högtalare kaputt!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
abbee88
Medlem

högtalare kaputt!

Inlägg av abbee88 »

Hej!
Jag har en gammal peavey som funkar ganska ok. det är en 80talare tror jag. Högtalaren på den har pajat. Mittenkåpan (eller vad det heter) har spruckit sönder . så min fråga är, kan man fixa det? eller måste man byta ut hela högtalaren? resten av högtalaren funkar bra och låtar hyfsat bra ändå, det är ju inte världens bästa stärkare så det kanske beror på det.

Annars om det är nån som är intresserad av att mecka så kränger jag gärna iväg den för det är det som är målet PMa ett bjud.

Kan försöka ta bilder på det om det behövs:P
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

1. Bild
2. Pris
3. Plats

:wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Jag håller med TDHP allra minst.

En seriös fråga till dig nu. Det är inte på något sätt meningen att verka otrevlig och/eller taskig, men

Skulle du överhuvudtaget tänka tanken att ge ett bud på en annons som ser ut som din, helt rensad på allt vad värdefull information heter...?

Jag vet att de festa svarar nej på den typen av fråga...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
abbee88
Medlem

Inlägg av abbee88 »

Tänkte inte så mycket på det med tanke på att vi är på "justeringar och reparationer". För det är inte meningen att man säljer saker här, jag vill främst få tips om mitt "problem" går att fixa.

Så mitt svar är inte "nej" , är jag intresserad så frågar jag.

(Inte för att vara otrevlig och/eller taskig tillbaks men, Det är lätt att bete sig hur som när man gömmer sig bakom en dator...) :lol:

130 watt, över 20 år gammal, skavanker finns men det går att spela problemfritt med den.

Bild
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

Jag har en liknande (TNT 130) som jag bytt högtalare på två gånger sedan mitten på 80-talet. Om den bara har lossnat kanske den går att limma?

EDIT: Eller gör som jag och byt högtalare om färstäkaren låter dåligt.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

abbee88 skrev:Tänkte inte så mycket på det med tanke på att vi är på "justeringar och reparationer". För det är inte meningen att man säljer saker här, jag vill främst få tips om mitt "problem" går att fixa.

Så mitt svar är inte "nej" , är jag intresserad så frågar jag.

(Inte för att vara otrevlig och/eller taskig tillbaks men, Det är lätt att bete sig hur som när man gömmer sig bakom en dator...) :lol:

130 watt, över 20 år gammal, skavanker finns men det går att spela problemfritt med den.

Bild
Visst är det. Det var därför jag skrev en varningsrad innan, så att det inte skulle bli fel, eller i alla fall inte jättefel...

Det verkar som att jag dessutom missförstod ditt inlägg lite. Jag trodde att du ville sälja den, inte att du ville ha tips på hur man kan laga upp den. Sorry...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Sitter det BW-element i en sån där?
I så fall är det ju lätt att laga själv, annars är ett nytt element inte så farligt dyrt, nån tusenlapp för ett hyfsat.
TDHP
abbee88
Medlem

Inlägg av abbee88 »

I så fall är det ju lätt att laga själv, annars är ett nytt element inte så farligt dyrt, nån tusenlapp för ett hyfsat.
vad är ett BW-element? jag har faktiskt ingen aning om olika elementtyper. Och angående kåpan. den har liksom inte lossnat. Den har spruckit bort. kan man köpa en sådan kåpa och bara limma på?

Hur vet jag vad jag ska ha för element?

Jag vill helst slippa mecka med den för den tar bara stor plats och jag har ingen anledning av att spela på den för jag har en mycket coolare och tusen gånger bättre. vad tror ni man kan kränga iväg en sån för? 1000 kr som den är? eller kanske i fixat skick?
förresten, den finns i uppsala.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

abbee88 skrev:
vad är ett BW-element? jag har faktiskt ingen aning om olika elementtyper. Och angående kåpan. den har liksom inte lossnat. Den har spruckit bort. kan man köpa en sådan kåpa och bara limma på?

Jag vill helst slippa mecka med den för den tar bara stor plats och jag har ingen anledning av att spela på den för jag har en mycket coolare och tusen gånger bättre. vad tror ni man kan kränga iväg en sån för? 1000 kr som den är? eller kanske i fixat skick?
BW = Black Widow. Det är ett Peavey-element som man kan skruva bort magneten på och byta korgen och membranet. Funkar den utan mittkonen så är det väl bara att köra på! Tror kanske du kan få 1000-1500:- om den är ok, som den står skulle jag väl bjuda en femhundring. Ett hyfsat element kostar väl som sagt nån tusenlapp. Är dom där på 120-130W? I så fall bör du väl ha ett element på 250-300W, antagligen på 4 ohm.
TDHP
abbee88
Medlem

Inlägg av abbee88 »

TDHP skrev:
abbee88 skrev:

BW = Black Widow. Det är ett Peavey-element som man kan skruva bort magneten på och byta korgen och membranet. Funkar den utan mittkonen så är det väl bara att köra på! Tror kanske du kan få 1000-1500:- om den är ok, som den står skulle jag väl bjuda en femhundring. Ett hyfsat element kostar väl som sagt nån tusenlapp. Är dom där på 120-130W? I så fall bör du väl ha ett element på 250-300W, antagligen på 4 ohm.
om du hämtar den så är den din=)) hehe
Ska öppna den idag och kolla vad det är för högtalare. var kan man köpa membran och sånt då?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

abbee88 skrev:
TDHP skrev:
abbee88 skrev:

om du hämtar den så är den din=)) hehe
Ska öppna den idag och kolla vad det är för högtalare. var kan man köpa membran och sånt då?
Tja, jag har ett 15"-element liggande som skulle passa!
Finns den kvar när jag är i Uppsala nästa gång så!
Var där i söndags, typiskt!
Den lokala musikaffären eller http://www.thomann.dk/se kan fixa element.
TDHP
abbee88
Medlem

Inlägg av abbee88 »

var bor du (TDHP) då? ja jag funderar på att sätta upp på blocket. eventuellt här på siten.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

abbee88 skrev:var bor du (TDHP) då? ja jag funderar på att sätta upp på blocket. eventuellt här på siten.
Norrtälje!
Har du vägarna förbi kanske?
TDHP
abbee88
Medlem

Inlägg av abbee88 »

Tror inte jag har vägarna förbi Norrtälje på länge. Men däremot har jag haft tid att öppna min stärkare. Det sitter en black widow på den! HURRA! (eller nåt). Mer än så vågar jag inte mecka. suttit och spelat en stund och det låter helt ok.

TDHP vad sägs, ditt element mot min stärkare ;) höhö.

Vet nån någon site som visar hur man kan byta dessa element?
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Det går att limma dit ny centerdome. JBL har lösa att köpa. Har limmat med kontaktlim som läggs i en sträng runt kanten medan man fixerar kupan med en liten tyngd. kantupphängningar har jag lagat med cykelsolution(!)., men det är beroende på HUR illa det är. Å andra sidan kan man kosta på sig lite tester- högtalaren kan ju inte bli mer skrot än vad den redan är!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Lowlife skrev:Det går att limma dit ny centerdome. JBL har lösa att köpa. Har limmat med kontaktlim som läggs i en sträng runt kanten medan man fixerar kupan med en liten tyngd. kantupphängningar har jag lagat med cykelsolution(!)., men det är beroende på HUR illa det är. Å andra sidan kan man kosta på sig lite tester- högtalaren kan ju inte bli mer skrot än vad den redan är!
BW är allt annat än skrot, stryktåligaste element jag nånsin använt faktiskt. Och detta är ju inte i SÅ dåligt skick. :P
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Missuppfatta mig rätt. Det är ju inte fel att prova att laga och det kan ju bara bli bättre än det redan är. Håller med dig om Peavey. Jag tycker också det är mycket bra element. Klart underskattade faktiskt. Gillar deras idé om att kunna byta konen så enkelt. Konstigt att inte fler tillverkare hakat på.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar