Glapp i teleingång på multieffektpedal Korg A4

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem

Glapp i teleingång på multieffektpedal Korg A4

Inlägg av Gunk »

Min teleingång har börjat glappa och jag vet inte riktigt hur det går att fixa. Det är en ingen lyx-multipedal men jag har varit otroligt nöjd och den har tjänat mig troget i tre år. Är det lika bra att skaffa sig en ny multieffektpedal?
Bild

Bild

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Om du skruvar upp den så kommer du med all trolighet se att telejacken är lödda på stift direkt på kretskortet. Det är nästan alltid här det uppstår problem vad det gäller glapp/fel och enklare/billigare multieffektpedaler. Om man råkar slå till telekontakten eller är lite oaktsam så knäcks stiftet eller lödningen på kretskortet och då får man glapp, alternativt tvärtyst. Om man är lite lödkunnig så brukar man ofta kunna laga själv. Framförallt vid glappkontakt.

Om problemet sitter inne i själva kontakten så får man byta kontakten. Det vanliga är att det sitter väldigt billiga kapslade kontakter i plast i den här typen av trampor. Dom går över lag inte att laga utan man måste byta dom.

Line6 och andra tillverkare kör samma vad det gäller kontakter lödda direkt på kretskortet och det är en väldigt ömtålig konstruktion. Lite dyrare prylar skruvar man kontakten i chassit och löder med sladd till kretskortet. Mycket mer hållbart. Ser ut så här vanligtvis:

Bild

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem

Inlägg av Gunk »

Tack för svaret. Jag försökte att ta isär den men utan framgång. Så jag antar att den inte är konstruerad att lagas...!
Kanske dags att lägga upp en ny topic om "mest hållbara och väljudande multieffektpedalen"!

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Hellboy skrev:Om du skruvar upp den så kommer du med all trolighet se att telejacken är lödda på stift direkt på kretskortet. Det är nästan alltid här det uppstår problem vad det gäller glapp/fel och enklare/billigare multieffektpedaler. Om man råkar slå till telekontakten eller är lite oaktsam så knäcks stiftet eller lödningen på kretskortet och då får man glapp, alternativt tvärtyst. Om man är lite lödkunnig så brukar man ofta kunna laga själv. Framförallt vid glappkontakt.

Om problemet sitter inne i själva kontakten så får man byta kontakten. Det vanliga är att det sitter väldigt billiga kapslade kontakter i plast i den här typen av trampor. Dom går över lag inte att laga utan man måste byta dom.

Line6 och andra tillverkare kör samma vad det gäller kontakter lödda direkt på kretskortet och det är en väldigt ömtålig konstruktion. Lite dyrare prylar skruvar man kontakten i chassit och löder med sladd till kretskortet. Mycket mer hållbart. Ser ut så här vanligtvis:

Bild

MVH//Jan
Japp!
Jag brukar löda om stiftet och även brygga den med en tunntråd/kabel, även om lödningen på stiftet bryts så håller tråden.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Skriv svar