fel att spela med plektrum??

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

I en låt där det passar att spela med röven så spelar man med den.

*edit* stavfel...
Senast redigerad av funkys**t den tis 06 apr 2010, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Max
Medlem

Inlägg av Max »

funkys**t skrev:I en låt där det passar att spela med röven så spelar man med det.
haha håller fan med :D!
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Den där Bobby Vega-videon var ju, trots att han är köpt av Den Mörka Sidan, klart inspirerande. Ska nog fan testa plektum :)
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Ausgebombt
Medlem

Inlägg av Ausgebombt »

Du gick estetiska linjen sa du va? Då betyder ju det att du studerar bas som ett skolämne. Ett ämne där läraren ska sätta ett betyg på dig som i vilket annat ämne som helst.

Nu har ju inte jag läst kursplanerna för Bas A B C osv, men jag kan nästan sätta pengar på att det i något av betygskriterierna står något i stil med att "eleven ska bemästra fingerspel med högerhanden på ett sätt som.....blablabla"

Så det är nog mkt därför som läraren "tvingar" dig att spela med fingrarna också. :)

Men precis som många andra redan sagt i tråden så låter olika spelstilar olika bra i olika sammanhang. Så det är ju ingen nackdel att vara bra på båda delarna.
"Att försöka, är början till ett misslyckande."

Woodo B6 Black walnut
Warwick rockbass corvette 5
Yamaha BBN5
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Somliga basister spelar med fingrarna - och det kan låta svinbra!
Somliga basister spelar med plektrum - och det kan låta svinbra!

Inget är fel. Period.

Själv lirar jag med fingrarna. Men några låtar blir det med plektrum, för just dom låtarna passar bättre med plektrum.
Särskilt bra låter det med plektrum och Flats, IMO.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Ausgebombt skrev:Du gick estetiska linjen sa du va? Då betyder ju det att du studerar bas som ett skolämne. Ett ämne där läraren ska sätta ett betyg på dig som i vilket annat ämne som helst.

Nu har ju inte jag läst kursplanerna för Bas A B C osv, men jag kan nästan sätta pengar på att det i något av betygskriterierna står något i stil med att "eleven ska bemästra fingerspel med högerhanden på ett sätt som.....blablabla"

Så det är nog mkt därför som läraren "tvingar" dig att spela med fingrarna också. :)
´
Självklart ska en basist kunna spela med fingrarna och lärarens roll är att se till att alla elever kan det. Men frågeställningen var ju en annan - att det av någon outgrundlig anledning skulle vara "fel" att spela med plektrum.

Det är det ju inte, rent sakligt. Det är ju inte fel bara för att det saknas i läroplanen. En basist ska ju kunna behärska både fingerspel och plektrumspel.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Ausgebombt
Medlem

Inlägg av Ausgebombt »

Men frågeställningen var ju en annan
Det var jag mycket medveten om. Men eftersom mycket av hans funderingar kring rätt/fel med plektrum verkade kretsa kring det faktum att lärarna på skolan tvingade eleverna att spela med fingrarna, så ville jag bara klargöra att dom inte nödvändigtvis gör det för att dom tycker det är "fel" att spela på annat sätt.

Sedan avslutade jag även inlägget med att säga att iom att dom olika teknikerna låter annorlunda, så kan ju den ena funka bättre än den andra i vissa sammanhang utan att göra någon av dom mer "fel" än den andra. Så svar på den ursprungliga frågeställningen fanns där det med.
"Att försöka, är början till ett misslyckande."

Woodo B6 Black walnut
Warwick rockbass corvette 5
Yamaha BBN5
Skriv svar