Byta rör utan att ställa bias inför en spelning?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Byta rör utan att ställa bias inför en spelning?

Inlägg av lagus »

Har en Bassman 100 som jag fick bytt rör på för ett par månader sedan (JJ 6L6 GC köpta på Tubedepot i USA) Har funkat bra fram tills i söndags då vi repade inför en spelning nu på lördag. Stärkaren bara dog och efter en snabbkoll såg jag att ett av rören inte glödde.

Då rör ska vara matchade bör jag väl köpa ett nytt par och sedan ställa bias på nytt om allt ska gå rätt till? Men, jag kommer inte hinna köpa nya rör och sedan hitta någon som kan ställa bias innan lördagens spelning. Jag har ju kvar mina gamla RCA 6L6 GC blackplates som satt i tidigare. Jag bytte dom mest för att jag ville ha nytt som skulle hålla :/ Kan jag sätta tillbaka dom och lira utan att ställa bias under en kortare tid? Behöver repa under veckan + spelning. Så lämnar jag in den efter spelningen och få det gjort med ett nytt par JJ.

Om sedan ett rör pajjar under spelningen, kan jag då byta ut ett RCA mot ett JJ och få det att funka under resten av spelningen?
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Mja. LÅTER det bra så funkar det troligen, men har du kraftigt brum är det inte så nyttigt. Byter du rören matchade parvis så är nog chansen större att det funkar iaf.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Kolla så att inte anoden börjar glöda, som TDHP skrev så är brum ett tecken på att nåt rör har för hög bias...iofs brukar väl bias sjunka på gamla rör, men man vet ju inte hur de nya rören låg i förhållande till de gamla..
Senast redigerad av Fernan den tis 11 maj 2010, 13:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem

Inlägg av Duracell »

Fernan skrev:Kolla så att inte anoden börjar glöda, som THDP skrev så är brum ett tecken på att nåt rör har för hög bias...iofs brukar väl bias sjunka på gamla rör, men man vet ju inte hur de nya rören låg i förhållande till de gamla..
Helt rätt! Anoden är den stora metallplattan inne i röret. Kör igång toppen i ett mörkt rum kolla rören, lyser någon platta rött. Stäng av! Om inte tuta och kör.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Måste i sammanhanget säga att Ampegs variant med biasjustering på baksidan och dioder som visar rätt/grönt vid inställning är bland det bästa som uppfunnits på rörstärkare!
TDHP
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+

Inlägg av Grundström »

TDHP skrev:Måste i sammanhanget säga att Ampegs variant med biasjustering på baksidan och dioder som visar rätt/grönt vid inställning är bland det bästa som uppfunnits på rörstärkare!
+1
//Emil
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Det här funkar bra också !

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Fernan skrev:Det här funkar bra också !

Bild
Vad är det för nåt?
TDHP
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

TDHP skrev:

Bild
Vad är det för nåt?
Det är min Weber AB200, individuella potar för biasjustering + LCD för avläsning.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Min Bassman 135 har nån sån ratt på baksidan. Inget som visar när det är "bra" vad jag minns dock.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

cub skrev:Min Bassman 135 har nån sån ratt på baksidan. Inget som visar när det är "bra" vad jag minns dock.
Det kanske finns nån mätpunkt för multimeter så bias kan avläsas utan att riva isär den ?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Man HÖR även rätt tydligt när det är bra.
Inget brum, rent ljud och tydlig botten.
TDHP
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Fernan skrev:
TDHP skrev:

Bild
Vad är det för nåt?
Det är min Weber AB200, individuella potar för biasjustering + LCD för avläsning.
Det där är cool. Så jäkla bra tänkt. Bättre än Ampegs lysdioder IMHO.

Jag skulle nog aldrig köpa en sån där traditionell rörförstärkare där man måste in och pillra med rören under locket bara för att konstruktören är slö/korkad/skiter i användbarheten och inte ids bygga in vettiga mätmöjligheter. Det är som en bil där man inte kan byta glödlampor själv utan måste lämna in bilfan på service. Det finns ju också...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Fernan skrev:
cub skrev:Min Bassman 135 har nån sån ratt på baksidan. Inget som visar när det är "bra" vad jag minns dock.
Det kanske finns nån mätpunkt för multimeter så bias kan avläsas utan att riva isär den ?
När jag var på LH som fixade till den sist så berättade han vad den gjorde men jag lyssnade tyvärr inte så noga. :/ Jag har för mig att det var mer någon finjustering som man kan ta till om det börjar låta lite konstigt tillfälligt. För han hade monterat en "riktigt" bias-justering inne i stärkaren. Eller så blåste han bara mig. ;)
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

inber skrev:
Fernan skrev:
TDHP skrev:

Bild
Vad är det för nåt?
Det där är cool. Så jäkla bra tänkt. Bättre än Ampegs lysdioder IMHO.

Jag skulle nog aldrig köpa en sån där traditionell rörförstärkare där man måste in och pillra med rören under locket bara för att konstruktören är slö/korkad/skiter i användbarheten och inte ids bygga in vettiga mätmöjligheter. Det är som en bil där man inte kan byta glödlampor själv utan måste lämna in bilfan på service. Det finns ju också...
Det räcker ju iofs med ett "probe-jack" där man ansluter en multimeter, men individuella pot:ar är en bra grej om rören är dåligt matchade, även matchade rör kan ju drifta olika efter hand.. Som en backup för LCD-displayen så tog jag och bytte ut Tuner-jacket i bakpanelen (som jag inte kommer att använda) mot ett icke-kortslutande telejack där jag tar ut samma spänning som till LCD:n (vi snackar mV). Anslut en multimeter via en teleplugg och vips kan man mäta bias den vägen..

Bild
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Är det inte så på bassman 100 att det inte finns nånting att justera bias med om den inte är moddad? isf tänkte väl tillverkaren att det är tillräckligt bra om man bara sätter i rör när de behöver bytas.

jag har för mig att jag gjorde en mod med mätmotstånd och potar på min gamla bassman 135...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Kommer Webern med till Glanshammar?
TDHP
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

TDHP skrev:Kommer Webern med till Glanshammar?
Ja, så var det tänkt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Fernan skrev:
TDHP skrev:Kommer Webern med till Glanshammar?
Ja, så var det tänkt.
Kul, måste testas då!
TDHP
Skriv svar