När jag lastade ur basen ur bilen efter kvällens rep så välte den och knak sa det. Har Nu en spricka i ena benet på stallet och gig imorgon kväll. Någon som har nåt tips? tar det lång tid att fila till ett nytt stall? Är det någon ide att limma det jag har? Har ju ett väldans starkt 2 komponentslim som kanske skulle gå? I värsta fall får jag köra Elbas på gig men det är ju inte lika kul när det skall vara akustiskt
Du får göra som jag, på med trälim och pressa ihop med tving över natten och sen skruvar du dit metallbeslag över skarven också, så är saken biff. Då kan du byta stall längre fram när du har gott om tid och inga gig.
Var man köper ett över disk i Stockholm vet jag inte säkert men nån musikaffär med inriktning på klassiska intrument finns väl som borde ha - Gottfrid Johansson på Sveavägen 24 är väl ett stalltips om vitsen ursäktas.
mackanbass skrev:Några bra tips på någonstans där man kan få sig ett nytt stall i Stockholm? ifall att limlösningen inte fungerar?
Har du gjort rätt med limmet så ska den fogen vara starkare än trä.
Tror nog att det håller ett gig - kanske rentav håller riktigt många.
om du skruvar dit beslag så är nog risken ganska stor att stallet spricker mer istället för mindre.., kanske.
stall på önskelistan till jul?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry... http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mackanbass skrev:Några bra tips på någonstans där man kan få sig ett nytt stall i Stockholm? ifall att limlösningen inte fungerar?
Har du gjort rätt med limmet så ska den fogen vara starkare än trä.
Tror nog att det håller ett gig - kanske rentav håller riktigt många.
om du skruvar dit beslag så är nog risken ganska stor att stallet spricker mer istället för mindre.., kanske.
stall på önskelistan till jul?
+ 12. Lim håller bättre än trä om man gjort rätt. Annars finns Fiolaffären vid Hornstull här på Södermalm. Dom borde ha stall på hyllan och jag vet att innehavaren av butiken har kontakt med många som lagar och renoverar kontrabasar. Tror att det är den bästa stråkbutiken i stan.
cougar skrev:Borde han inte förborra i stallet innan han tränger in skruvar? Risken att det spricker utan att förborra finns också.
Absolut! Jag förborrade och nu sitter ett limmat och skruvat stall på plats och det ser ut att hålla. Stort tack för alla tips! Jag ska kolla fiolaffären när de öppnar så jag får mig ett nytt stall. Här är resultatet:
Det är mest en smaksak men det viktigaste är bredden på stallet.
Storleken på 99% av 3/4 basarna är 150 mm
här är länk min leverantörs basstall där man kan läsa mer http://www.chevalet-despiau.com/catalog ... t=rub&id=4
finns numera också jäkligt bra stall med färdiga alu-skruvar monterade