Bil fråga

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!

Vilken BIL??

Chrysler 300C Touring
25
78%
Cadillac SRX
7
22%

Antal röster: 32

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Cee skrev:poäng där!

Intressant hur snabbt allt miljösnack har svängt mot växthuseffekt. Stackars SAAB/Volvo... Fram till för ett år sen var det NOx och försurning som var på tapeten. En modern bensinbil med varm kat. har noll utsläpp, förutom CO2 (faktiskt bara en mycket liten överdrift). Men pratar man CO2 kommer saken i en annan natur. Då blir plötsligt dieslar bra, fast de släpper ut mer partiklar och MYCKET mer NOx.

Jag jobbar på en motorfabrik :-)

/Cee
Var jobbar du?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Är det inte också så att en effektstark bil i vissa förhållanden drar mindre bränsle?
Låt säga en väldigt tung bil, bil med tungt släp.
En stor bil med liten motor är inte helt självklart att den drar mindre än samma bil med något större motor.

Men nog är det väl ändå så att en motor som pressas drar mer soppa??
Hur kommer det annars att tanken blir tom så fort i Camaron om man buskör gentemot glider? :D
Lika med Mondeon, som har en färddator som är grymt pålitlig, drar jag fullt på en växel så drar bilen 5-6liter milen...

En bil med V8/högt vridmoment drar inte många dl mer för att man hänger på en husvagn t.ex medans många bilar med halva motorer fördubblar bränsleförbrukningen när man hänger på dito släpvagn.
Det är ju lite samma sak med en diesel som du nämnde.
De flesta kör ju oftast inte med husvagn iofs... så det här var ju ganska onödigt att skriva... :D

Skulle vilje sticka ut hakan och säga att de flesta V70 drar mindre än de flesta 240:s....

För min egen del så slits jag mellan det här med att ha hästkrafter och åka miljövänligt/ekonomiskt.
Det är grymt skönt att ha iaf 200 pållar under huven och V6 som jag har i min vardgasbil.
Jämfört med frugans Rover som har väl... kanske 70 hästar... max..
Åker man enbart inne i stan, då är det inget snack om saken, då skulle jag ha en jättesnål bil.
Men nu när man kör 3000 mil per år, lite i jobbet och ofta ner till sthlm t.ex. så vill man ha nå´t att köra med. Det är ingen komfort att åka i en bil som man måste planera varje omkörning för att det ska funka...

Tycker sällan de uppgifter man hittar ang bränsleförbrukning stämmer överens med verkligheten.
De flesta bilar jag haft har dragit mindre än vad tillverkaren själv angivit.

Usch vad långt och tråkigt inlägg det blev... och ingenting vettigt sagt..

EDITH: Tycker dock som makten att det är skumt att det inte finns nästan någon biltillverkare i dagsläget som siktar på bensinsnåla bilar!! Min gamla Sierra drog 0,7 liter milen, 130 hästar eller nå´t, farsans Mondeo som iofs har 15 hästar mer, drar 0.8-0,9... det är en 02:a

EDITH 2: Volvo är ju ett skräckexempel på nya bilar som drar mycket soppa. En bekant hade en V50, var i princip omöjligt att få den att dra under litern. En sprillans ny LITEN bil!?!?
Senast redigerad av blackparkas den lör 20 okt 2007, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cee
Medlem

Inlägg av Cee »

Scania
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Ett av de största problemen miljömässigt är bilarnas vikt. En tung bil behöver hög effekt för att inte kännas slö, vilket ju säger sig självt. Och en stor bil är i regel en tung bil.
Några argumenterar då för att krocksäkerheten skulle bli för låg i en lätt bil, men det är en sanning med modifikation. En tung bil har stor rörelsemängd och tröghet, vilket betyder att om den krockar med en lätt bil så kommer den lätta att bli mos eller flyga åt fanders. Kör man däremot in i en betongvägg så gör det ingen skillnad, förutsatt att man anpassat deformationszonerna till bilens massa.
Om alla bilar vore lätta så skulle krocksäkerheten alltså kunna vara lika hög, samtidigt som de skulle kunna vara rappa OCH bränslesnåla. Amerikanska bilar är ofta rent usla ur den synpunkten eftersom man där bygger stora tunga bilar med stora och törstiga motorer för att få skapliga prestanda.
Visst är det delvis tillverkarnas fel, men det är ändå kunden som väljer. Det finns snåla bilar, men eftersom de inte ger samma status så är inte så många intresserade. Jag längtar efter den dag då det är statusfyllt att vara miljömedveten.
Vill man köra som fan så kan man ju köpa en riktig sportbil istället, alltså en lätt räser på 700 kilo eller nåt sånt. Då behöver man inte skita ner för att ha roligt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Chrysler eller Cadillac?
Någon?
Som vet, helst!
Inte min tråd men........
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:Chrysler eller Cadillac?
Någon?
Som vet, helst!
Inte min tråd men........
Kvalitetsmässigt så är det nog hugget som stucket, även om jag tror Cadillacen kanske har något övertag.
Det är ju två helt olika bilar också så det är väl lite vad man ska ha att göra med bilen som är viktigt också.

Lastutrymmet är inte mycket att hurra för i Chryslern.
Inte stort i Cadillacan heller men...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:Ett av de största problemen miljömässigt är bilarnas vikt. En tung bil behöver hög effekt för att inte kännas slö, vilket ju säger sig självt. Och en stor bil är i regel en tung bil.
Några argumenterar då för att krocksäkerheten skulle bli för låg i en lätt bil, men det är en sanning med modifikation. En tung bil har stor rörelsemängd och tröghet, vilket betyder att om den krockar med en lätt bil så kommer den lätta att bli mos eller flyga åt fanders. Kör man däremot in i en betongvägg så gör det ingen skillnad, förutsatt att man anpassat deformationszonerna till bilens massa.
Om alla bilar vore lätta så skulle krocksäkerheten alltså kunna vara lika hög, samtidigt som de skulle kunna vara rappa OCH bränslesnåla. Amerikanska bilar är ofta rent usla ur den synpunkten eftersom man där bygger stora tunga bilar med stora och törstiga motorer för att få skapliga prestanda.
Visst är det delvis tillverkarnas fel, men det är ändå kunden som väljer. Det finns snåla bilar, men eftersom de inte ger samma status så är inte så många intresserade. Jag längtar efter den dag då det är statusfyllt att vara miljömedveten.
Vill man köra som fan så kan man ju köpa en riktig sportbil istället, alltså en lätt räser på 700 kilo eller nåt sånt. Då behöver man inte skita ner för att ha roligt.

För min del handlar det inte om status. Jag kör som sagt Ford, de flesta pissar på Ford.

Och absolut, en 700kg:s bil med 150 hästar är garanterat roligare att köra än t.ex. Camaron på 2000 kg och 350 ca hk, på en smal och krokig väg vill säga. Men rent generellt skulle jag välja Camaron anyday...
Se´n kan man ju diskutera om en en riktig sportbil verkligen är den lilla bilen på 700kg hehe...

Men faktum kvarstår ju att många idag vill ha en bil som hela familjen får plats i OCH rör på sig hyffsat snabbt..

De flesta har ju dessutom inte råd att ha fler än de bilar som verkligen BEHÖVS i vardagen.
Jag har egentligen inte alls råd med Camaron, men man får ta sig råd ibland.

Tycker amerikanerna är smartare just för tillfället än vad t.ex. Volvo.
De flesta amerikanska bilmärken satsar på miljöbilar. Många av de stooooora pickisarna med stoooora V8:or är ju t.ex. flexifuelbilar.
Och även om man förknippar den amerikanska bilindustrin med stora feta bilar och stora motorer så är det rätt vanligt i staterna med småbilar, eller bilar med relativt små motorer.
Chrysler Neon, PT-Cruiser t.ex + en hel del annat bös.
Voyagern tillverkas även med 4cylindriga motorer.

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Se´n kan man ju diskutera om en en riktig sportbil verkligen är den lilla bilen på 700kg hehe...
Vad väger tävlingsbilar? Oavsett klass så är de ju toklätta. :roll:
De flesta har ju dessutom inte råd att ha fler än de bilar som verkligen BEHÖVS i vardagen.
Så därför köper man EN fet bil som är dyrare än vad man behöver i vardagen? :lol:
Tycker amerikanerna är smartare just för tillfället än vad t.ex. Volvo.
De flesta amerikanska bilmärken satsar på miljöbilar. Många av de stooooora pickisarna med stoooora V8:or är ju t.ex. flexifuelbilar.
Och även om man förknippar den amerikanska bilindustrin med stora feta bilar och stora motorer så är det rätt vanligt i staterna med småbilar, eller bilar med relativt små motorer.
Chrysler Neon, PT-Cruiser t.ex + en hel del annat bös.
Voyagern tillverkas även med 4cylindriga motorer.
Jodå, det händer saker även där. Men amerikanska bilar i Sverige är knappast de små.
Volvo föregår med riktigt uselt exempel för övrigt. De drar ju mer än vilken annan europeisk bil som helst i samma klasser. :(
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Ger ärligt talat djur i djävulen i miljöhänseende i denna tråd.
Är mer intresserad av vilken droska Marcbass skall välja av de två alternativen! :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

[
Vad väger tävlingsbilar? Oavsett klass så är de ju toklätta. :roll
Nu är det allt skillnad på sportbilar och tävlingsbilar tycker jag!
Men jag tänker inte vara så petig...
Så därför köper man EN fet bil som är dyrare än vad man behöver i vardagen? :lol:
Precis! Eller 2 om man har behov av det. De flesta har ju dyrare bil än vad de egentligen behöver, vilket jag inte tycker är något som vi behöver diskutera.
Vi har t.ex. behov av en hyffsat stor bil, 2 barn, hund....
Inte kan vi alla klämma in oss tillsammans med packning i frugans lilla Rover? Det funkar inte...
Men det här behöver jag inte ens snacka om, vi har ingen fet bil. Förutom Camaron då, som jag kört typ 30 mil per år sedan jag köpte den...

Håller helt med ang Volvo. Volvo suger... Fula är de också...!

Nej, det stora problemet i Sverige är ändå vår rätt gamla vagnpark tycker jag, bland de äldsta i Europa, och ända så räknas Sverige inte direkt som ett fattigt land...
Klart att alla dessa SUV:ar bidrar, men ser man det globalt så är Östermalms Suv:ar ett ganska litet problem jämfört med många andra länders utsläpp... Det är väl inte ens överallt i europa lag på katalysator...

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:Ger ärligt talat djur i djävulen i miljöhänseende i denna tråd.
Är mer intresserad av vilken droska Marcbass skall välja av de två alternativen! :wink:

Klart han ska ha en Chrysler!
Skulle man köpt Cadillacen skulle man passat på i somras när de sålde ut NYA 05:or för 299 loppor!

Dock så är det ju så att ska man ha en 300C så är ju Hemin nästan ett måste... och då är de ju så mycket dyrare!

Håller även med ang miljön...
Vad vi än sysslar med i lilla Sverige kommer det inte göra någon som helst skillnad i det stora hela.

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

BP!
Jag gillar dig! :D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Men det här behöver jag inte ens snacka om, vi har ingen fet bil. Förutom Camaron då, som jag kört typ 30 mil per år sedan jag köpte den...
Ja, jag har inget emot entusiastbilar. Det är stora tunga bilar med "onödiga" prestanda för vardagsbruk som sticker i mina ögon.
Nej, det stora problemet i Sverige är ändå vår rätt gamla vagnpark tycker jag, bland de äldsta i Europa, och ända så räknas Sverige inte direkt som ett fattigt land...
Ja, det är ett problem. Det beror på en mängd faktorer, men främst den knasiga beskattningen. Lägg rubbet på soppan istället, så blir det automatiskt lönsammare att ha en modern bil (vilket inte inbegriper bilarna som tråden avser).
Klart att alla dessa SUV:ar bidrar, men ser man det globalt så är Östermalms Suv:ar ett ganska litet problem jämfört med många andra länders utsläpp... Det är väl inte ens överallt i europa lag på katalysator...
Visst, men alla bör göra vad de kan tycker jag. Det där med att skylla på att det finns annat som är värre är en lite för enkel ursäkt. Vi har lika stort ansvar som alla andra inför miljön. Om alla resonerar som att deras insats ändå inte spelar någon roll så händer det ingenting. Det är just det som är problemet.

Jag önskar verkligen att det inte ens skulle behövas en debatt om miljön, men tyvärr står det mellan individens privata intressen och resten av Jorden. Vad är viktigast? Jag vet vad jag tycker i alla fall. :wink:
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Makten skrev:Jag önskar verkligen att det inte ens skulle behövas en debatt om miljön, men tyvärr står det mellan individens privata intressen och resten av Jorden. Vad är viktigast? Jag vet vad jag tycker i alla fall. :wink:
Vadå mr. Makten?
plz enlighten us!!!
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Wall skrev:
Makten skrev:Jag önskar verkligen att det inte ens skulle behövas en debatt om miljön, men tyvärr står det mellan individens privata intressen och resten av Jorden. Vad är viktigast? Jag vet vad jag tycker i alla fall. :wink:
Vadå mr. Makten?
plz enlighten us!!!
/Wall
Bild
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Vad är rätt och fel? En bilintresserad som brinner för sin SUV-bil och kör 500 mil per år eller en som inte äger en bil men vars passion är att resa och flyger kors och tvärs över jordklotet bara av eget intresse?

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Vad är rätt och fel? En bilintresserad som brinner för sin SUV-bil och kör 500 mil per år eller en som inte äger en bil men vars passion är att resa och flyger kors och tvärs över jordklotet bara av eget intresse?
Ka-tjing!
För att citera Gäddan...!

För att inte tala om alla idiotiska möten som det ska flygas till, köra bil till kors och tvärs, både inernationellt och nationellt.

Vet ju en del som kör/flyger som en jojo fr Uppsala till Norrland för ett möte på 3 timmar för att dagen efter flyga till Göteborg för ett möte på 3 timmar... se´n tillbaka till Uppsala för att avrunda veckan med ett möte till i Ume och se´n ner till Uppsala igen....
Och aldrig är det något som diskuterar som är så viktigt att man måste vara samlade alla på ett ställe...
Aldrig tidigare har det varit så enkelt med videokonferenser, varför inte utnyttja det?

Nu börjar jag låta som en miljöaktivist, vilket jag absolut inte är.
Men det är klart att någorlunda orolig börjar man ju bli.

Problemet är ju inte vi svenskar, och det vet vi om.
Visst kan vi göra vårt, men innan öst-europa, eller ens sydeuropa vaknar upp, och sedan ska Kina och resten av Asien haka på... nej... då är det nog försent..

Det är ju upp till ens egna samvete för alla egentligen, men speciellt i ett så litet land som Sverige.
Jag tycker man kan föregå med gott exempel även här i Svedala.
Dock så tycker jag att skylla alla miljöproblem på Suvar och andra "riktiga" bilar, DET är lite för enkelt.
Det finns så många andra saker som är minst lika viktiga, om inte viktigare.
Det är trots allt en ganska liten procent både här i Sverige och i resterande världen som kör Suv:ar, se på Polen, är det inte ett av Europas skitigaste länder utsläppsmässigt? Tror att Suv-beståndet i % är bra mycket högre här i sverige, eller bilar med större motorer öht.

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Vad är rätt och fel? En bilintresserad som brinner för sin SUV-bil och kör 500 mil per år eller en som inte äger en bil men vars passion är att resa och flyger kors och tvärs över jordklotet bara av eget intresse?
Måste du jämföra två olika dumheter? :wink: Jag tycker att detta eviga flygande är vansinne. Särskilt inrikes, där det ofta bara tar nån timme längre med tåg. Det sjuka är att tåg är dyrare. :shock: En politiskt styrd fråga alltså. Flygbränsle kostar hälften av bensin av någon outgrundlig anledning.
Sen tänker väldigt få på att EN enda flygresa fram och tillbaka till Thailand släpper ut lika mycket koldioxid som ett helt års bilåkande för en normalperson, per skalle av passagerarna.

Tillägg: Så ja, jag tycker att flygandet är långt värre än bilåkandet. Det är dock många fler som åker bil än som flyger.
blackparkas skrev:Problemet är ju inte vi svenskar, och det vet vi om.
Visst kan vi göra vårt, men innan öst-europa, eller ens sydeuropa vaknar upp, och sedan ska Kina och resten av Asien haka på... nej... då är det nog försent.
I Sverige är vi förhållandevis rika. Vi har råd att köpa miljövänligt. Det har de inte i Polen. Någonstans måste det ju börja, och om vi föregår med gott exempel så gynnar vi utvecklingen och andra kommer att följa efter. Det handlar alltså inte bara om att man som individ ska vara miljövänlig, utan om att man ska visa att man är det. :)

Tillägg: Fan, det var ju precis vad du skrev längre ner, hehe. Nå, SUV:ar är ju det sämsta exempel man kan föregå med. :roll:
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

Jag kommer att tänka på en rolig bortförklaring som jag såg i en sån här fråga som ställs till tre personer på stan. Ni vet, de där som finns i tidningen, när man ser en liten bild på personen som utfrågas samt deras namn, yrke och bostadsort. Hursomhelst, jag tror frågan var typ "Kör du en SUV?". Och med följdfrågan "I så fall, varför?".

En av personerna svarar "ja, men det är företagets bil". Så tittar man bredvid bilden och där står: Yrke; EGENFÖRETAGARE!

:lol:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det jag vill säga är att det är korkat att stirra sig blind på en enda sak, i det här fallet SUVar. Jag har själv ingen SUV men har full förståelse för att folk ser fördelar i dom iaf i den delen av landet jag bor. Är det rätt eller fel att ha fritidsbåtar, vattenskotrar, snöskotrar, fyrhjulingar etc, etc? För vissa är bilen bara ett sätt att flytta arslet på för andra är det något mer. Jag tycker inte att folk varken ska sluta resa eller idiotförklara dom för att dom har ett intresse för bilar eller båtar eller what ever. Självklart ska vi värna om miljön men man måste faktiskt försöka att förstå att människor kan tänka olika utan att för den skull vara vansinniga.

Om man tror att det tar "nån timme" längre att åka tåg än att flyga har man dålig koll på geografin. Jag tar mig till Sthlm över dagen om jag flyger, tar jag tåget så tar det tre dagar innan jag är hemma igen.

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Kim S skrev:Jag kommer att tänka på en rolig bortförklaring som jag såg i en sån här fråga som ställs till tre personer på stan. Ni vet, de där som finns i tidningen, när man ser en liten bild på personen som utfrågas samt deras namn, yrke och bostadsort. Hursomhelst, jag tror frågan var typ "Kör du en SUV?". Och med följdfrågan "I så fall, varför?".

En av personerna svarar "ja, men det är företagets bil". Så tittar man bredvid bilden och där står: Yrke; EGENFÖRETAGARE!

:lol:
Är det politiskt korrekt att stoppa folk på gatan och fråga om dom har resande som ett intresse och i så fall ifrågasätta nyttan av det med tanke på hur mycket föroreningar det släpper ut?

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Även om vi har RÅD att köpa miljövänligt så gör vi ju inte det.
Visst, försäljningen på miljövänligare bilar har ju ökat, men de flesta köper ändå traditionella bilar.
Flexifuel-bilar t.ex. kostar fortfarande en hel del procent mer även begagnade, än vanliga bilar.
Det bilar som har något år på nacken är dessutom oftast småbilar, vilka inte medelsvensson har någon användning av eftersom mans ka få plats med barvagnar, hundar, hockeytrunkar osv...

Ska du ha en vettig familjebil som samtidigt är miljövänlig så ligger de i en ganska hög prisklass då det knappt existerar innan 03-04 vettiga större miljöbilar. Det är långt ifrån alla som har råd att punga ut 100-150k för en bil.

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Det jag vill säga är att det är korkat att stirra sig blind på en enda sak, i det här fallet SUVar.
Det är det väl ingen som gör heller. Tråden handlar om bilar, så då är det naturligt att det är bilar man diskuterar. Särskilt när trådskaparen står i begrepp att köpa en av två bilmodeller som går rakt emot allt vad miljömedvetenhet innebär.
Självklart ska vi värna om miljön men man måste faktiskt försöka att förstå att människor kan tänka olika utan att för den skull vara vansinniga.
"Självklart ska vi värna om miljön, bara det inte drabbar min bekvämlighet", är ungefär så som det funkar i praktiken tyvärr.
Om man tror att det tar "nån timme" längre att åka tåg än att flyga har man dålig koll på geografin. Jag tar mig till Sthlm över dagen om jag flyger, tar jag tåget så tar det tre dagar innan jag är hemma igen.
Och var bor du? [edit: såg nu] 90% av befolkningen är ju lokaliserade i landets södra delar. Att man flyger om man bor i Pajala är inte särskilt konstigt, men att flyga från Stockholm till Göteborg är inte direkt vettigt annat än för ens egna ekonomi.
Svensson skrev:Är det politiskt korrekt att stoppa folk på gatan och fråga om dom har resande som ett intresse och i så fall ifrågasätta nyttan av det med tanke på hur mycket föroreningar det släpper ut?
Ja, det är högst vettigt att ifrågasätta även folks resande. Du kan ge dig på att det är slut med resandet ändå när oljan börjar sina. :wink:

En bra artikel i Svenska Dagbladet idag, apropå koldioxidutsläpp och egoism:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_514807.svd

Tillägg: Jag editerade lite formuleringar för att försöka hålla diskussionen på en ickeaggressiv nivå. :wink:
Senast redigerad av Makten den sön 21 okt 2007, 13:52, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Det är långt ifrån alla som har råd att punga ut 100-150k för en bil.
Nänä, men de som har det lägger hellre pengarna på status, komfort och prestanda än på miljötänkande.

Tillägg: Trådskaparens köpalternativ går på ungefär 400 000:-, så han har garanterat råd att välja ett annat alternativ.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Fråga: Ska jag köpa Chrysler eller Cadillac?

Svar: "Du ska naturligtvis inte köpa nån av dom eftersom det är dumehet och vansinne att åka omkring i såna bilar. Alla borde åka i den minsta, mest miljövänliga bilen men helst ta tåget. Tailandsresor och annan miljövidrig lyxkonsumtion ska man heller inte ägna sig åt. Glöm aldrig bort att tänka logiskt och snusförnuftigt och sätta dig själv på den högsta piedestalen."

Skriv svar