Greppbrädesproblem!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Greppbrädesproblem!

Inlägg av inferno »

Min bas har under lång tid fått lite lägre stränghöjd hela tiden och jag har konstaterat att det är greppbrädan som har slagit sig. Om man tittar från huvudet på basen ner längsmed greppbrädan så ser man att på slutet så vrider den sig åt höger, ungefär där man spelar med höger handen. Trodde först att det kanske var locket som sjunkit in lite men så var inte fallet. Greppbrädan är i något ljust material, enligt thomann så heter det palisander och det är väl någon form av rosewood eller? Den är i alla fall ådrad längsmed greppbrädan och ådringen svänger kraftigt längst nere precis där den har slagit sig och jag misstänker att det är det som är boven. Höjdskillnaden är väl ungefär 1 cm så jag har fått justera mitt stall så att justerskruven på g sidan är utskruvad helt och e sidan är inte utskruvad alls. Vad göra åt detta? Kan detta slipas bort eller blir det för lite material kvar när det skiljer så mycket? Byta greppbräda som cougar gjorde? Lämna bort eller göra själv?

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag är ingen expert men om det skiljer så mycket som en cm så går det sannolikt inte att slipa bort + att inget garanterar att den inte fortsätter att vrida sig i framtiden. Ett byte av bräda är nog vettigare men samtidigt måste man ju fundera över vad man är beredd att lägga ned på en vad jag förstår ganska billig Thomann-kontra. Jag kan tänka mig att ett byte av bräda med material och arbetskostnad drar iväg uppemot vad du gett för hela kontran eller halva i varje fall.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Tänk på att jag hade tur när jag bytte min själv. Samt att jag gjorde det på en skrotbas som inte var värd mer än greppbrädan. Men visst om du tror att du fixar det så go for it! Jag gjorde så som dom visar på videon men lyckas endå få någon mindre spricka i halsen. Och när jag limmade ihop det så använde jag inte benlim då det var för dyrt för min plånbok så jag tog lite gammal trälim som jag hade liggandes och några skruvtving och voilá så satt allt rätt och rikigt inga missljud eller nått. somsagt jag hade tur, jag är helt säker på att jag måste limma om det någon gång i framtiden men jag bryr mig inte speciellt om det.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QhAZSiRfDB4[/youtube]
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Efter en närmare studering av greppbrädan så funderar jag om jag inte bara kan kapa av den sista decimetern av den? Jag spelar ju ändå inte där nere och det verkar som att det är där den är som mest vriden. På det sättet skulle jag spara lite tid innan man måste åtgärda problemet på riktigt.

Alternativ nummer 2 är att köra på cougars linje och byta till en päronbräda själv. Basen är som sagt inte värd några stora summor och själv kör jag ju bara med mjuka strängar så ebenholtz känns bortkastat på den. Träjobb kan jag och jag meckar en del med gitarrer och bandslipar och sånt så det ska nog inte vara några större problem kan jag tänka. Eventuell hyvling efteråt lämnas nog bort då jag hittat en här i krokarna som kan fixa sånt. Tror jag ska prova att kapa först och se hur det blir, jag menar den kan ju inte bli sämre.

/Inferno

Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

inferno skrev:Efter en närmare studering av greppbrädan så funderar jag om jag inte bara kan kapa av den sista decimetern av den? Jag spelar ju ändå inte där nere och det verkar som att det är där den är som mest vriden. På det sättet skulle jag spara lite tid innan man måste åtgärda problemet på riktigt.

Alternativ nummer 2 är att köra på cougars linje och byta till en päronbräda själv. Basen är som sagt inte värd några stora summor och själv kör jag ju bara med mjuka strängar så ebenholtz känns bortkastat på den. Träjobb kan jag och jag meckar en del med gitarrer och bandslipar och sånt så det ska nog inte vara några större problem kan jag tänka. Eventuell hyvling efteråt lämnas nog bort då jag hittat en här i krokarna som kan fixa sånt. Tror jag ska prova att kapa först och se hur det blir, jag menar den kan ju inte bli sämre.

/Inferno
Du som inte drar dig för lite experimenterande hittar säkert nåt
matnyttigt i denna tråd:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=33744
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Men om man nu inte har nåt så stort torkskåp och ingen så stor hink heller så man får plats med kontran vad gör man då?

I slutrepliken från GNUlars kan man riktigt höra vad han tänker mellan raderna i det behärskade tipset att plocka upp halsen ur hinken :D

/Mats D
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Läste på det andra basforumet, RABB, och letade igenom gamla trådar som handlade om vridna greppbrädor och där var det två tips som dök upp utöver greppbrädesbyte eller hyvling. Nummer ett var att försöka vrida tillbaka brädan med hjälp av värme/ånga och lite tvingar och sånt. Nummer två var att kapa av brädan lite. Så jag ska se om jag hinner i veckan så ska jag kapa av lite av greppbrädan och se om det hjälper, gör det inte det kan jag testa att vrida tillbaka den, annars blir det att byta brädan.

Om jag får brädan att vridas tillbaka kanske en halv centimeter så borde det ju gå att slipa till det sista. Om jag bara hade sett tidigare att det var det som var problemet så hade jag kontaktat thomann och bett dom fixa det men nu har jag haft den i mer än ett år så jag tvivlar att någon garanti täcker det.

Återkommer med uppdateringar allt eftersom det fortskrider.

/Inferno

Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Hmm... undra om det är samma banantrå på min bas.... jag skulle nog göra som du skrev i sista inlägget om min slog sej... försöka fulmecka och slipa bort det som stör.... borde ju gå att böjja tillbaks men det brukar ju dra sej tillbaka...

Det absolut koolaste vore ju att kapa av en decimeter och skarva på... det lär ju gå att få fram jävligt hårt ljud om man skarvar på en bit plåt sista biten... om inte annat så är det mest attityd att lira på en mad-max fulmekcad thoman bas!!
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Det finns väl knappast någon som greppar toner på brädans sista decimeter. Däremot kan den ju behövas som stöd för anslagshanden, men då funkar ju i princip vad som helst, så en liten "protes" där borde inte vara nåt problem.

/Mats D
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Kapa av slutet och häng dit en dildo att luta handen på... :D
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Behöver nog inte förlänga med något alls. När jag spelar så ligger min hand ca 1 dm ovanför slutet på brädan, så jag kan kapa bort en dm och ändå ha kvar delen på brädan där jag slappar. Eller finns det någon annan anledning till varför jag skulle förlänga som jag inte förstår?

/Inferno

Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

inferno skrev:finns det någon annan anledning till varför jag skulle förlänga som jag inte förstår?
Fråga inte, jag är inte säker på att jag vill läsa mågis svar.

/Mats D
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Har för mig att både Batmobiles bassist och Meteors har kapat sina greppbrädor. Varför det vet jag inte men dom har gjort så iaf.
Hate Thy Neighbour!
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

cougar skrev:Har för mig att både Batmobiles bassist och Meteors har kapat sina greppbrädor. Varför det vet jag inte men dom har gjort så iaf.
De spelar väl pa Thomannbasar. :lol:
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Kandyman skrev: De spelar väl pa Thomannbasar. :lol:
:clappy: Där fick du till det! :lol:

/Inferno

Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Kandyman skrev:
cougar skrev:Har för mig att både Batmobiles bassist och Meteors har kapat sina greppbrädor. Varför det vet jag inte men dom har gjort så iaf.
De spelar väl pa Thomannbasar. :lol:
Hahaha oh yeah!
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Här är ett dåligt klipp på Batmobile när dom använder Zebra basen. Där ser man att han kapat greppbrädan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L5pOf-C7OqU[/youtube]
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

I det där klippet ser det ju ut som att han slappar nedanför greppbrädan. Undrar om det är för att spara lite på högerhanden om man slappar i 180 en hel spelning. Blir kanske lite mjukare när man inte dunkar den mot trä hela kvällen. I mitt fall så slappar jag ju en bit upp på brädan så där jag spelar med högerhanden ligger 1-1,5 dm ovanför greppbrädans slut, så jag har en bit att kapa bort och ändå nog med bräda kvar att slappa på.

Nåväl, ska se om jag hinner fixa med basen i veckan.

/Inferno

Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

En liten uppdatering då. Det visar sig att thomann är lite generösare med sin garanti än vad man är van med. Det är tre års garanti på allt man beställer därifrån, vilket då innebär att jag har ett år kvar på den. Så jag har nu skickat tillbaka basen och dom ska se om den kan lagas. I annat fall får jag en ny.

Det som hänt med den är att halsen har vridit sig åt vänster och greppbrädan har vridit sig åt höger. Får väl se vad domen blir. Dom har inte kvar den svarta basen med cutaway så får jag en ny bas så blir det nog en svart utan cutaway.

Så nu vet ni.

/Inferno

Fredrik68
Medlem

Inlägg av Fredrik68 »

Finns där någon film som visar fastsättandet av en ny greppbräda?
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Har ingen instruktionsvideo, men väl ett litet tips om det rör sig om att sätta tillbaka en greppbräda som släppt. Rengör och slipa båda ytorna, på med lim och passa in greppbrädan på halsen. Sätt sedan delarna i spänn med hjälp av buntband och torka bort överflödigt lim. Delarna justeras automatiskt i rätt läge och hålls i spänn utan risk att något rör sig, hamnar snett eller ramlar av.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem

Inlägg av Gunk »

Tycker inte att man skall brý sig om de som är jazzhatande.

Tony Levin FTW!
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Gunk skrev:Tycker inte att man skall brý sig om de som är jazzhatande.
Tror nåt, eller snarare någon gjorde honom sådan.:blueneutral:
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Tycker inte man ska uttala sig i någon tråd om man inte har något vettigt att dela med sig av...
Användarvisningsbild
Custom
Medlem

Inlägg av Custom »

cougar skrev:
Tycker inte man ska uttala sig i någon tråd om man inte har något vettigt att dela med sig av...
Nej det ska man inte blubb blubb blubb.
Skriv svar