Jazzig stärkare

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
joelspatunskij2
Medlem

Jazzig stärkare

Inlägg av joelspatunskij2 »

Jag vet inte om det är här eller förstärkardelen som gäller i denna frågan men jag testar här.

Jag tänkte köpa en rigg till kontran, tänkt att ha när jag spelar jazz.

Jag hade en idé att köpa:

http://www.thomann.de/se/markbass_ny604.htm

+

http://www.thomann.de/se/markbass_little_mark_tube.htm

Har ni några förslag?
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem

Re: Jazzig stärkare

Inlägg av Apans Bror »

joelspatunskij2 skrev:Jag vet inte om det är här eller förstärkardelen som gäller i denna frågan men jag testar här.

Jag tänkte köpa en rigg till kontran, tänkt att ha när jag spelar jazz.

Jag hade en idé att köpa:

http://www.thomann.de/se/markbass_ny604.htm

+

http://www.thomann.de/se/markbass_little_mark_tube.htm

Har ni några förslag?
Nä det där ser ju lysande ut. go for it
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+

Inlägg av Jooel »

Vet inte om det är helt 100 att ha en 8ohm låda dock. eller markbass rigg för den delen. Många kontrabassister kör på combos då det räcker att ha en stor pryl att flytta på ist för två. Gk mb 150, Polytone, eller Aer är något som kanske verkar smidigare i det konceptet, mindre och anpassade för kontror, kanske inte gkn med den funkar väldigt bra ändå.

ur denna markbass riggen kommer du får ut 300 watt, själv vet jag att jag aldrig har behövt så mycket watt, för då man repar så överröstar jag trummisen med en gk mb 150, då jag giggar finns alltid PA då man behöver mer kräm. Men visst markbass är det nog inget fel på, inte för att jag har testat så vad vet jag men, jag skulle tycka att det är mer att bära på än vad man behöver. Det finns ju andra markbass combos om du diggar det märket, nu såg jag dock att den är 40x40x40 så det är nog bara att köra på den ^^

Ha det gött.
Mvh Joel
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Jag kör på Markbass själv. Har en 2x10 combo med en LM II:a i, som jag
ibland plockar ur och kör tillsammans med en 4 ohms Markbass 4x10:a.
När man väl lärt sig att ratta in stärkaren, tycker jag nästan att den saknar
begränsningar. Låter grymt bra och väger knappt nåt.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Kör också Markbass Combo. Mycket nöjd.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Bra prylar förvisso men känns det inte lite mycket rock? Jag kan förstå att de som slappar psychobilly med högljudda elförstärkta gitarrister, hårdslående trummisar och skrikande publik vill ha såna prylar men för jazz verkar det kanske inte riktigt optimalt och lite overkill. Oftast räcker det väl med en preamp in i PA-mixern men ska man ha en egen stärk så skulle jag kanske titta på nån combo avsedd specifikt för akustiska instrument. Om du ska ha prylarna till elbas också så är det ju dock inget fel. Jag kör kontran genom min Ashdown MAG 300 och en eller båda mina tks-lådor (112 och 115) men den riggen har jag ju skaffat för elbasspelet och eftersom jag spelar så lite kontra så har det inte känts motiverat att skaffa en dedicerad stärk till kontran, men det är kanske inte vad jag skulle köpt om jag bara spelade kontra och dessutom lirade jazz.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Markbass funkar suveränt tycker jag för alla stilar. gäller bara att lära sig justeringarna så man får fram det ljudet man letar efter. Som jag tex spelar Framförallt Rockabilly har också spelat vid olika tillställningar Psychobilly, blues och hillbilly. och då har den funkat suveränt till alla dessa gigs.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Vad tror Ni om en liten EBS Session 60 som kontrastärkare?
Själv är jag lite sugen på en sådan!

Användarvisningsbild
g00LiPoP
Medlem

Inlägg av g00LiPoP »

MatsD skrev:Bra prylar förvisso men känns det inte lite mycket rock? Jag kan förstå att de som slappar psychobilly med högljudda elförstärkta gitarrister, hårdslående trummisar och skrikande publik vill ha såna prylar men för jazz verkar det kanske inte riktigt optimalt och lite overkill. Oftast räcker det väl med en preamp in i PA-mixern men ska man ha en egen stärk så skulle jag kanske titta på nån combo avsedd specifikt för akustiska instrument. Om du ska ha prylarna till elbas också så är det ju dock inget fel. Jag kör kontran genom min Ashdown MAG 300 och en eller båda mina tks-lådor (112 och 115) men den riggen har jag ju skaffat för elbasspelet och eftersom jag spelar så lite kontra så har det inte känts motiverat att skaffa en dedicerad stärk till kontran, men det är kanske inte vad jag skulle köpt om jag bara spelade kontra och dessutom lirade jazz.

/Mats D
Men det beror väl på vad det är för jazz? Lyssna på Free For All av Art Blakey & The Jazz Messengers, han är en väldigt högljudd trummis, det är mycket solon och pianisten spelar som om hans pedal har fastnat("sustain-pedalen", vet ej vad den heter).
Bas: LTD B5-E just nu, hade en Silvertone P-bas

Förstärkare: Ashdown Superfly(topp), Ashdown MAG 410-T 300(låda). Innan hade jag en Laney RB-1

Pedaler: Dunlop Crybaby Bass Wah, Digitech BP-80
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

g00LiPoP skrev:
MatsD skrev:Bra prylar förvisso men känns det inte lite mycket rock? Jag kan förstå att de som slappar psychobilly med högljudda elförstärkta gitarrister, hårdslående trummisar och skrikande publik vill ha såna prylar men för jazz verkar det kanske inte riktigt optimalt och lite overkill. Oftast räcker det väl med en preamp in i PA-mixern men ska man ha en egen stärk så skulle jag kanske titta på nån combo avsedd specifikt för akustiska instrument. Om du ska ha prylarna till elbas också så är det ju dock inget fel. Jag kör kontran genom min Ashdown MAG 300 och en eller båda mina tks-lådor (112 och 115) men den riggen har jag ju skaffat för elbasspelet och eftersom jag spelar så lite kontra så har det inte känts motiverat att skaffa en dedicerad stärk till kontran, men det är kanske inte vad jag skulle köpt om jag bara spelade kontra och dessutom lirade jazz.
Men det beror väl på vad det är för jazz? Lyssna på Free For All av Art Blakey & The Jazz Messengers, han är en väldigt högljudd trummis, det är mycket solon och pianisten spelar som om hans pedal har fastnat("sustain-pedalen", vet ej vad den heter).
Ja, och du kanske kan hitta ett dödsmetallband med ljudöverkänsliga tinnitus-skadade medlelmmar som spelar metall på 0.5 watts batteristärkare och akustiska gitarrer också. Men om man anger en genre utan att säga nåt speciellt så förutsätter man väl att det är det normala i genren som avses, och det är ganska sällan jag sett några Marshall-väggar som backline på jazzklubb.

/Mats D
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem

Inlägg av Gunk »

Mark Kung Sthlm skrev:Vad tror Ni om en liten EBS Session 60 som kontrastärkare?
Jag spelade på en sådan när det var sökningar till våran folkhögskola (lite onödig fakta), så fick vi hyrt in en sån till skolan. Först var jag lite besviken men efter ett tags rattande fick ett fantastisk rent och kontrabasigt sound. Jag blev förälskad, och den var inte speciellt dyr heller. Jag tror att jag skall skaffa mig en sådan faktiskt. Lite synd att det inte var någon mid-kontroll bara. Jag fick pröva sig fram med "character"- och "filter"-knappen för att få det mid-soundet jag ville ha. Hoppas det funkar till Elbas också :roll:

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
g00LiPoP
Medlem

Inlägg av g00LiPoP »

MatsD skrev:
g00LiPoP skrev:
Ja, och du kanske kan hitta ett dödsmetallband med ljudöverkänsliga tinnitus-skadade medlelmmar som spelar metall på 0.5 watts batteristärkare och akustiska gitarrer också. Men om man anger en genre utan att säga nåt speciellt så förutsätter man väl att det är det normala i genren som avses, och det är ganska sällan jag sett några Marshall-väggar som backline på jazzklubb.

/Mats D
Men frijazz är ju en stor del av jazzen och den mesta frijazz är rätt högljudd.
Iaf, nu slutar jag innan vi går för mycket off topic
Bas: LTD B5-E just nu, hade en Silvertone P-bas

Förstärkare: Ashdown Superfly(topp), Ashdown MAG 410-T 300(låda). Innan hade jag en Laney RB-1

Pedaler: Dunlop Crybaby Bass Wah, Digitech BP-80
Användarvisningsbild
joelspatunskij2
Medlem

Tack för alla Svaren!
Den stora fördelen med den här riggen är ju att man kan använda toppen till elbas också. Jag har inte testat lådan med elbas dock men det är nog inget super.
Jag funderar och testar vidare, men om någon månad slår jag till på något, vi får se vad!

Joel
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

joelspatunskij2 skrev:Jag har inte testat lådan med elbas dock men det är nog inget super.
Jag har testat NY604-lådan med elbas (men inte med kontra) och blev väldigt positivt inställd. Lådan har ett mjukt men ändå tydligt ljud med förvånansvärt mycket botten och tryck. Sen är den även väldigt smidig att transportera. Man kan läsa hela mitt test i senaste numret av Musikermagasinet.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Mark Kung Sthlm skrev:Vad tror Ni om en liten EBS Session 60 som kontrastärkare?
Eftersom jag har blivit tillfrågad av dom att börja sälja EBS (och kommer att göra det fr.o.m. nyss), så har jag nu spelat igenom lite olika varianter som ska vara bra till kontra. Har nu provat en Session 60 och svaret på din fråga är: Ja det tror vi, den låter MYCKET bra till rätt pris.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

ok
jag är ju ingen tekniknörd så där
och hänger inte alls med i dom nya grejorna
men av det jag har och har prövat
så är mitt tycke GK bäst så långt
har en ebs drome som inte funkar alls till kontrabas
och pjb suitcase är helt värdelös till det men skitbra till elkontra
har testad en sån där AER (heter dom väl) och det lät nog bra
men som sagt har nog ingen superkoll
men ska man spela typ jazz så behöver man iallafall
inga monsterstärkare
den sortens musik "brukar" ju iallafal för det mesta
innebära att man lyssnar på varandra och inte maximera
antal decibel för att kunna höra sig själv eller?

edit

och egentligen
på den tiden när jazz var jazz
så var det nog få som egentligen överhuvudtaget
hade förstärkare till kontrabasen
eftersom trummisar mm kunde spela mer än bara volym
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Gamba skrev: och egentligen
Ja, i jazz ska ju trummisen i princip bara spela ride och hihat och göra accenter med bas- och virveltrumma och nåt fill här och där. Sen får han ju sin chans att glänsa när det är dags för det sedvanliga trumsolot som enligt idiomet varvas med de övriga musikanterna ett antal vändor.

Det är jazz.

Mats D
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

MatsD skrev:
Gamba skrev: och egentligen
Ja, i jazz ska ju trummisen i princip bara spela ride och hihat och göra accenter med bas- och virveltrumma och nåt fill här och där. Sen får han ju sin chans att glänsa när det är dags för det sedvanliga trumsolot som enligt idiomet varvas med de övriga musikanterna ett antal vändor.

Det är jazz.

Mats D
så sant, så sant!
/Martin
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

spelar ibland med en trummis som
är exeptionell
jag hör på trumspelet vilken låt det är
jag menar ,sånt brukar inte finnas på min musikaliska nivå
kollade in honom på ett bluesjam där han satt in
jag räknade minst 14 olika varianter på hihaten
dom andra hade 1-2 max 3
och sen har jag spelat lite jazz med hoom
han säger-jag lyssnar på basen och sen spelar jag efter den
oh shit vilken lycka att spela med en trummis som lyssnar
och som dessutom bryter och "påpekar" att jag faktiskt spelade
fel i övergången mellan ackorden

att det faktiskt finns trummisar som spelar musik
är för mig en uppenbarelse

och det där med antal vändor trumsolo osv
är ju sk 4/4 alltså 4 takter trummor och 4 takter soloinstrument/bas
brukar ju räcka medatt sträcka upp 4 fingrar i luften så
sker det automatiskt om det inte är inrepat
fast oftast händer det per automatik när man spelat ihop ett tag

edit

med en sån trummis behövs ingen stärkare
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

för några år sen svarade
jag på en annons
fusionjazzbasist önskas
ok var väl kanske inte riktigt min pryl
men pröva kan man ju
så jag åkte dit med fretlessen
kliver in i en madrasserad replokal
snackar lite osv
och sen ska det spelas
och killarna tar på sig hörselkåpor
alltså såna där riktiga som man har
på bygget vid sågning av betong
och skruvar upp alla stärkare på max

ja det finns olika sorter av "jazz"
kan man ju säga
Användarvisningsbild
joelspatunskij2
Medlem

Någon som har testat

MARKACOUSTIC AC 121

http://www.markbass.it/products.php?lin ... 3&vedi=106

?

Den verkar ju snäppet schysstare..
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Gamba skrev:spelar ibland med en trummis som
är exeptionell
jag hör på trumspelet vilken låt det är
jag menar ,sånt brukar inte finnas på min musikaliska nivå
kollade in honom på ett bluesjam där han satt in
jag räknade minst 14 olika varianter på hihaten
dom andra hade 1-2 max 3
och sen har jag spelat lite jazz med hoom
han säger-jag lyssnar på basen och sen spelar jag efter den
oh shit vilken lycka att spela med en trummis som lyssnar
och som dessutom bryter och "påpekar" att jag faktiskt spelade
fel i övergången mellan ackorden

att det faktiskt finns trummisar som spelar musik
är för mig en uppenbarelse

och det där med antal vändor trumsolo osv
är ju sk 4/4 alltså 4 takter trummor och 4 takter soloinstrument/bas
brukar ju räcka medatt sträcka upp 4 fingrar i luften så
sker det automatiskt om det inte är inrepat
fast oftast händer det per automatik när man spelat ihop ett tag

edit

med en sån trummis behövs ingen stärkare
"Island" Östlund ?
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem

Inlägg av Bas-guden »

joelspatunskij2 skrev:Någon som har testat

MARKACOUSTIC AC 121

?

nej men önskar att jag ha testat den
Dudie
Medlem

Inlägg av Dudie »

Bas-guden skrev:

MARKACOUSTIC AC 121

?

nej men önskar att jag ha testat den

Jag har en!
Använt den ca 2 månader och är Riktigt nöjd. Först tyckte jag den var lite väl mullig och mjuk i tonen och saknade "punchen" för att skära genom live. Nu har jag dock vant mig vid soundet och om jag jämför med min tidigare, högt älskade, stärkare (Mark Bass LM2+EBS neo12) låter den himmelskt.
Enda problemet är att "fluffet" som sitter på gallret till högtalaren har lossnat vilket var lite irriterande då det skedde typ andra dagen efter inköp.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

MARKACOUSTIC AC 121

?

12 papp kostar den på Thomann om nån undrar.

/Mats D
Skriv svar