Enkel men bra inspelning av gig

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Enkel men bra inspelning av gig

Inlägg av Foxbat »

Jag har en vision om att Vit Glögg ska spela in en liveplatta i år. När och var det blir är en gåta.
Vi tänkte ju sköta det på egen hand så det får inte kosta många tusen. Det hade varit grymt kul att testa och då få det bra samtidigt. Någon som har några fina tips?

Är det stor skillnad på att spela in ett utomhusgig?
Vi har tillgång till tekniker men utrustningen är det sämre med så förslag på teknikpark vore spännande.

Fire away. :D

/Giftlansen, Vit Glögg
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Bassilusken
Medlem

Inlägg av Bassilusken »

Många tusen?

En stereo mickning med bra mickar, två bra preamps, laptop med pro tools, cubase eller liknande, ett ljudkort med 2 ingångar.

Inte så mycket justerings möjligheter i efter hand men har man bra grejer kan det låta hur bra som helst.
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

Vad krävs för att köra varje spår separat från mixerbordet in på en hårddisk så man har allt separerat när man mixar hemma? En j-vla massa kablar från mixerbordet, ett ljudkort med en shitload med ingångar och en NASA-dator??
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

SnorLars skrev:Vad krävs för att köra varje spår separat från mixerbordet in på en hårddisk så man har allt separerat när man mixar hemma? En j-vla massa kablar från mixerbordet, ett ljudkort med en shitload med ingångar och en NASA-dator??
Ja
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Vi vill ju kunna justera i efterhand. våra tekniker gillar och krångla med sånt. Tänk Dream Theater. ;)
(C) Handicamp
Användarvisningsbild
Bassilusken
Medlem

Inlägg av Bassilusken »

En sån här går också bra, men 25000 kr kanske man ju inte har liggande hemma bara sådär.

Bild

Det finns andra digitala/analoga mixer bord som har firewire/Usb utgångar som du kan spela in flea kanaler separat till typ en laptop med prislapp upp och ner.

Kolla begangnat.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Med bara 2 kanaler så lägger man ALLT i händerna på den PA-tekniker som råkar ha giget i fråga... Annars är det ju ett "ärligt" o bra sätt att göra det på!

Jag tycker ni ska kolla med nån som kan splitta upp PA-mickningen o spela in det hela "multikanalt". En låt kan vara HELT MAGISK - å så går det av en sträng i gitarrsolot.... skönt att kunna göra om det i efterhand.

Jag har ett par bra - o billiga (några tusen för ett gig/24 kanaler) - kontakter om du behöver!
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Troligtvis blir det vår egna studioräkapa som spakar skeppet när det är dags. Vi har knappt lirat med tekniker eftersom vi har en i bandet. Det upplägget är inte aktuellt om vi ska spela in dock. Skägget, vår teknikerguranist, fnular på en bra lösning. Men kommer det käcka tips härifrån är det ju roligt.

Kontakterna kanske kan komma väl till pass. Jag ska tipsa de andra om det iaf. Fy fan så bra det kommer bli! Live Glögg!
(C) Handicamp
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Vi har gjort Y-kontakter på alla ingångar till mixerbordet.
Lite rackmoduler med vad jag misstänker är mikrofonförstärkare (inte mitt område)
En kabel rakt in i laptopen och vips så har vi en 16-kanalig liveinspelning.
http://info.coolcovers.nu/lyssna/
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

kör på en SM57 som rummick. DET är enkelt iaf. kanske inte så JÄTTEfina trummor, men men. :P
/Martin
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Kolla på Mackie Onyx 1640.
Spelar in på 16 kanaler in i datorn via firewire.
Finns begagnade runt 10.000 kr nu.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Digitalporta!
Min Fostex VF-160 spelar in på 16 kanaler samtidigt med AD/DA-converter och 8 kanaler som den är. Bara att inserta säg 12 kanaler från bordet, och sen köra 4 stereokanaler, 2 kanaler nära och 2 kanaler på lite avstånd. Borde täcka det mesta!
Brukar finnas beggade för 4-5000:-.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

engson skrev:Kolla på Mackie Onyx 1640.
går d att synka 2 för att få 32 kanyler?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

f-bass skrev:
engson skrev:Kolla på Mackie Onyx 1640.
går d att synka 2 för att få 32 kanyler?
Jag tror att det ska gå. Har dock inte prövat det själv. Kanske har med datorkraft att göra också. När jag letade Onyx på blocket, så fanns det en annons som sålde två st, som påstods funka ihop!
Skriv svar