lirar oxå på mina Lambert !!!cougar skrev:Här både ser man och hör hur de strängarna är.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z0B5rEqf ... r_embedded[/youtube]