Som inbiten elbasist har man ju en käpphäst när det gäller detta med att orientera sig efter bandmarkeringar. Efter en del letande hittade jag i Japan "prickar" som ser ut precis som riktiga inlägg, som är supertunna och som sitter som berget.
Inget för de renläriga kontrapuritanerna kanske men praktiskt, väl fungerande och hyfsat diskret för en sån som jag. Mina är i kulören white silver men det finns lite olika varianter som efterliknar andra inläggsmaterial:
Så här blev det:
Vill man vara ännu diskretare man ju helt skippa prickar ovanpå brädan och dessutom bara ha 3 5 7 9 12 på kanten.
Jag har riktiga inlägg också i pärlemor och funderade ett tag på att borra och limma såna men när jag hittade de här dekalerna så tyckte jag det funkade lika bra och dessutom går de enkelt att ta bort och utgör inget permanent ingrepp i instrumentet.
Finns säkert såna som lyser i mörkret också, det kunde ju vara coolt och t o m praktiskt på en halvmörk scen. Såna som håller takten tror jag inte är uppfunna än dock men det kommer väl säkert vad det lider med den nya nanoteknikens landvinningar.