Mecka med stallet och ljudpinnen

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Nick Nail
Medlem

Mecka med stallet och ljudpinnen

Inlägg av Nick Nail »

Jag kommer snart bli tvungen att fixa till stallet på min Bjärton. Jag gissar att någon har flyttat över det från någon annan bas eftersom välvningen inte stämmer med greppbrädan, och dessutom sitter strängarna inte centrerade. Det är ett justerbart stall, så höjden ordnar sig även efter justering. När jag då ändå lossar strängarna kanske jag skulle passa på att sätta ljudpinnen rätt, så vad är rätt placering för den? Min sitter knappt en cm nedanför stallet. Var ska förresten stallet sitta? Jag läste någonstans att det ska sitta centrerat mellan "jacken" i f-hålen, stämmer det?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Stallet ska sitta mitt för de där jacken i f-hålen i höjdled och centrerat mellan f-hålen i sidled och ljudpinnen ska sitt alldeles nedanför stallbenet på diskantsidan, 1 cm är för mycket.

Hur kinkigt det här egentligen är kan man väl diskutera. På min rumänska kontra blir mensuren kortare än normal 3/4 på 105 cm om man sätter stallet i höjd med jacken, så jag har flyttat ned det ett par cm.

Om du ska fixa till stallet så skulle jag råda dig att skaffa riktiga sadelfilar och skruva upp stallet lika mycket på båda sidor och så långt att den sträng som har lägst stränghöjd känns bra och sedan i omgångar fila spåren för övriga strängar till ett bra strängdjup och därefter slipa ned det trä som blir över i ovankant tills du är nere nästan i botten av spåren. Om de nuvarande spåren för strängarna inte är rätt utplacerade ens så får du börja med att slipa ned hela ovankanten så mycket att spåren förstvinner först.

Jag har fixat till stallen på båda mina kontror och bortsett från att jag tog för mycket så att jag sedan tvingades skimsa stallet för att få upp höjden så blev det rätt bra. På Bjärton ska jag konvertera stallet till justerbart, på den andra kontran är stallet limmat efter att ha gått i bitar så där får det vara som det är tills stallet byts.

Bästa tipset är att ta god tid på dig och att hellre ta för lite och testa en gång för mycket än att chansa och upptäcka att du tagit för mycket eller tänkt fel.

Annars kan man ju lämna bort det också. Flyttta ljudpinnen skulle jag nog inte våga göra själv, jag är rädd för att den skulle lossna och falla ned i kontran och sen skulle jag få lämna in den ändå.

/Mats D
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Dagens ljudpinnetips:

Om den välter när du ska justera den, är en tunn grillpincett i metall ett närmast idealiskt redskap för att ställa den på plats igen. Detta enligt egen färsk erfarenhet från i måndags. :)
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Äsch, köp den billigaste kinabasen ni hittar då är ljudpinnen limmad på plats och ni slipper bry er om att den välter :tummenupp:

Meckade med min thomannkontra i källaren för nåt år sen och reste upp den från bänken den låg på osträngad. Pang med snäckan i taket och basen for ner i golvet och landade på stackeln. Ljudpinnen satt kvar. Tilläggas bör att takhöjden i källaren är typ 1,80 om ni undrar hur den kunde ta i taket. Ingen basakrobatik med andra ord.

Sorry för OT.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

MatsD skrev:Stallet ska sitta mitt för de där jacken i f-hålen i höjdled och centrerat mellan f-hålen i sidled och ljudpinnen ska sitt alldeles nedanför stallbenet på diskantsidan, 1 cm är för mycket.

Hur kinkigt det här egentligen är kan man väl diskutera. På min rumänska kontra blir mensuren kortare än normal 3/4 på 105 cm om man sätter stallet i höjd med jacken, så jag har flyttat ned det
Är en cm för mkt? Var har du fått det ifrån? Har sett massor med kontror med ljudpinnen ca en cm nedanför stallfoten. Om jag inte är helt ute och cyklar så är standard placeringen ca en locktjocklek nedanför stallfoten. På min One-bass-to-rule-them-all så har jag(efter en del testande) placerat pinnen drygt en cm nedanför stallet. Det gav god utdelning på volymen och eq kurvan vid helakustiskt spel(den rackarns basen är så volymstark att jag inte behöver stärk vid rep(iaf om trummisen är någorlunda o-våldsam och gles i sitt spel) :-) Live är det en bra kondmick eller kandypick som gäller för mig.

Vore bra om någon som har ordentlig koll på kontrasetup uttalade sig här.
Nå, förstör vi våra basar med konstiga ljudpinneplaceringar?
Och vad är konstiga ljudpinneplaceringar?

boom!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Lova att aldrig, ALDRIG lämna basen till en basreparatör /byggare !!!

:twisted: :cry:
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Criss: jag har läst att ljudpinnen ska sitta ungefär en locktjocklek nedanför stallbenet, och lock brukar inte vara 1 cm tjocka. Men jag tror ärligt talat inte att nån millimeter hit eller dit spelar så stor roll och att det kanske är viktigare att pröva och lyssna hur placeringen eventuellt påverkar ljudet och att man då kanske kan hamna en bit ifrån den generella rekommendationen.

/Mats D
Nick Nail
Medlem

Inlägg av Nick Nail »

Tack för alla tips och råd. Det var nog ungefär som jag misstänkte, men det känns bra att få det bekräftat av er som verkligen har erfarenheter av detta. Min ljudpinne sitter ungefär 12mm "söder" om stallfoten, så jag gör kanske ett test med att flytta den en aning närmare. Bara de där Cordes Lambertsträngarna ville komma någon gång...

Grillpincetten var ju ett fiffigt verktygstips, har ni fler sådana?
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

MatsD skrev:Criss: jag har läst att ljudpinnen ska sitta ungefär en locktjocklek nedanför stallbenet, och lock brukar inte vara 1 cm tjocka. Men jag tror ärligt talat inte att nån millimeter hit eller dit spelar så stor roll och att det kanske är viktigare att pröva och lyssna hur placeringen eventuellt påverkar ljudet och att man då kanske kan hamna en bit ifrån den generella rekommendationen.

/Mats D
Ungefär så tänker jag.
R.I.P Jr Eric
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Bontracasso skrev:Lova att aldrig, ALDRIG lämna basen till en basreparatör /byggare !!!

Det är klart att basreperatören också ska leva och har ju en lång utbildning och har gjort gesällprov mm som ger blick för saker och ser sammanhang som andra missar. Mitt problem är bara att mina pengar inte räcker till att betala byggarn/bilmek/tandläkaren(bara skoja) vad han/hon är värd.
Tyvärr är det fler än jag som tänker så, som exempel så har jag en kontrabas byggd 1936 av en Gunnar Nilson(vem är det) som någon har tänkt att "det där fixar jag lika bra själv" och har tagit till djärva grepp som mängder med vitlim, spackel samt läcker brun plastfärg(ni vet sån där som fick alla hus att ruttna på 80-talet.)
Lite synd men det har ju också gett mig en anledning att försöka lista ut hur man ska få eländet rent från ovanstående och hel och fungerande igen.
Min filosofi är att försöka lista ut hur konstruktören har tänkt och om jag lyckas förstå sammanhangen så är det ganska riskfritt för mig att ge mig på och mecka med saker. Om jag däremot inte lyckas lista ut hur motorn/ringklockan/kontran är uppbyggd så kommer jag sannolikt att ställa till med skada om jag ger mig på det och önskar efteråt att jag lämnat bort det. Men nu har mina projekt gått bra under lång tid och självförtroendet har växt dessutom tycker jag att det är genuint roligt att ha fixat bilen, moppen, mmm själv.
Väntar på ett ordentligt bakslag :wink:
R.I.P Jr Eric
Nick Nail
Medlem

Inlägg av Nick Nail »

Jag tycker om att mecka, för man lär sig väldigt mycket om hur saker fungerar och hur de är uppbyggda. Man blir dessutom tvungen att ta reda på hur man ska gå till väga, och det ger mig en tillfredsställelse att veta att jag har gjort det själv.
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

criss skrev:
Bontracasso skrev:Lova att aldrig, ALDRIG lämna basen till en basreparatör /byggare !!!

Det är klart att basreperatören också ska leva och har ju en lång utbildning och har gjort gesällprov mm som ger blick för saker och ser sammanhang som andra missar. Mitt problem är bara att mina pengar inte räcker till att betala byggarn/bilmek/tandläkaren(bara skoja) vad han/hon är värd.
Tyvärr är det fler än jag som tänker så, som exempel så har jag en kontrabas byggd 1936 av en Gunnar Nilson(vem är det) som någon har tänkt att "det där fixar jag lika bra själv" och har tagit till djärva grepp som mängder med vitlim, spackel samt läcker brun plastfärg(ni vet sån där som fick alla hus att ruttna på 80-talet.)
Lite synd men det har ju också gett mig en anledning att försöka lista ut hur man ska få eländet rent från ovanstående och hel och fungerande igen.
Min filosofi är att försöka lista ut hur konstruktören har tänkt och om jag lyckas förstå sammanhangen så är det ganska riskfritt för mig att ge mig på och mecka med saker. Om jag däremot inte lyckas lista ut hur motorn/ringklockan/kontran är uppbyggd så kommer jag sannolikt att ställa till med skada om jag ger mig på det och önskar efteråt att jag lämnat bort det. Men nu har mina projekt gått bra under lång tid och självförtroendet har växt dessutom tycker jag att det är genuint roligt att ha fixat bilen, moppen, mmm själv.
Väntar på ett ordentligt bakslag :wink:
Bra skrivet, Min kommentar gjordes med glimten i ögat men med en seriös baktanke och jag vet att det kan uppfattas som minerad mark och var inte menad som en personlig reprimand till dej eller någon utan en mer allmän reflektion. Jag är inte personen att döma eller avgöra vem som gör vad med sitt instrument. Skruvat, knackat och filat har jag också gjort många gånger längs vägen.Jag fattar vad du menar och hur du tänker och har full respekt för det ska du veta. Själv är jag inte byggare eller reparatör men har sysslat med kontrabasar i drygt 30 år. Inte nödvändigtvis bara i denna tråden utan ofta förekommande är att jag ibland tappar jag andan när jag läsar om lösningar och teorier om hur det SKA vara när jag vet att det inte stämmer alls. Eller ännu värre, direkt felaktigt både tekniskt och konstruktionsmässigt. Man har en konstruktion som har funkat i flera hundra år just av den anledningen. Att ta hand om sitt instrument och lära sig om det är självfallet skitbra men att ha lösningar och svar som är så långt ifrån vad som är BRA för instrument, sound och/eller spelbarhet, eller helt åt helvete, kan få mej att fundera till ibland. Skillnaden mellan oss, när vi fixar basar, och basbyggaren är att om vi som bäst når til 75% så kommer han (eller hon för den delen) upp till 100% och det kan vara en väldig skillnad för den som spelar på basen och jag tycker att det kan vara värt nån tusing. Dessutom brukar det SE snyggare ut men som sagt , jag har full respekt för den ekonomiska aspekten.
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Bra skrivit där med :wink:

Är det inte så att om en kontrebassist hade tillgång till en välsorterad atelje med alla möjliga verktyg o tillbehör, skulle han med, kunna fixa till sin kära instrument nästan lika bra som en basbyggare. I skillnad med byggarn skulle bassisten fixa till precis så som han själv vill ha det o på så sätt kanske uppnå en "bättre" resultat än byggaren själv.
En tanken bara... :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Nick Nail
Medlem

Inlägg av Nick Nail »

Det är inte så mycket en ekonomisk fråga för mig, utan det handlar mer om tillfredsställelsen och lärdomen. Jag gillar att kunna göra saker! Och skulle det gå helt åt pipan så finns det ju byggare/reparatörer att vända sig till :wink:
Skriv svar