Hemmastudio?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Hemmastudio?

Inlägg av F-klav »

Jag har alltid trott att det är alldeles för dyrt att ha en studio hemma. Men sen såg jag något inredningsprogram på tv där de gjorde en sånghörna åt någon tonåring och då förjade jag fundera på om det inte faktiskt är så att det i dag finns alternativ över hela prisregistret. Givetvis får man det man betalar för, det är ju ingen hemlighet.

Om ni skulle sätta upp något hemma då, tillgänglig golvyta ca 2- 2,5 kvadrat. Vill framför allt kunna spela in sång, men givetvis är basen intressant också, och eventuellt lite gitarr. Eget hus, så jag kan smacka upp vad jag vill på väggarna. Har hyfsad dator, men bara gratis programvara (Audacity) idag. Har även en ok repmick, dock ingen studio-dito.

Jag vill inte sätta någon prisgräns, även om den givetvis finns. Dock är jag inte rik på något sätt, så proffsprylarna kan vi lämna därhän, om det inte är någon extremt viktig detalj.

Den lilla studion (som dessutom ska få växa fram vartefter, har inte råd att köpa allt på en gång), ska få dela rum med (i andra halvan), förråd av fotoprylar, samt permanent uppställd symaskin. Tyvärr finns det ett fönster med viss insyn, men det går ju att ha fördraget. Det finns inga grannar i väggar, tak eller govl, utan den dämpning som behövs är för inspelningen enbart.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

är det bara en person som ska få plats eller? verkar så ang. golvytan. kommer du ställa in ett trumset någon gång?

det vanligaste och kanske mest effektiva sättet att ljudisolera är väl att man bygger ett rum i ett rum, alltså dubbla väggar. och så ser man till att eventuella fönster däremellan är lutade spegelvänt. och gummilister i dörren.

sedan akustiken i rummet är en annan femma. vanligtvis vill man ha ganska död klang, alltså inget eko alls. men om man ska spela in trummor till exempel vill man kanske ha hårt trägolv istället för den vanliga mattan, för att underlätta inspelningen. eller inte, allt beroende på smak...
/Martin
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Det finns några trådar om studiobygge här på forumet. Men om du ska få mycket inspration så titta in på http://forum.studio.se/index.php. Där finns många som har dokumenterat sina studiobyggen, i alla pris- och ambitionsnivåer.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

För att börja spela in sång och bas, så behöver du knappt mecka alls med rummet, tror jag. Satsa på ett hyfsat ljudkort med bra ASIO-drivrutiner och lär dej själva hantverket med inspelningsprogrammet först.
Kanske några bokhyllor och en matta på golvet, så det inte låter tomt och badrumseko.
Börja med den mik du har, och köp till en stormembrans kondensatormik när du tycker du har råd.
Så gjorde jag. Dom första åren med Cubase hade jag i mitt arbetsrum, och det funkade helt ok.
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Jag spelar inte trumor, så några såna är det inte frågan om, utan att just spela in sig själv. Jag gör det i vardagsrummet nu, men eftersom det inte är bra (för mycket eko) vill jag alltså bygga om lite på väggarna. Det gör absolut inget om ljudet hörs ut, eftersom jag inte har grannar, så isolera behöver jag inte göra alls. Sen är det ju just tips på utrustning jag vill ha, har sett någon slags dämpande "ring" som man kan stå i (typ ett halvt bås som bara är i ansiktshöjd, såna saker. Jag kör Mac och behöver inte fundera på några ljudkort och sånt, emn vill gärna ha tips på programvara. Jag hittar inte på sånt här själv, för jag vet inte ens var jag ska börja leta och jag vet inte om det jag hittar är bra, därför är rena tips på prylar betydligt bättre än länkar, som jag inte får ut speciellt mycket av, just för att jag inte vet om sakerna är bra eller inte.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Även om du kör mac brukar man behöva ett bra externt ljudkort. Apogge One är är perfekt om du kör mac m och bara behöver en kanal. http://www.apogeedigital.com/products/one.php det är litet och smidigt och har även har en inbyggd kondensator mikrofon som låter förvånansvärt bra. Behöver du spela in i stereo/två kanaler finns storebror Appoge Duet dock utan mikrofon
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Redan i Apperture har jag ju obegränsat med kanaler (eller.. obegränsat vet jag inte, men jag har inte slagit i taket än, och jag brukar lägga dit flera lager innan jag lyssnar vilket jag vill ha), så jag förstår inte varför jag skulle köpa något i så fall? Förklara, för jag antar att det helt enkelt är något som jag inte förstår. (Jag varnade ju i början att jag är dålig på det här)
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Hade du inte nån MAudio-grej? Ihop med en vettig mic kan det nog räcka en bit.

Vad det gäller mjukvara finns det till Mac (och Linux) finns ett trevligt opensource-alternativ som heter Ardour. Det är som många såna här program lite klurigt att komma igång med men det finns en ganska bra online-bok tillgänglig här. Tyvärr är boken lite loop-inriktad (sån där modern elektronisk musik du vet...) men den räckte ändå för att jag skulle kunna komma igång och dubba över lite bas jag tidigare lagt med gott resultat.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Programvara så har Ardour redan nämnts. Jag har själv just avslutat en inspelning gjord i Ardour och för skoj skull så mixade jag i Reaper http://www.reaper.fm/ . Likartade program och finns till Mac. Reaper har en utvärderingsperiod..men funkar efter perioden oavsett. Själv kommer jag dock att återgå till Ardour när min period löper ut tror jag.

I ljudkort läste jag en del bra om Edirol UA-25EX. visserligen "bara" USB men för mig som bara spelar in 1-2 kanaler samtidigt så passar det perfekt.
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

det är skillnad på kanaler/spår i inspelningsprogramet och kanaler in i ljudkortet. Ljudkortets kanaler styr hur många mikrofoner/instrument som du kan spela IN samtidigt. Det är också skillnad i ljudkvallite på digital/analog omvandlarna på ljudkorten. mic-preamps och om korten har möjlighet att ge ström till mikrofoner som behöver detta.
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=34697 - ljudkort i rätt prisklass och funkar alldeles kalas för det du är ute efter.
Skriv svar