Nån som kan tipsa om en trevlig inspelning av Dizzy Gillespies A Night in Tunisia där basliret är extra bra och framträdande och kan finnas transkriberat? Det ska vara en version med något så när troget stuk, dvs med latin på a-delen och walking swing på b-delen, och med kontra förstås men det behöver inte vara någon ultrasnabb bebop-uppvisning, nästan bättre om det inte är det. Det kan ju eventuellt funka med nån version ur en lärobok eller instruktions-DVD också.
/Mats D
Basgång till A Night in Tunisia?
- MatsD
- Medlem++
- MartinB
- Medlem+
Jag har den på noter. har dock inte hittat någon bra inspelning att spela dem till, så jag har ingen aning om de stämmer 
Endast A delen, med "latin feel" finnes på den, ska se om jag kan få en bild...

Sedan ska ackordföljden är:

Endast A delen, med "latin feel" finnes på den, ska se om jag kan få en bild...

Sedan ska ackordföljden är:
Kod: Markera allt
Intro:
Eb7 | Dmin69 | x2
Latindelen med tema:
||: Eb7 | Dmin69 | Eb7 | Dmin69 |Eb7 | Dmin69 | E07 A7#9 | D- :||
Sedan kommer "swing feel" med
A07 | D7#9 | G- | G- | G07 | C7#9 | Fmaj7 | E07 A7#9 |
sedan kommer "latin feel" tillbaka en gång.
/Martin
- MatsD
- Medlem++
Tack. Ackordanalys har jag dock och basliret på latin-delen har jag tänkt göra lite på mitt eget sätt. Det som vore mest inspirerande och matnyttigt för utveckling av kontraspelet här vore om jag kunde hitta nån transkriberad basgång för swing-/walking-delen. Men jag tror annars att jag kanske fixar det ändå.
/Mats D
/Mats D
- MatsD
- Medlem++
Det kryllar ju av transkriberade jazzsolon som folk tagit ut och plitat ned, och de är ju improviserade, så det vore väl inte helt otänkbart att någon transkriberat en och annan basgång också för övningsändamål, men - som sagt - jag tror jag har fått lite kläm på det nu, har lyssnat in ett 20-tal versioner på Spotify.Gunship skrev:Det brukar väl inte alltid vara transkriberat, walking är ju ofta lite improviserat?
/Mats D