Handleder - Raka eller böjda?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Handleder - Raka eller böjda?

Inlägg av Will »

Tänker mest på högerhanden. Vissa av "proffsen" spelar med rak handled men vissa verkar föredra att ha handleden böjd som fasen. Vad är rätt? Finns det något rätt? Borde man inte få mer kraft och mindre slitage om man spelar med rak handled?
Gibson Thunderbird IV
Bengan
Medlem

Inlägg av Bengan »

Det finns la inget rätt, men jag vet några som har skadat handleden så illa att de inte kunnat spela elbas på flera år bara för att de har böjt den så.
Användarvisningsbild
g00LiPoP
Medlem

Inlägg av g00LiPoP »

Jag tycker att man kommer åt alla strängarna snabbare om man har böjd hand, så jag antar att det är huvudorsaken.
Bas: LTD B5-E just nu, hade en Silvertone P-bas

Förstärkare: Ashdown Superfly(topp), Ashdown MAG 410-T 300(låda). Innan hade jag en Laney RB-1

Pedaler: Dunlop Crybaby Bass Wah, Digitech BP-80
Användarvisningsbild
mackietao
Medlem

Inlägg av mackietao »

vissa lär ju vara mer skadebenägen än andra beroende på utformning av hand, tjocklek på senor, läkkött i allmänhet... Skador är ju inte direkt att leka med men det är väl svårt att säga vad som är rätt och fel
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Om jag skulle börjat spela bas idag med allt jag vet om basspel, så hade jag nog valt Gary Willis sätt att förhålla sig till basen. Han har tänkt genom ergonomin väldigt noga och spelar på ett väldigt avspänt sätt utan några konstiga vinklar någonstans. Jag själv brottas mellan olika skolor, den ena där man ska ta i och få tjong i basen och den andra mer avspända skolan med lättare anslag. Det senare gör att man slipper alla former av förslitningsskador och på så sätt är ett mer rimligare alternativ i längden än att spela hårt, bli trött och skada sig.

I handen finns en ganska trång tunnel där alla senor och nerver går igenom och böjer man handleden för mycket så blir det ungefär som att böja en spolande vattenslang 90 grader. Jämför mellan att ha en rak handled och röra på fingrarna lite, mot att ha en rak handled och göra detsamma.

Vinkeln på anslagshanden kommer sig ofta av att man låser tummen i en position, vanligtvis vid micken. Om man istället har en flytande tumme eller att tummen följer med vid stränghopp så minskar man vinkeln något. Det är inget hitech att spela med flytande tumme, det gjorde Jamerson redan på 60-talet...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Det finns flera fördelar med att spela med rak handled:
Mindre risk att drabbas av ovannämnda "karpaltunnelsyndorm" - en bekant till mig har det och det har varit ett flerårigt helvete av smärtor och operationer.
Men också att det blir smidigt att ha basen längre ner där den bör hänga - alltså rakt framför skrevet 8) - både snyggt och ergonomiskt!
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

basmartin skrev:Om jag skulle börjat spela bas idag med allt jag vet om basspel, så hade jag nog valt Gary Willis sätt att förhålla sig till basen. Han har tänkt genom ergonomin väldigt noga och spelar på ett väldigt avspänt sätt utan några konstiga vinklar någonstans. Jag själv brottas mellan olika skolor, den ena där man ska ta i och få tjong i basen och den andra mer avspända skolan med lättare anslag. Det senare gör att man slipper alla former av förslitningsskador och på så sätt är ett mer rimligare alternativ i längden än att spela hårt, bli trött och skada sig.

I handen finns en ganska trång tunnel där alla senor och nerver går igenom och böjer man handleden för mycket så blir det ungefär som att böja en spolande vattenslang 90 grader. Jämför mellan att ha en rak handled och röra på fingrarna lite, mot att ha en rak handled och göra detsamma.

Vinkeln på anslagshanden kommer sig ofta av att man låser tummen i en position, vanligtvis vid micken. Om man istället har en flytande tumme eller att tummen följer med vid stränghopp så minskar man vinkeln något. Det är inget hitech att spela med flytande tumme, det gjorde Jamerson redan på 60-talet...
Jag kommer förmodligen ta i hårt med högerhanden så länge vi spelar låtar som jag tycker är roliga att spela och med lite ös i. :?

Nu när jag har börjat öva mer så försöker jag ha tummen lätt lutad mot E-strängen när jag spelar på G,D och A, och tummen lutad mot micken när jag spelar på E strängen. Tycker det håller handleden något så när rak.

Men vad är egentligen lättast att spela med? Håller man handleden rakt så är ju fingrarnas infallsvinkel mot strängarna mycket lägre än om man håller armen lågt och tummen ankrad mot micken och böjer handleden. Eller det kanske inte spelar någon roll?
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Will skrev:
basmartin skrev:Om jag skulle börjat spela bas idag med allt jag vet om basspel, så hade jag nog valt Gary Willis sätt att förhålla sig till basen. Han har tänkt genom ergonomin väldigt noga och spelar på ett väldigt avspänt sätt utan några konstiga vinklar någonstans. Jag själv brottas mellan olika skolor, den ena där man ska ta i och få tjong i basen och den andra mer avspända skolan med lättare anslag. Det senare gör att man slipper alla former av förslitningsskador och på så sätt är ett mer rimligare alternativ i längden än att spela hårt, bli trött och skada sig.

Jag kommer förmodligen ta i hårt med högerhanden så länge vi spelar låtar som jag tycker är roliga att spela och med lite ös i. :?

Nu när jag har börjat öva mer så försöker jag ha tummen lätt lutad mot E-strängen när jag spelar på G,D och A, och tummen lutad mot micken när jag spelar på E strängen. Tycker det håller handleden något så när rak.

Men vad är egentligen lättast att spela med? Håller man handleden rakt så är ju fingrarnas infallsvinkel mot strängarna mycket lägre än om man håller armen lågt och tummen ankrad mot micken och böjer handleden. Eller det kanske inte spelar någon roll?
Man gör ju som man själv tycker är bäst, men märker du att då får ont eller inte kan spela fritt och ledigt, eller om något är obekvämt på något sätt, då är det dags att kanske tänka över hur man kan göra det på ett annat bättre sätt.

Gillar du att ta i och inte får ont av det, då är det ju fine.

Det är väl lite lättare att få tryck i anslaget om fingrarna är raka, men om man då har låst tummen vid micken så är vinkeln över handleden inte helt ok. Man kan lösa det som Jaco att lyfta överarmen något, men då får man mer belastning där istället.

Bästa är nog att spela varierat, att man inte fastnar i ett läge hela tiden, utan att belastningspunkterna flyttas hela tiden. Skador uppstår lätt om man har ett statiskt rörelsemönster, så jag tror nog mer på att ändra spelposition, handledsvinklar osv beroende på vad man ska spela, så man får en variation. När man sitter i soffan och kollar på TV, så byter man efter ett tag sittställning. Detta görs mer eller mindre automatiskt när man känner att man börjar bli stel någonstans. Lite samma kan man tänka när man spelar bas, att försöka variera spelställning lite då och då.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag håller med Martin i allt. :D Jag hade basen som haklapp på 80-talet och fick otroliga problem under mina år i Malmö. Hög luftfuktighet, ofta kallt, dålig på att värma upp innan man började öva och en ohälsosam vinkel på högerhandens handled var inte bra. Så jag sänkte basen. Sen sänkte jag den lite till. Och ytterligare lite till. Nu har jag den lika lågt som dom flesta hårdrockarna. Ett tag hade jag den så pass långt ner att jag knappt nådde den. Men nu är det lagom. Raka handleder på båda händerna. Bra pryl. Man måste se till så att blodcirkulationen funkar och det gör man bäst genom att ha en någorlunda avslappnad spelteknik och raka handleder. Det är min bestämda uppfattning.

MVH//Jan
Skriv svar