Skalor?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Reiba
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 11:21
Ort: Eslöv

Skalor?

Inlägg av Reiba »

Hur kan man lära sig skalor på ett roligt sätt D: att bara sitta och spela typ E dur skala i typ två timmar är ganska ointressant men väldigt nyttigt, finns de några förslag över hur man ska lära sig skalorna istället för att sitta och "plugga" in dem D:!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

ehm... välj en ackordföljd och spela skalorna.. typ G-dur, E-moll, C-dur, D-dur är ju en klassiker...

sen kan du hoppa så att du spelar varannan ton i skalan, köra varannan skala uppåt och varannan nedåt. då kommer du komma på roliga basgångar också.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18152
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Vad ska du ha skalorna till? De vanliga dur och mollskalorna, jonisk och aeolisk, är ju bra att kunna för att i stort sätt all musik man vanligtvis hör är baserad runt dem. Naturligtvis så tillhör de pentatoniska skalorna dit också. Om man inte vet vad man ska ha kunskapen om skalor till, så blir det lite meningslöst vetande.

Är det så att du vill lära dig skalor för att kunna halsen bättre?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5064
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Jag har aldrig förstått vad man gör med skalor när man lärt sig dom? Men jag är ju rockbasist så vad vet jag ;)
Användarvisningsbild
Reiba
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 11:21
Ort: Eslöv

Inlägg av Reiba »

basmartin skrev:Vad ska du ha skalorna till? De vanliga dur och mollskalorna, jonisk och aeolisk, är ju bra att kunna för att i stort sätt all musik man vanligtvis hör är baserad runt dem. Naturligtvis så tillhör de pentatoniska skalorna dit också. Om man inte vet vad man ska ha kunskapen om skalor till, så blir det lite meningslöst vetande.

Är det så att du vill lära dig skalor för att kunna halsen bättre?
Nej, hur ska man säga det. Jag vill lära mig skalor för det är lättare att sola i olika låtar och hitta på egna basgångar då man vet vad man får "lov att spela" även om vissa disonanta toner låter bra ibland :P
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Spela. Mycket. Mera. Ännu Mer.
/Martin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18152
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Reiba skrev:
Nej, hur ska man säga det. Jag vill lära mig skalor för det är lättare att sola i olika låtar och hitta på egna basgångar då man vet vad man får "lov att spela" även om vissa disonanta toner låter bra ibland :P
Ah.

Jag tror att en bättre väg är att plugga musikteori från början. Nu är det ju så att musikteori bara fungerar på den musiken den avser att förklara, men att plugga klassisk västerländsk teori kan ju vara en bra början.

Först bör man ju kolla hur ackorden i en normal västerländsk låt hänger ihop. Detta kallar man funktionsanalys http://sv.wikipedia.org/wiki/Funktionsanalys

Står bra förklarat där, tycker jag. I korthet går det ut på att varje ackord i en tonart får ett funktionsnamn. Till varje funktion finns en skala och denna samling skalor kallas för kyrkotonarter http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonart

Dessa skalor kan man såklart använda på många andra sätt, men plugga lite på detta först så du förstår vad det är frågan om, om du inte redan gör det.

Detta är ett ganska trubbigt och fyrkantigt synsätt på musik, men det är en bra början innan man går på de tyngre grejerna.

Ett sätt att öva skalor, är att t ex spela in ett ackord, t ex ett vanligt C-dur. Mot det ackordet så kan du välja att spela olika C-durskalor som bl a jonisk(C D E F G A B), lydisk (C D E F# G A B) och mixolydisk (C D E F G A Bb). Att spela skalorna nerifrån och upp är inte så musikaliskt givande på annat sätt än att du får reda på var tonerna sitter, så för att göra lite musik av det så kan man göra sk "patterns". Patterns är mönster, ofta matematiska. Ger man varje tonsteg en siffra, så blir det lite lättare att göra mönster av det. Då blir det t ex så här i en C-jonisk skala; C blir 1, D blir 2, E blir 3 osv.

Genom att slänga ihop lite siffror kan man alltså skapa mönster som gör att det plötsligt nästan låter som musik. Här följer ett par mönster som du kan prova:

1 2 3 4, 2 3 4 5, 3 4 5 6, 4 5 6 7, 5 6 7 8, 6 7 8 9, 7 8 9 10, 8
1 2 3, 2 3 4, 3 4 5, 4 5 6, 5 6 7, 6 7 8, 7 8 9, 8

Siffrorna 8, 9, och 10 anger att man spelar tonerna 1, 2 och 3 fast en oktav upp.

För att få in lite variation, så testa att spela med lite olika rytmer, så det inte bara är statiska rytmvärden.

Är kanske lite rörigt att ta in alla siffror och termer, men börjar man bena ut i lugn och ro och låter saker och ting ta lite tid så kommer det förr eller senare polletten ramla ner och möjligheterna öppna sig.

En annan bra sak att göra, är att ta en lektion av någon som spelar jazz(improvisation). Måste inte vara en basist, alla musiker har i stort sett samma "regler" att hålla sig till, trummor undantaget efter som de inte har toner... Jazz är västvärldens mest utvecklade musikstil harmoniskt, tonalt och rytmiskt, så genom att kunna spela lite jazz gör att "vanlig" musik blir lite lättare att orientera sig. Blir musikens motsvarighet till höghöjdsträning. Det går det alldeles utmärkt att lära sig att improvisera utan att hålla på med jazz, om man nu inte står ut med musiken.

Det fina med att kunna lira jazz, är att när man kommit en bit på vägen, kommer till insikt att man kan spela vad fasen som helst på vilka ackord som helst, bara man har en riktning i fraserna och har känsla för var man ska landa. Att ta genvägen att spela vad som helst utan att ha koll, brukar dock höras ganska fort, så det är inget jag rekommenderar och det är väl det du vill ha hjälp med. :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Reiba
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 11:21
Ort: Eslöv

Inlägg av Reiba »

basmartin skrev:
Reiba skrev:
Nej, hur ska man säga det. Jag vill lära mig skalor för det är lättare att sola i olika låtar och hitta på egna basgångar då man vet vad man får "lov att spela" även om vissa disonanta toner låter bra ibland :P
Ah.

Jag tror att en bättre väg är att plugga musikteori från början. Nu är det ju så att musikteori bara fungerar på den musiken den avser att förklara, men att plugga klassisk västerländsk teori kan ju vara en bra början.

Först bör man ju kolla hur ackorden i en normal västerländsk låt hänger ihop. Detta kallar man funktionsanalys http://sv.wikipedia.org/wiki/Funktionsanalys

Står bra förklarat där, tycker jag. I korthet går det ut på att varje ackord i en tonart får ett funktionsnamn. Till varje funktion finns en skala och denna samling skalor kallas för kyrkotonarter http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonart

Dessa skalor kan man såklart använda på många andra sätt, men plugga lite på detta först så du förstår vad det är frågan om, om du inte redan gör det.

Detta är ett ganska trubbigt och fyrkantigt synsätt på musik, men det är en bra början innan man går på de tyngre grejerna.

Ett sätt att öva skalor, är att t ex spela in ett ackord, t ex ett vanligt C-dur. Mot det ackordet så kan du välja att spela olika C-durskalor som bl a jonisk(C D E F G A B), lydisk (C D E F# G A B) och mixolydisk (C D E F G A Bb). Att spela skalorna nerifrån och upp är inte så musikaliskt givande på annat sätt än att du får reda på var tonerna sitter, så för att göra lite musik av det så kan man göra sk "patterns". Patterns är mönster, ofta matematiska. Ger man varje tonsteg en siffra, så blir det lite lättare att göra mönster av det. Då blir det t ex så här i en C-jonisk skala; C blir 1, D blir 2, E blir 3 osv.

Genom att slänga ihop lite siffror kan man alltså skapa mönster som gör att det plötsligt nästan låter som musik. Här följer ett par mönster som du kan prova:

1 2 3 4, 2 3 4 5, 3 4 5 6, 4 5 6 7, 5 6 7 8, 6 7 8 9, 7 8 9 10, 8
1 2 3, 2 3 4, 3 4 5, 4 5 6, 5 6 7, 6 7 8, 7 8 9, 8

Siffrorna 8, 9, och 10 anger att man spelar tonerna 1, 2 och 3 fast en oktav upp.

För att få in lite variation, så testa att spela med lite olika rytmer, så det inte bara är statiska rytmvärden.

Är kanske lite rörigt att ta in alla siffror och termer, men börjar man bena ut i lugn och ro och låter saker och ting ta lite tid så kommer det förr eller senare polletten ramla ner och möjligheterna öppna sig.

En annan bra sak att göra, är att ta en lektion av någon som spelar jazz(improvisation). Måste inte vara en basist, alla musiker har i stort sett samma "regler" att hålla sig till, trummor undantaget efter som de inte har toner... Jazz är västvärldens mest utvecklade musikstil harmoniskt, tonalt och rytmiskt, så genom att kunna spela lite jazz gör att "vanlig" musik blir lite lättare att orientera sig. Blir musikens motsvarighet till höghöjdsträning. Det går det alldeles utmärkt att lära sig att improvisera utan att hålla på med jazz, om man nu inte står ut med musiken.

Det fina med att kunna lira jazz, är att när man kommit en bit på vägen, kommer till insikt att man kan spela vad fasen som helst på vilka ackord som helst, bara man har en riktning i fraserna och har känsla för var man ska landa. Att ta genvägen att spela vad som helst utan att ha koll, brukar dock höras ganska fort, så det är inget jag rekommenderar och det är väl det du vill ha hjälp med. :)
Jo det är ju klart :P Det känns ju skönt nu då jag redan håller på att läsa om musikteori :D vi gick nyligen igenom kyrkotonarterna typ frygiskt lokriskt och etc. Men den övningen de är ju riktigt smart :D har ändå slutprov i allt nästa vecka ^^ så jag ska tänka på det :D Jätte bra ju :P Tack så mycket =)
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Reiba skrev:
basmartin skrev:
Reiba skrev:
Nej, hur ska man säga det. Jag vill lära mig skalor för det är lättare att sola i olika låtar och hitta på egna basgångar då man vet vad man får "lov att spela" även om vissa disonanta toner låter bra ibland :P
Ah.

Jag tror att en bättre väg är att plugga musikteori från början. Nu är det ju så att musikteori bara fungerar på den musiken den avser att förklara, men att plugga klassisk västerländsk teori kan ju vara en bra början.

Först bör man ju kolla hur ackorden i en normal västerländsk låt hänger ihop. Detta kallar man funktionsanalys http://sv.wikipedia.org/wiki/Funktionsanalys

Står bra förklarat där, tycker jag. I korthet går det ut på att varje ackord i en tonart får ett funktionsnamn. Till varje funktion finns en skala och denna samling skalor kallas för kyrkotonarter http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonart

Dessa skalor kan man såklart använda på många andra sätt, men plugga lite på detta först så du förstår vad det är frågan om, om du inte redan gör det.

Detta är ett ganska trubbigt och fyrkantigt synsätt på musik, men det är en bra början innan man går på de tyngre grejerna.

Ett sätt att öva skalor, är att t ex spela in ett ackord, t ex ett vanligt C-dur. Mot det ackordet så kan du välja att spela olika C-durskalor som bl a jonisk(C D E F G A B), lydisk (C D E F# G A B) och mixolydisk (C D E F G A Bb). Att spela skalorna nerifrån och upp är inte så musikaliskt givande på annat sätt än att du får reda på var tonerna sitter, så för att göra lite musik av det så kan man göra sk "patterns". Patterns är mönster, ofta matematiska. Ger man varje tonsteg en siffra, så blir det lite lättare att göra mönster av det. Då blir det t ex så här i en C-jonisk skala; C blir 1, D blir 2, E blir 3 osv.

Genom att slänga ihop lite siffror kan man alltså skapa mönster som gör att det plötsligt nästan låter som musik. Här följer ett par mönster som du kan prova:

1 2 3 4, 2 3 4 5, 3 4 5 6, 4 5 6 7, 5 6 7 8, 6 7 8 9, 7 8 9 10, 8
1 2 3, 2 3 4, 3 4 5, 4 5 6, 5 6 7, 6 7 8, 7 8 9, 8

Siffrorna 8, 9, och 10 anger att man spelar tonerna 1, 2 och 3 fast en oktav upp.

För att få in lite variation, så testa att spela med lite olika rytmer, så det inte bara är statiska rytmvärden.

Är kanske lite rörigt att ta in alla siffror och termer, men börjar man bena ut i lugn och ro och låter saker och ting ta lite tid så kommer det förr eller senare polletten ramla ner och möjligheterna öppna sig.

En annan bra sak att göra, är att ta en lektion av någon som spelar jazz(improvisation). Måste inte vara en basist, alla musiker har i stort sett samma "regler" att hålla sig till, trummor undantaget efter som de inte har toner... Jazz är västvärldens mest utvecklade musikstil harmoniskt, tonalt och rytmiskt, så genom att kunna spela lite jazz gör att "vanlig" musik blir lite lättare att orientera sig. Blir musikens motsvarighet till höghöjdsträning. Det går det alldeles utmärkt att lära sig att improvisera utan att hålla på med jazz, om man nu inte står ut med musiken.

Det fina med att kunna lira jazz, är att när man kommit en bit på vägen, kommer till insikt att man kan spela vad fasen som helst på vilka ackord som helst, bara man har en riktning i fraserna och har känsla för var man ska landa. Att ta genvägen att spela vad som helst utan att ha koll, brukar dock höras ganska fort, så det är inget jag rekommenderar och det är väl det du vill ha hjälp med. :)
Jo det är ju klart :P Det känns ju skönt nu då jag redan håller på att läsa om musikteori :D vi gick nyligen igenom kyrkotonarterna typ frygiskt lokriskt och etc. Men den övningen de är ju riktigt smart :D har ändå slutprov i allt nästa vecka ^^ så jag ska tänka på det :D Jätte bra ju :P Tack så mycket =)
Sir, You just lost your Smiley-rights.

skämt åsido, en annan metod som min lärare körde med mig är: ta en skala, Cdur är bra för då får man var alla "standard"-toner finns. du ska spela alla toner i C, först från lös E och uppåt, Endast tre toner på varje sträng, och sedan ner, och sedan bara upp, och sedan bara ner, och sedan vafanförkombinationsomhelst, osv.

när du blivit tokig på detta kör du från första bandet, dvs. från F och uppåt, tre toner på varje sträng, och alla kombinationer.

fortsätt tills du blir dum i huvet, och Voila - du kan nu varenda jävla skala du orkat öva i fingrarna :D
/Martin
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Jag kopplar ur förstärkaren, sätter på någon bra musik, eller en bra film på tv och sen spelar jag skalor utan att behöva lyssna på dem :P
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Nja, lite mer seriöst, det finns en låt med Foo-fighters som heter "Next Year" som man spelar G-durskalan upp och ner flera gånger i. Har du något bra program kan du transponera den och köra närliggande durskalor också, men kan man en skala kan man ju de andra, typ (om man inte använder lösa strängar alltså)
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Skriv svar